به گزارش می متالز، این قطار باری با حمل ۶۱۲ تن سیمان و با شعار«دوملت با یک فرهنگ و تاریخ» حرکت خود را با دستور حجتالاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به مقصد هرات آغاز کرد تا به طور عملی بخشی از کریدور بازرگانی بینالمللی شرق - غرب برای توسعه و تحول این منطقه فعال شود.
ساخت راهآهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی بین ایران و افغانستان و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی از دیگر مزایای این خط آهن به شمار میرود.
به دلیل مناسبات تجاری بسیار خوب همه ساله تعداد ۱۸۰ هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد میکنند که با بهرهبرداری از راهآهن خواف به هرات دستکم ۵۰ درصد از حجم سنگین تردد کامیونها کاسته میشود.
رئیس هیاتمدیره شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی در همین رابطه با اشاره به اینکه تاجران به دنبال کاهش هزینه تمامشده کالاها هستند به بازار گفت: امروزه تاجران به دنبال کاهش هزینه بار هستند و لذا راهآهن موانع داخلی و خارجی ازجمله خوابهای کامیونها را کاهش داده و صادرات از این طریق را تسهیل میکند.
احمد زمانیان یزدی افزود: استان خراسان رضوی و شرکتهای حملونقل بینالمللی در استان نقش مؤثری در حوزه ترانزیت دارند و از آن جا که بیش از ۸۰ درصد حمل کالاهای ترانزیتی به آسیا میانه و خصوصاً افغانستان توسط شرکتهای حملونقل بینالمللی استان خراسان رضوی انجام میشود لذا بهره مندی از راه آهن موجب افزایش صادرات و سرعت نتقال کالا می شود.