به گزارش می متالز، رضا شیوا درباره احتمال آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی گفت: با انتصاب وزیر جدید صنعت، مسوولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان ایدرو منتقل شده و رئیس جدید این سازمان با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودروهای همکلاس، درخواست آزادسازی قیمت را مطرح کرد. در زمان آزاد بودن واردات خودرو ،شورای رقابت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را از فهرست ضوابط قیمتگذاری خارج کرد.
وی افزود: از سوی دیگر وظیفه این شورا تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت برای خودرو و سایر کالاهایی است که بازاری انحصاری داشته باشند اما در صورتی که رقیبی برای این محصولات در بازار وجود داشته باشد، مشمول این ضوابط نخواهد بود. رئیس سازمان ایدرو با استناد به اینکه کرمان موتور، گروه بهمن، مدیرانخودرو و چانگان خودروهایی همکلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید میکنند، درخواست کرد اینگونه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول ضوابط قیمتگذاری شورای رقابت خارج شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: شورا این درخواست را برای بررسی بیشتر به مرکز ملی رقابت ارائه کرده و این مرکز در حال بررسی تیراژ تولید و وضعیت بازار این خودروها است. نتایج بررسی 2 هفته آینده ارائه و بعد از تبادل نظر، رأی نهایی شورا اعلام خواهد شد. اگر این خودروها رقابتی باشند، شورای رقابت طبق روال گذشته این محصولات را از شمول قیمتگذاری خارج میکند و گرنه مشمول ضوابط قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت خواهند بود.
شیوا افزود: پیشنهاد سازمان ایدرو برای خروج حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از شمول قیمتگذاری شورای رقابت است.
وی تاکید کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع امویام و ایکس 33 در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.