تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۴۷۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

روند بازار سرمایه، قطعا صعودی است

می متالز - بازارگردانی حتما به افزایش نقدشوندگی ETF های دولتی کمک خواهد کرد.
روند بازار سرمایه، قطعا صعودی است

به گزارش می متالز، بازار سرمایه سرعت رشد خود را کم کرده و دو روزی است که شاخص کل کمی منفی شده؛ با این حال هنوز کانال ۱میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در تصرف سهامداران است.

افشین بیرامی معاون عملیات اجرایی کارگزاری امین آوید در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در منفی های این دو روز علاوه بر آنکه شایعات منفی روز گذشته اثرگذار بوده، عوامل دیگری هم دخیل بوده است. روندهای صعودی بازار معمولا با اصلاح همراه است. شاید شایعه روز گذشته، اصلاح بازار را جلو انداخت؛ ولی حجم معاملات نشان می دهد این منفی ها فقط اصلاح بوده و در میان مدت قطعا روند بازار سرمایه صعودی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اخبار مثبت مربوط به واکسن کرونا در چند کشور و احتمال اثربخشی این واکسن در چند ماه آینده در مهار کرونا، به نظر می رسد باید نگاه جدی تری به سهام صنایع وابسته به قیمت های جهانی داشت. به هر حال اقتصاد جهانی با شیوع کرونا کوچکتر شد و با مهار کرونا و رشد اقتصاد جهانی، شرکت هایی که متاثر از قیمت های جهانی هستند، پتانسیل رشد بیشتری نسبت به سایر صنایع خواهند داشت. ضمن اینکه با روی کار آمدن بایدن، خوشبینی هایی هم به لغو تحریم ها ایجاد شده که باز هم این اتفاق احتمالی، موجب تسهیل روند صادرات صنایع صادرات محور و به دنبال آن رشد سودآوری این شرکت ها خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با انتقاداتی که به نوسان های دو ETF دولتی یعنی "دارایکم" و "پالایش" و عدم حمایت از این نمادها مطرح است، گفت: به هر حال در زمان عرضه این صندوق ها، ناهماهنگی هایی وجود داشت. اما نکته اینجاست که قبل از عرضه صندوق های مذکور، برای سرمایه گذاران این ذهنیت ایجاد شد که سرمایه گذاری در ETF های دولتی، بازدهی خیلی خوبی برای آنها به ارمغان می آورد. حال آنکه بازدهی این صندوق ها بستگی به سهم هایی که در پرتفوی هر صندوق قرار دارد، داشته و با توجه به شرایط بازار، ممکن است سرمایه گذاران این صندوق ها هم بازدهی مثبت یا منفی کسب کنند. بنابراین سرمایه گذاران این صندوق ها هم باید ابتدا تحلیلی از چشم انداز آتی صنایعی که در پرتفوی هر یک از این صندوق ها وجود دارد، داشته باشند و اگر مثلا نسبت به آینده پالایشگاه ها خوشبین هستند، با نگاه بلندمدت تری هم باید در "پالایش" سرمایه گذاری کنند. قیمت واحدهای این صندوق تابعی از قیمت نمادهای پالایشی است و نباید انتظار غیر معقولی از بازدهی این صندوق ها یا توقع بالا بردن دستوری قیمت ها را داشت. البته شکی نیست که بازارگردانی، به افزایش نقدشوندگی این صندوق ها کمک خواهد کرد.

عناوین برگزیده