تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۴۸۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثر گزارش های ماهانه و پاییزه شرکت ها بر عبور شاخص از مقاومت ۱.۶ میلیونی

می متالز - خرید عرضه اولیه سهام اپال کانی پارس ممکن است به افزایش حجم عرضه ها دامن بزند اما با گزارش های ماهانه و فصل پاییز، دور از انتظار نیست ، شاخص از خط مقاومت ۱.۶ میلیونی عبور کند.
اثر گزارش های ماهانه و پاییزه شرکت ها بر عبور شاخص از مقاومت ۱.۶ میلیونی

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 2.09 درصدی به سطح یک میلیون و 484 هزار واحد رسید.

به نظر می رسد نوسان شاخص کل در محدوده 1.4 تا 1.5 میلیون واحد همچنان ادامه دارد و سبزپوشی شاخص کل در یک روز با قرمزپوشی آن در روزهای بعدی جبران می شود و این شرایط تا زمانی ادامه خواهد داشت که یا تقاضا برتری قابل توجهی نسبت به عرضه‌ها داشته باشد و یا ظرفیت لازم برای صعود بورس مهیا شود.

از طرف دیگر طبق اطلاعیه بورس تهران، چهارشنبه این هفته 13 درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد "اپال" عرضه اولیه خواهد شد و با توجه به اینکه حداکثر 700 سهم در قیمت حداکثریِ 1480 تومان به هر کد تعلق می گیرد، نقدینگی بیشتری برای خرید این عرضه اولیه نسبت به عرضه‌های قبلی لازم خواهد بود که این موضوع می تواند بر افزایش حجم عرضه ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دامن بزند و لذا نمی توان انتظار سبز پوشی قابل توجهی برای شاخص‌ کل داشت لکن با توجه به اینکه از هفته آتی گزارش های ماهانه و فصل پاییز از راه می رسد و شرکت هایی که شرایط بنیادی مناسب و ظرفیت سود آوری خوبی دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت، دور از انتظار نخواهد بود با ورود نقدینگی جدید شاهد عبور شاخص از مقاومت 1.6 میلیون واحدی باشیم.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 31  هزار و 632 واحدی به کانال یک میلیون و 484 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 4331 واحدی به کانال 451 هزار و 921 واحد رسیدند.  نماد‌های " فملی، فولاد، فارس" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 14.6 و 6.5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " وپارس" به مبلغ  833 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " با تقاضای بهتری همراه شدند و به ترتیب با قیمت های مثبت 0.28،  1.73 و 1.63 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت های منفی 3.71 و 4.12 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی  همچون " شتران، شپنا، شبندر " با فشار فروش همراه شدند و به صف فروش رسیدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو، خساپا" با قیمت های منفی 2.56 و 2.68 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بودند. مس اکنون در محدوده قابل توجه 7770 دلار، روی به 2812 دلار و هر انس طلا به 1821 دلار معامله می شود. هر بشکه نفت برنت با حدود یک درصد افزایش در محدوده 50.47 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با حدود یک درصد افزایش به 47 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26 هزار تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 25 هزار و 700 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: رهبر انقلاب با تمدید بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبق بودجه تقدیمی دولت، سال آینده چیزی به اسم دلار 4200 تومانی نخواهیم داشت و دولت برای خرید کالاهای اساسی ارز ترجیحی 11500 را محاسبه خواهد کرد.

طبق اعلام خزانه داری کل طی ۸ ماه سال در بخش های مختلف اقتصادی اعم از شرکت‌ها، مالیات حقوق، ثروت، کالا و خدمات، بالغ بر ۱۳۱.۴ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شد.

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در لایحه بودجه فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی شده اما بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهش ها در سال آینده حداکثر می توان ۸۵۰ هزار بشکه نفت به فروش رساند.

دولت طی هشت ماه گذشته 102 هزار میلیارد تومان معادل 116 درصد از بودجه، اوراق فروخته که 88 هزار میلیارد مصوب قانون بودجه بود.

رئیس بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در نیمه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل مثبت ۱.۴ درصد و رشد اقتصادی بانفت مثبت ۱.۳ درصد است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۲۳۲ ریالی به دلار ۲۵۶۵۲۸.۵ ریالی اعلام شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده