تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۴۷۵۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
خبرهای خوب برای فولادسازان

شیوه‌نامه فولاد اصلاح می‌شود

می متالز - زنجیره فولاد از سال‌های گذشته محل مناقشه فعالان این زنجیره بوده است. این اختلافات در حدود یک سال گذشته شدت گرفته و در همین حال، شاهد رشد قابل‌توجه قیمت محصولات نهایی در بازار هستیم.
شیوه‌نامه فولاد اصلاح می‌شود

به گزارش می متالز، همین رشد قیمت‌ها نیز حساسیت سیاست‌گذاران کشور را برانگیخته و تلاش دارند با تدوین طرحی زمینه بازگشت ثبات را به این بازار فراهم کنند. هرچند انتقادهایی به عملکرد دولتی‌ها در تدوین سیاست‌های مربوط به این زنجیره وارد است. بر همین اساس نیز چند هفته‌ای است جلساتی میان نمایندگان این زنجیره و دولتی‌ها برای اصلاح شیوه‌نامه فولادی دولت برگزار می‌شود. نماینده فولادسازان نیز به‌تازگی عنوان کرده است که گویی مقرر شده اصلاحات ویژه‌ای در این طرح اجرایی شود.

 

دخالت دولت در بازار اشتباه است

احسان دشتیانه، عضو هیات‌مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان درباره شیوه‌نامه اصلاح بازار فولاد گفت: اساسا و از منظر کارشناسی، دخالت دولت در بازار آن هم با این جزییات اشتباه است. در قانون مکانیسم‌هایی مانند وضع عوارض و تعرفه که ابزارهای کنترلی دولت هستند، پیش‌بینی شده است. با این وجود، تجربه چندین ساله اثبات کرده، دستورالعمل و بخشنامه باعث ایجاد رانت و امضاهای طلایی می‌شود. به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن، دشتیانه اظهارکرد: در جلسه‌ای که با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری برگزار شد، ایشان تاکید داشتند که هدف از تنظیم این شیوه‌نامه این است که رانت و امضاهای طلایی حذف و صادرات تقویت شود.

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان فولاد متشکل از ۲۶۰ شرکت فعال در این زنجیره با بندهایی از این شیوه‌نامه مشکل دارد. بر همین اساس نیز انتقادات نسبت به برخی از این بندها اعلام و مقرر شد با اصلاحات نگرانی فولادسازان برطرف شود. همچنین مقرر شد کمیته‌ای متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشکل‌های تخصصی فولاد و بورس کالا شکل بگیرد تا ملاحظات تولیدکننده‌ها به دستورالعمل اجرایی اضافه شود. این عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان بیان کرد: در ماده ۸ این شیوه‌نامه مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان کف عرضه محصولات این زنجیره را تعیین کند. اما به اعتقاد ما میزان کف عرضه باید با کار کارشناسی تعیین شود و به‌گونه‌ای نباشد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند هر روز آن را تغییر دهد.

 

صادرات را تقویت کنید

دشتیانه تاکید کرد: چنانچه طبق قولی که در جلسه داده شده، صادرات تقویت و میزان کف عرضه نیز برای حجم عرضه در بازار داخل تعیین شود، ما شیوه‌نامه را طبق نظر دولت انجام می‌دهیم و به نظر دولت احترام می‌گذاریم.
وی تصریح کرد: با این تفاسیر، گلایه سهامداران این است که چرا در این شیوه‌نامه همچنان سیاست‌گذار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. آن هم در شرایطی که فعالان بازار معتقدند کمیته بازار بورس کالا مرجع خوبی برای قیمت‌گذاری است و مکانیسم دقیقی دارد. این عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: از معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و تعاملی که داشتند تشکر می‌کنیم و اگر اصلاحاتی که در جلسه مطرح شد در قالب دستورالعمل اجرایی بیاید ما با این شیوه‌نامه موافق هستیم و آن را با قدرت اجرا خواهیم کرد.

 

اعمال فشار کافی است

اکبر فرضی، فعال صنعت فولاد در ارزیابی تلاش‌های اخیر سیاست‌گذاران برای اصلاح بازار فولاد گفت: بزرگ‌ترین کمک سیاست‌گذاران در راستای بهبود شرایط زنجیره فولاد این است که دست از اعمال فشار، تصویب قانون، صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های گوناگون برای زنجیره فولاد بردارند، چراکه بخش قابل‌توجهی از التهابات بازار فولاد در سایه همین تلاش‌ها شکل گرفته است. وی افزود: متاسفانه سیاست‌های اشتباه متولیان امر برای زنجیره فولاد، تولیدکنندگان را از تولید و ادامه فعالیت صنعتی دلسرد می‌کند. در چنین شرایطی، بسیاری از تولیدکنندگان به سمت فعالیت‌های دلالی پیش می‌روند. در همین حال این شرایط به تعادل نامتوازن در زنجیره فولاد منجر خواهد شد.

 

صادرات را جدی بگیرید

فرضی در ادامه افزود: در همین حال، از متولیان صنعت فولاد انتظار می‌رود طرح‌ها و مصوبات خود را با تکیه بر صادرات تدوین و تصویب کنند. بدون تردید صادرات تنها راه نجات بخش خصوصی و دولتی است. به‌ویژه آنکه صنعت فولاد ما از این ظرفیت برخوردار است که به یکی از صادرکنندگان فولاد در حوزه جهانی بدل شود. وی گفت: در طول سال‌های گذشته صنعت فولاد ایران در حوزه بین‌المللی کارنامه درخشانی را از خود به نمایش گذاشته است. فولاد و محصولات فولادی ایران در طول سال‌های اخیر به کشورهای گوناگونی صادر شده است. بنابراین هر تصمیمی در هر سطحی که زمینه افت صادرات را حتی محدود فراهم کند، اشتباه است. این دست اقدامات زمینه رکود گسترده‌ای را در بازار فولاد فراهم می‌کند.

 

آرامش چطور باز می‌گردد؟

فرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار درست کاهش قیمت محصولات فولادی و بازگشت آرامش به این بازار گفت: کشف علت اصلی رشد قیمت محصولات فولادی، نخستین گام در مسیر رفع آن است. بدون تردید صادرات را نمی‌توان علت رشد قیمت دانست، چراکه میزان صادرات ما در سال گذشته به مراتب بیشتر از امسال بود اما شاهد این حجم از نابسامانی و کمبود و رشد قیمت در بازار فولاد نبودیم. ضمن آنکه براساس آمار رسمی میزان صادرات زنجیره فولاد در امسال به مراتب کاهش یافته است؛ بنابراین نباید افت فروش در بازار جهانی را راه‌حل رفع این مشکل دانست. وی افزود: عوامل مختلفی همچون رشد نقدینگی مردم و رغبت به خرید فولاد به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای و کمبود مواد اولیه (همچون شمش) از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت محصولات نهایی فولادی هستند. بنابراین برای رفع مشکل گرانی محصولات نهایی فولادی، کشف دلایل رشد قیمت شمش فولاد و تکیه بر این نکته که بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه موردنیاز این صنایع داخلی هستند، ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

سخن پایانی

از آنجا که این روزها تلاش سیاست‌گذاران برای بازگشت آرامش به بازار فولاد شدت گرفته، از آنها درخواست می‌شود در تدوین و یا اصلاح طرح‌های خود از نظرات کارشناسی و فعالان این زنجیره کمک بگیرند. بدون تردید این مشورت به بهبود طرح‌ها و موفقیت آنها در مرحله اجرا کمک شایانی می‌کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده