به گزارش می متالز، محمدرضا معتمد، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ظهر امروز در خصوص آخرین وضعیت نهادهای مالی (در استودیو فرابورس) گفت: بازارسرمایه از اجزای مختلفی ایجاد شده است که یک بخش از آن شرکت های ثبت شده در بورس هستند که سهامشان مورد معامله قرار می گیرد و در واقع «سهام» خود یک ابزار مالی در این بازار محسوب می شود.
وی اضافه کرد: شرکت هایی مانند بورس و فرابورس که با فراهم کردن زیرساخت های لازم امکان انجام معاملات بورسی را فراهم می کنند، همچنین فعالان بازارسرمایه که در این بازار به خرید و فروش و سرمایه گذاری می میپردازند از مهمترین نهادهای موجود در بازارسرمایه هستند، در کنار این موارد نهادهایی هم وجود دارند که به تسهیل و تعمیق سرمایه گذاری پرداخته و کمک می کنند تا سرمایه گذاران با استفاده از ابزارهای جانبی (این نهادها) بتوانند از خدمات بهتری در حوزه سرمایه گذاری بهره مند شوند. شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان ها در این دسته از نهادها جای دارند که کمک می کنند تا تحلیل دقیقتری از صنایع و ابزارها در بازارسرمایه برای سرمایه گذاران وجود داشته باشند. شرکت های تامین سرمایه نیز کمک می کنند که ناشران بتوانند تامین مالی مناسب، به موقع و با کمترین هزینه را در این بازار از آن خود کنند.
معتمد بیان کرد: آن چیزی که در ادبیات مالی به عنوان شرکت های سبدگردانی از آن یاد می شود، به عنوان متخصص برای سرمایه گذارانی که فرصت یا دانش کافی برای سرمایه گذاری ندارند، با دریافت کارمزدی اندک می توانند دارایی هایشان را یا منابع مالیشان را در سبدهای اختصاصی یا در سبدهای عمومی که به عنوان صندوق های سرمایه گذاری از آن یاد می شود، در شرکت های سبدگردانی سرمایهگذاری کنند.
معاون نظارت بر نهادهای مالی ادامه داد: در دهه گذشته که قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب شده است، تاکنون ۲۵۰ صندوق سرمایهگذاری در ۱۰ نوع ایجاد شده است. این صندوق ها از کمترین ریسک (مانند صندوق های با درآمد ثابت) تا تا بیشترین ریسک که شامل صندوق های جسورانه می شوند را تشکیل می دهند. البته در نظر داشته باشیدکه سرمایه گذاران تازه وارد باید حتما از سرمایه گذاری در صندوق های کم ریسک شروع کنند.
معتمد تصریح کرد: سطحی که شورای عالی بورس برای سرمایه گذاری در این صندوق ها تا سال ۹۹ تعیین کرده بود، برای هر صندوق حداکثر ۱۰ هزار میلیارد تومان امکان تخصیص منابع وجود داشت اما با استقبالی که در سال جاری از این صندوق ها شد، این رقم از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. البته، با توجه به جذابیت های ایجاد شده در حوزه اوراق بدهی و نیز اقبال مردمی به صندوق ها، مجددا سقف این صندوق ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، به این معنی که امکان سرمایه گذاری در این صندوق ها توسط سرمایه گذاران از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافت.
عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: در ابتدای سال ۹۹ حدودا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در صندوقها سرمایهگذاری شده بود که این رقم در حال حاضر به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که افزایش ۹۰ درصدی را نشان میدهد. به گفته معتمد همچنین تعداد سرمایهگذاران در صندوقهای سرمایهگذاری از ۲ میلیون به ۸ میلیون رسیده و نشانگر آن است که اعتماد به صندوقها وجود دارد؛ چراکه صندوقهای سرمایهگذاری توسط افراد باتجربه و دارای دانش حرفهای مدیریت میشود.
وی افزود: این صندوق ها به دلیل تنوعی که در پورتفوی خود دارند و معمولا از سهامِ با بنیاد وتحلیل قویتری استفاده می کنند وهمچنین از یک تیم متخصص بهره میبرند، زیان سرمایه گذاران را به حداقل میرسانند.
معتمد به افرادی که با آگاهی کافی وارد این بازار نشدند، توصیه کرد: باوجودیکه ابزارهای متنوعی در بازار وجود دارد که ریسک سرمایه گذاری را به حداقل میرساند، اما حتی اگر دانش کافی در این حوزه را هم داشته ولی زمان و تجربه کافی در این زمینه را ندارید به طور مستقیم در این بازار سرمایهگذاری نکنید. در نظر داشته باشید که بازارسرمایه، بازاری است که به طور میان مدت (حداقل سه سال) و یا بلندمدت سوددهی مناسب دارد؛ بنابراین تا جایی که می توانید از ابزارهای غیرمستقیم استفاده کنید.
وی مبنای کار شرکت های بورس، فرابورس و نهادهای مالی را تاکید بر شفافیت بازار سرمایه دانست و گفت: این درحالیست که شاید این اتفاق در سایر بازارهای موازی رخ ندهد. در برهه ای مردم به سرمایه گذاری در بورس تشویق شدند، اما همیشه توصیه بر این بود که با مشورت افراد آگاه و استفاده از نظرات متخصصان در این بازار به فعالیت بپردازند و سرلوحه دادن همین موضوع سبب استقبال از صندوق های سرمایه گذاری قرار گرفت.
عضو هیات مدیدره سازمان بورس در خصوص دورنمای صندوق های سرمایه گذاری بیان کرد: این صندوق ها در کوتاه مدت با توجه به مدیران متخصصی که دارند به ایجاد ثبات در بازارسرمایه کمک می کنند. و می توانند با مقایسه بین سودآوری در شرکتها، آنها را به نفع سرمایه گذاران شناسایی کنند. همچنین در بلند مدت، در مقایسه با بازارهای موازی در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله عمدتا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از بازارهای دیگر سودآوری خواهند داشت.