تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۴۵۸۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقویت فعالیت های معدنی در نقاط محروم هرمزگان منجر به اشتغال می شود

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان گفت: تقویت فعالیت های معدنی در نقاط محروم استان یکی از سیاست های دولت تدبیر وامید بوده که منجر به اشتغال می شود.
تقویت فعالیت های معدنی در نقاط محروم هرمزگان منجر به اشتغال می شود

به گزارش می متالز، خلیل قاسمی روز دوشنبه دراین زمینه افزود: با توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم می‌توان اقتصاد مردم این مناطق را تقویت و به دنبال آن مهاجرت مردم این مناطق به شهرها و دیگر نقاط  استان را که به منظور کسب درآمد و اشتغال انجام می‌شود، کاهش داد

وی تصریح کرد: به علت ذخایر متنوع معدنی و قرارگرفتن در پهنه معدنی خلیج فارس ظرفیت‌های زیادی در معادن ناشناخته دارد و درهمین راستا نیز مطالعه پهنه‌های معدنی دراستان برای واگذاری به  بخش خصوصی باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: توسعه اکتشاف پهنه‌های معدنی فلزی وغیرفلزی از جمله کرومیت، آهن، منگنز، کچ و حتی مس در استان هرمزگان با همکاری سازمان‌ توسعه، نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سازمان زمین شناسی کشور درحال انجام است.

بنا به اظهار وی برخی از مناطق کم برخوردار و محروم هرمزگان از جمله منطقه کوشا احمدی حاجی آباد و شهرستان بشاگرد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن برخوردار هستند که اکتشاف پهنه‌های معدنی در این مناطق در دستورکار سازمان صنعت، معدن وتجارت استان و دیگر مسوولان قرار دارد.

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان یاد آور شد: با تمرکز و توجه بسیار خوبی که در حوزه معادن هرمزگان صورت گرفته، سال گذشته میزان اکتشاف پهنه‌های معدنی در این استان ۴۰۰ درصد نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته است.

قاسمی اضافه کرد: امسال نیز برنامه‌هایی برای حوزه معدن هرمزگان جهت عملیاتی و کاربردی کردن آن درنظرگرفته شده که اولویت نخست، تلاش برای پیگیری وصول حقوق دولتی معادن در سالجاری و همچنین حقوق معوق سال‌های گذشته است.

وی یاد آور شد: برگزاری پی درپی مزایده معادن و تعیین تکلیف معادن کوچک استان هرمزگان نیز از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های کاری سالجاری در حوزه معادن است.

طبق اعلام معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مجموعه بیش از ۱۰ هزار معدن موجود در کشور، حدود چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیرفعال است که فعالسازی یک هزار فقره از آنها در سال جهش تولید در دستور کار می باشد که از این شمار وارد مدار کردن ۵۴ معدن در هرمزگان در دست پیگیری است.

معاون امور معادن صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: احیای معادن غیر فعال و افزایش تولیدات معدنی، نقش مهمی در عملیاتی شدن شعار جهش تولید دارد.

ابراهیم سعدینی بیان داشت: برای فعالسازی ۵۴ معدن غیرفعال در هرمزگان حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با بهره برداری از آنها برای حدود ۵۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

این مقام مسوول تاکید کرد: به هر میزان که بتوان از ظرفیت های معدنی موجود در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری بهره برد، به همان میزان نیز زمینه رشد اقتصادی هرمزگان و در کنار آن کشور ایجاد خواهد شد.

تنوع موادمعدنی، هرمزگان را جزو مناطق شاخص معدنی درسطح کشور مطرح کرده و این استان به واسطه داشتن معادن غنی فلزی وغیرفلزی از ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در این بخش برخوردار بوده که محقق شدن این موضوع می‌تواند فرصت‌های خوبی در بخش‌های تولیدی وتوسعه اشتغال ایجاد کند.

ذخایر معدنی هم اکنون در سراسر استان هرمزگان از شرق تا غرب گسترده شده که در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری بهینه از این ثروت، در واقع می‌توان چرخ محرکه اقتصاد کشور نیز به حرکت درآورد.

در هرمزگان می‌توان برای ۲۱ نوع ماده معدنی از جمله سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت، دولومیت، سنگ آهک، خاک سرخ و سنگ لاشه اکتشاف انجام داد که مواد استخراج شده از این معادن در صنعت ساختمان، صنایع فولاد، تولید گچ، شن و ماسه، صنایع سیمان و تهیه آجر کاربرد دارد.

این موادمعدنی همچنین علاوه برمصرف داخلی و کمک به واحدهای تولیدی؛ به کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین صادر می‌شود؛ همچنین در راستای صادرات غیرنفتی نیز با صادرات نفت و حتی بالاتر دراین شرایط سخت تحریمی برابری می‌کند که نیازمند حمایت و برنامه ریزی دراین زمینه است.

البته این مواد معدنی بیشتر روباز بوده که به صورت عمده و خام فروشی درقالب صادرات از استان هرمزگان خارج می‌شود و کمتر فرآوری و ارزش افزوده‌ای بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

عناوین برگزیده