تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۱۴۷۵۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سرمایه‌گذاری کاریزما تصریح کرد:

بازارگردان‌ها، بازیگران اصلی بازار

می متالز - وحید عباسیون با اشاره به اهمیت نقش بازارگردان‌ها در بازارسرمایه گفت: در همه بازارهای دنیا بازارگردان‌ها بازیگران اصلی به شمار می روند، به طوریکه عمده سرمایه‌گذاران طرفِ معاملاتیشان بازارگردان ها هستند. بازارگردان‌ها بیشتر با هسته معاملات در ارتباط هستند و مبادرت به خرید و فروش سهام می‌کنند. قطعا بازار ما هم نیاز به بازارگردان های حرفه ای دارد، نه بازارگردانی که اسمی باشد. به نظر من بحث بازارگردانی حتما باید توسعه پیدا کند.
بازارگردان‌ها، بازیگران اصلی بازار

به گزارش می متالز، مدیرعامل سرمایه‌گذاری «کاریزما» در بررسی نوسانات قیمتی توضیح داد: گفته می شود از لحاظ تئوری و نظری بازارهای سهام باید در حالت تعادل باشند، یعنی قیمت با ارزش برابر یا نزدیک به ارزش باشد، منتها در کوتاه مدت ممکن است قیمت ها دارای انحراف باشند، یعنی قیمت خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از ارزش باشد. درخصوص علت این روند باید گفت در این مقوله با بحث کارایی بازار و رفتار سرمایه گذاران سرو کار داریم. بازار ما از لحاظ کارایی در سطح پایین کارایی (چه بحث کارایی عملیاتی و چه بحث کارایی اطلاعاتی) است، هر چند که پیشرفت هایی در چند سال اخیر داشته است، ولی کماکان از این وجود این واقعیت نمی توان صرف نظر کرد.  

سهم‌های زیادی ارزنده هستند

عباسیون با اشاره به منطقی نبودن رفتار سرمایه گذاران، اضافه کرد: به خصوص در سال جاری ما بیشتر شاهد رفتار های هیجانی تا رفتارهای منطقی بوده ایم. این دو عامل سبب شده است که همچنان با انحراف قیمت نسبت به ارزش در چند ماه اخیر رو به رو باشیم. درنظر داشته باشید که در حال حاضر، سهام بسیاری از شرکت‌ها دارای ارزندگی زیادی هستند، اما کارایی پایین عملیاتی و رفتار هیجانی سرمایه گذاران باعث شده است که ما قیمت های سهام را بسیار پایین‌تر از ارزش‌های شان ببینیم.

پیش‌بینی مثبت بازارسرمایه در بلند مدت

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص پیش‌بینی بازار گفت: به نظر من، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که سهامشان در بورس معامله می‌شود، واقعا با قیمت‌های پایین تر از ارزش واقعی شان معامله می شوند. بنابراین، در میان مدت و بلندمدت قطعا با افزایش قیمت ها و بازدهی خوبی در بازار سرمایه مواجه خواهیم بود؛ هرچند که ممکن است در کوتاه مدت این امر تحقق پیدا نکند.

وی افزود: بازارسرمایه، بازاری است که از لحاظ زمانی بیش از یک سال باید در آن سرمایه گذاری انجام شود. به همین دلیل این رفتار کوتاه تغییرات قیمت در کوتاه مدت قابل پیش بینی و توجیه است و باید با دید میان مدت و بلند مدت به این بازار نگاه شود.

بررسی صنایع پیش از سرمایه‌گذاری

عباسیون، در بررسی صنایع و گروه های بورسی بیان کرد: به نظر من قیمت ها در همه صنایع و گروه ها پایین آمده است و اکنون بسیاری از شرکت ها در صنایع مختلف بودجه سرمایه گذاری دارند، ولی برای سرمایه گذاری در صنایع، ابتدا باید طبقه بندی صنایع مان را در بازار بررسی کنیم.

وی ادامه داد: در بازارسرمایه طبقه های مختلفی از صنایع و شرکت ها وجود دارند. منظور از طبقه بندی اینکه بر اساس ماهیت صنعت و اینکه چه چیزی تولید می کند و این ها نیست و مثلا پتروشیمی، فلزی، بانکی، بیمه و... نیست، منظور من طبقه بندی بر اساس محرک های رشد قیمت سهام صنایع است. منظور من از طبقه بندی، بر اساس ماهیت صنعت و اینکه چه چیزی تولید می‌کند، (به طور مثال پتروشیمی، فلزی، بانکی، بیمه و... ) نیست، بلکه منظور طبقه‌بندی بر اساس محرک های رشد قیمت سهام صنایع مانند دلار، دارایی و ... است.

پیشنهاد به سرمایه‌گذاران

مدیرعامل سرمایه‌گذاری «کاریزما» پیشنهاد کرد: در راستای بحث تنوع بخشی سرمایه گذاری ها، بهتر است سرمایه گذاران در سبد سهام خود از هر کدام از صنایع بهترین شرکت ها را داشته باشند. به این ترتیب که شرکت هایی که درآمد دلاری در گروه فلزی و پتروشیمی دارند و شرکت هایی که مشمول قیمت گذاری با نرخ ارز ترجیحی محصولات شان فروخته می شوند، در این سبد گنجانده شوند.  

وی تاکید کرد: نکته دیگری که در حوزه اقتصادی باید به آن توجه داشته باشیم، این است که باید تصمیمات اقتصادی در سطح کلان متناسب با انتظارات مان از بازار سرمایه و سرمایه گذاران باشند.

عوامل موثر بر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران

عباسیون موضوع «ثبات» را از مهم‌ترین عوامل موثر بر اعتماد سرمایه‌گذاران باشد بیان کرد و افزود: وجود ثبات عاملی با اهمیت در تصمیم‌گیری های کلان و تعادل بازارهاست. به نظر من تصمیمات جدید باید در دوره ثبات و تعادل بازار گرفته شوند، نه در دوره هایی که بازار در حالت هیجانی است و بازار در حالت نزول یا صعود است. همچنین، نبود نوسانات زیاد در بازار های ارز یا بازار نرخ بهره از دیگر عوامل موثر بر ایجاد ثبات در بازارها به شمار می رود. نکته دیگری که در بحث اعتمادسازی مطرح است، اینکه مسئولان به وعده های خود به موقع عمل کنند.

عناوین برگزیده