تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۴۷۷۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شهلا عموری در کارگروه شورای گفت‌وگوی خوزستان؛

واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند

می متالز - شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز، می‌گوید: واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند و این موضوع به‌واسطه مشکلات تأمین مازوت شامل صنعت سیمان نیز شده است. به عقیده او، این مساله جدای از اینکه اشتغال واحدها را تهدید می‌کند، به افزایش هزینه محصولات نهایی نیز منجر می‌شود.
واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز، می‌گوید: واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند و این موضوع به‌واسطه مشکلات تأمین مازوت شامل صنعت سیمان نیز شده است. به عقیده او، این مسئله جدای از اینکه اشتغال واحدها را تهدید می‌کند، به افزایش هزینه محصولات نهایی نیز منجر می‌شود.

به گزارش می متالز، رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند گفت: این موضوع نیز به‌واسطه مشکلات تأمین مازوت شامل صنعت سیمان در استان خوزستان شده است.

شهلا عموری در کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق اهواز برگزار شد، شرایط موجود تأمین سوخت مازوت ویژه کارخانجات سیمان استان را عاملی برای افزایش قیمت تمام‌شده تولید محصول دانست و گفت: واحدهای تولیدی استان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که رفع آنها با همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی ممکن خواهد بود.

او روند افزایش قیمت تمام‌شده تولید کالا در استان را نگران‌کننده دانست و افزود: بر همین اساس باید توجه داشت که هزینه حمل محصول در صنعت سیمان بسیار بالا است.

او با تأکید بر اینکه در گذشته کشور عراق مهم‌ترین مقصد محصولات کارخانجات سیمان کشور و استان خوزستان بود افزود: متأسفانه به دلیل مشکلات پیش‌آمده به‌ویژه در زمینه حمل بار، صادرات سیمان به عراق رو به کاهش است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصریح کرد: به‌منظور کاهش هزینه‌های تحمیلی به تولید سیمان در استان به‌واسطه هزینه بالای حمل مازوت از دیگر استان‌های کشور به مقصد کارخانجات خوزستان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز می‌بایست شرایط لازم برای تأمین مازوت مورد نیاز این کارخانجات از داخل استان را فراهم کند.

عموری با بیان اینکه دولت در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌های کشور طرح انتخاب وزیر معین برای هر یک از استان‌های کشور را اجرایی کرده است گفت: با توجه به تعیین وزیر نفت به‌عنوان وزیر معین استان باید یادآور شد که بخش مهمی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع پایین‌دست خوزستان بخصوص در حوزه تأمین مواد اولیه مربوط به وزارت نفت است.

امکان تأمین مازوت در خوزستان وجود دارد

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با بیان اینکه در محل خطوط تولید این شرکت امکان ذخیره ۱۱ میلیون مترمکعب مازوت وجود دارد گفت: میزان مصرف کارخانه سیمان خوزستان با توجه به ظرفیت تولید فعلی، روزانه ۹۵۰ هزار لیتر از این فرآورده نفتی است.

محمد حاج نایب با اشاره به الزامات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز برای استفاده از مازوت تنها در ایام قطع گاز اشاره کرد و گفت: به‌منظور رعایت این الزام، شرکت سیمان خوزستان باید برای دریافت سهمیه مازوت به نرخ یارانه‌ای ۶۶۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهد که این امر دشواری‌های برای شرکت سیمان خوزستان ایجاد کرده است.

او یکی مشکلات اساسی صنعت سیمان خوزستان را در حوزه هزینه‌های حمل‌ونقل دانست و افزود: هزینه حمل سوخت جایگزین از دیگر استان‌های کشور موضوعی است که برای کارخانجات سیمان در خوزستان نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های داخلی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های سیمان در استان بعد از دریافت مجوزها و سهمیه‌های سوخت مازوت باید نسبت به جابجایی آن از استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و یا مرکزی اقدام کنند.

حاج نایب ادامه داد: حمل و جابجایی این فرآورده نفتی در حالی هزینه‌های بسیار سنگینی برای صنعت سیمان رقم زده که استان خوزستان از ذخایر زیاد سوخت مازوت برخوردار است.

او با بیان اینکه کارخانجات سیمان در استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و مرکزی که محل تأمین مازوت در مجاورت آنها قرار دارد بابت حمل هر لیتر مازوت ۷۰۰ ریال پرداخت می‌کنند، بیان داشت: این در حالی است که شرکت‌های سیمان در خوزستان برای جابجایی این فرآورده نفتی باید مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ ریال بابت هر لیتر از آن پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که این موضوع محقق گردد، بخش قابل‌توجهی از صنعت سیمان در استان خوزستان برای تأمین هزینه‌های تولید خود با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

حاج نایب تأمین سوخت مازوت در داخل استان را موضوعی حیاتی برای صنعت سیمان عنوان کرد و گفت: امیدواریم در صورت تعامل و همکاری با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، امکان تأمین این سوخت از پایانه‌های صادراتی آبادان و ماهشهر میسر خواهد بود.

او به پیگیری‌های سال گذشته این شرکت برای بهره‌مندی از سوخت موجود در این پایانه‌ها و صدور مجوزهای لازم برای آن اشاره کرد و گفت: این مجوز سال گذشته در حالی صادر شد که فصل سرما به پایان رسیده بود و مشکل قطع گاز برطرف شد اما برای مجوز دوباره در سال جاری لازم است مجدداً پیگیری‌های تازه‌ای صورت گیرد.

او تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل سرما، انتظار می‌رود تا حد امکان از قطع گاز کارخانجات سیمان پیشگیری شود و درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ دهد درخواست می‌شود تا به‌منظور جلوگیری از هزینه‌های مازاد در قالب کرایه حمل، امکان تهیه مازوت از داخل استان فراهم شود.

عناوین برگزیده