تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۴۷۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش گمرک به آمار صادرات رییس کل بانک مرکزی

می متالز - سخنگوی گمرک ایران با رد آمارهای ارائه شده از سوی رییس کل بانک مرکزی در خصوص صادرات ۲۶.۵ میلیارد دلاری کشور تاکید کرد که صادرات ایران در هشت ماهه نخست امسال ۲۱.۴ میلیارد دلار بوده است.
واکنش گمرک به آمار صادرات رییس کل بانک مرکزی

به گزارش می متالز، شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود که ناگهان آماری عجیب از تجارت کشور توسط عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی بیان شد و صادرات غیرنفتی کشور را 26.5میلیارد و واردات را 25میلیارد دلار عنوان کرد.

سیدروح الله لطیفی در این خصوص گفت: آنچه گمرک به عنوان مرجع بیان آمار تجارت خارجی کشور، در خصوص تجارت 8ماهه اعلام کرده، صادرات 21میلیارد و 448میلیون دلاری و واردات 23میلیارد و 132میلیون دلاری است که تراز کشور در این مدت نه تنها مثبت نیست بلکه منفی یک میلیارد و 684میلیون دلار است.

وی افزود: ناگفته نماند که تراز ماهیانه در دو ماه مهر و آبان (مقایسه ارزش واردات و ارزش صادرات  صرفا در هر کدام از این دو ماه) مثبت بوده ولی تراز تجارت کشور در 8ماه گذشته متاسفانه همچنان  منفی است.

لطیفی اظهار داشت: چند روز پیش هم مشاور رییس کل سازمان توسعه تجارت نیز صادرات 26.5میلیاردی را اعلام کرده بود که بر روی خروجی سایت این سازمان انتشار یافته بود، که بنده پیامی را به حمید زادبوم، رییس کل سازمان توسعه تجارت ارسال کردم و ایشان هم ضمن تایید آمار اشتباه کمتر از چند دقیقه دستور حذف امار مذکور به نقل از مشاورش در سایت این سازمان را صادر کرد و این مطلب کوتاه از خروجی سایت سازمان توسعه تجارت به سرعت حذف شد که ظاهرا مشاور آن سازمان 21.5میلیارد دلار، را اشتباها 26.5میلیارد دلار مشاهده کرده بود، حال سوال اینجاست، 23میلیارد و132 میلیون دلار یا عدد تقریبی 23.1میلیارد دلار واردات را هم رییس کل محترم بانک مرکزی 25میلیارد دلار دیده اند؟

سخنگوی گمرک تصریح کرد: امیدوارم با این نوع برداشت ها ادعاهای ارزی یک میلیارد دلاری، بیان نشده باشد، زیرا با گذشت بیش از 20 روز از این ادعا و با وجود درخواست گمرک برای  ارائه اسناد مرتبط با این موضوع و معرفی تجاری که اعلامیه ارزی فوق را بر اساس این ادعا گرفته اند و مبادرت به خروج کالا از گمرک نکرده اند هنوز مستنداتی ارائه نشده  تا گمرک نیز با استناد به آن کالاهای تجار موصوف را به عنوان احتکار در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهد.

عناوین برگزیده