تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۴۹۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس:

سهامدار مسوول سود و زیان است/ تامین مالی۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در ۸ ماه

می متالز - رئیس سازمان بورس با اشاره به نقش بازار سرمایه در تامین مالی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی طی هشت ماه سال گفت: مسوولیت نهایی سود و زیان به عهده سهامدار است.
سهامدار مسوول سود و زیان است/ تامین مالی۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در ۸ ماه

به گزارش می متالز، حسن قالیباف اصل در ششمین همایش انجمن مالی اسلامی گفت: عملکرد ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه بعد از استفاده نیز مجددا در کمیته فقهی سازمان بورس به بحث گذاشته می شود تا بازخوردها و نتایج آن در اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر در بازار سرمایه و اقبال عمومی افزود: حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه موضوعی است که مجددا باید به آن پرداخته شود و در واقع بدون وجود یک نظام حاکمیتی مطلوب، نقش بازار سرمایه در تخصیص منابع آن طور که باید و شاید دیده نخواهد شد.

مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه

این مقام مسوول با تقسیم بندی موضوع حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه به چند مولفه اصلی عنوان کرد: حاکمیت قانون در بازار سرمایه، حاکمیت شریعت در بازار سرمایه و حاکمیت شرکتی که دستور العمل آن در سال ۹۷ در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید، مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه را تشکیل می دهند.

قالیباف اصل وجود قوانین مادر در بازار سرمایه از جمله قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را  در شکل گیری و برقراری حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه، مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: قانونی که سال ۸۴ تصویب و بر اساس آن نهاد ناظر از نهاد اجرا جدا شد و  مبنای تشکیل ۴ بورس و سایر نهادهای خود انتظام  قرار گرفت،  فعالیتی در راستای  حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه بوده است.

حرکت رو به جلو در بازار سرمایه

وی درخصوص برخی فعالیت های سازمان بورس توضیح داد: بازار سرمایه از سال ۸۴ با تصویب قانون جدید حرکت رو به جلویی داشته و این حرکت همچنان با حضور طیف وسیعی از مردم با دانش ها و سلیقه های متفاوت  و افزایش ابزارها و نهادهای مالی تداوم داشته است. اندازه بازار سرمایه با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست و اکنون پایه سهامداری در این بازار به نحو چشم گیری افزایش پیدا کرده و بالای ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم.

رییس سازمان بورس حضور فعال در عرضه های اولیه را دلیل دیگری بر اقبال از بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: اوایل کل تعدادی که در عرضه های اولیه شرکت می کردند نهایتا ۵۰ هزار نفر بود در حالی که این رقم در حال حاضر به چندین میلیون نفر رسیده و اخیرا دفعات معاملات به ۴ میلیون رسید که آمار بسیار چشمگیری است.

نقش 450 هزار میلیاردی بورس در تامین مالی هشت ماهه

قالیباف اصل به نقش فعال بازار سرمایه در تجهیز منابع بنگاه ها به ویژه بنگاه های تولیدی اشاره و اضافه کرد: سال گذشته تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود اما سال جاری تاکنون این رقم به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در هیات مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد شرکت های حائز شرایط  بتوانند بدون ضامن بانکی در بازار سرمایه انتشار اوراق داشته باشند و یک شرکت هم در این خصوص مجوز فعالیت گرفته است.

سهامدار مسوول نهایی سود و زیان

وی با اشاره به حضور پررنگ فضای مجازی به عنوان فرصت یا تهدید در رویدادهای بازار سرمایه تصریح کرد: این فضا قابل کنترل نیست لذا باید هدفمند با آن برخورد کرد و  از ظرفیت آن بهره گرفت. مسوولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده سهامدار است. سیگنال دهی واژه ای است که دائماً در بازار سرمایه تکرار می شود و عده ای متاسفانه همچنان با اتکا به این سیگنال های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می کنند .

قالیباف اصل به سهامداران توصیه کرد قبل از ورود به بازار، مجهز به دانش کافی باشند و جهت مشاوره صرفا به شرکت های دارای مجوز سازمان بورس مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده