تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۱۴۸۹۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

می متالز - نشست دوجانبه حمل و نقلی ایران و ازبکستان برگزار شد و طرف ازبک از علاقه‌مندی برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.
علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

به گزارش می متالز، در نشست دوجانبه حمل و نقل ایران و ازبکستان طرف ازبک از علاقه‌مندی برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست دوجانبه حمل و نقلی دو کشور ایران و ازبکستان که به صورت ویدئو کنفرانس با هدف بررسی راهکارهای اجرایی ترانزیت کالا میان دو کشور به مبدأ و مقصد هند و سایر کشورها از طریق بندر چابهار برگزار شد، گفت: بندر چابهار یک درگاه مطمئن و بسیار مناسب برای ترانزیت کالا است و کشورهای همسایه و منطقه می‌توانند از سرمایه‌گذاری در این بندر و پسکرانه آن منتفع شوند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی کشور ترکمنستان برای ورود و یا عبور کالا از این کشور، از اقدامات مؤثر ایران در حوزه حمل و نقل کالا و کامیون از طریق شناورهای رو-رو از بنادر شمالی ایران در دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: این پروژه می‌تواند ما را از شرایط ایجاد شده خارج کند.

دوران دهقانوف معاون حمل و نقل ازبکستان نیز در این نشست امکانات و تجهیزات بندر چابهار را بسیار مطلوب برشمرد و اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های عملیاتی، تجهیزاتی و موقعیت ژئواستراتژیک بندر چابهار پیشنهاد می‌شود کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کمیته توسعه حمل و نقل ازبکستان برای بررسی دقیق طرح‌ها و ارائه برنامه‌های عملیاتی حضور ازبکستان در بندر شهید بهشتی چابهار، تشکیل شود تا این کارگروه نسبت به تهیه نقشه راه اقدام کند.

همچنین خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اعلام این موضوع که نه تنها بندر چابهار، بلکه هیچ بندری از ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار ندارد، گفت: بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و خارج از تنگه هرمز، به آب‌های آزاد عمیق دسترسی دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بندر چابهار و حضور سرمایه‌گذاران هندی، خاطرنشان کرد: طی ۲۲ ماه گذشته، ۷۲ فروند کشتی کانتیتری، ۲۰ فروند کشتی جنرال کارگو، ۳ فروند کشتی دام و یک فروند کشتی باری در بندر چابهار پذیرش شد که این عدد حاکی از رونق بندر چابهار و افزایش حجم عملیات است.

او با اعلام ملحق شدن بندر چابهار به منطقه آزاد و برخوردار شدن از قوانین و مقررات مترتب بر منطقه آزاد، از تخفیف ۵۰ درصدی در ترانزیت کالا و معافیت ۲۵ ساله مالیاتی و انتقال آزاد ارز به خارج از کشور به عنوان گوشه‌ای از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تجربه خوب هندی‌ها در جذب کالا و کشتی به بندر چابهار، از مسوولان حمل و نقل ازبکستان دعوت کرد تا از ظرفیت‌های مهیا شده در چابهار استفاده کنند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد