تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۴۹۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نهادهای مالی بین‌المللی گزارش می‌دهند

بهای نیکل در مسیر رشد

می متالز - بهای نیکل از ابتدای امسال میلادی در دی ۱۳۹۶ رو به افزایش بوده است.
بهای نیکل در مسیر رشد

به گزارش می متالز، به نقل از ماینینگ‌فناوری، براساس آنچه بورس فلزات لندن گزارش داده، در امسال میلادی که حدود نیمی از آن سپری شده، نیکل افزایش بهای بیشتری را نسبت به دیگر فلزات صنعتی تجربه کرده و این اتفاق برآمده از آن است که رشد مصرف جهانی این فلز از ۵ درصد در سال گذشته میلادی به ۷درصد در امسال میلادی ارتقا یافته است.
این در حالی است که در ماه گذشته میلادی، بهای نیکل کمی افت داشته و از اوج ۳ ساله خود و بهای ۱۶هزار و ۶۹۰ دلار در هر تن به ۱۴هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن در این ماه کاهش پیدا کرده است. رقم ۱۴هزار و ۶۵۰ دلار از ابتدای امسال میلادی ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در همین حال تولید فولاد ضدزنگ که در ساخت آن از نیکل استفاده می‌شود نیز در سال گذشته ۵/۸ درصد افزایش داشت و بنا بر گفته انجمن فولاد ضد زنگ بین‌المللی به ۴۸/۱ میلیون تن رسید.
همین طور رفع ممنوعیتی که در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) بر صادرات کانی نیکل فرآوری نشده در اندونزی وضع شده بود، حالا به رشد چشمگیر در صادرات نیکل این کشور منجر شده است. حجم نیکلی که در فصل نخست امسال میلادی (نیمه دی ۱۳۹۶ تا نیمه فرودین ۱۳۹۷) از این کشور به چین صادر می‌شد، ۳/۳ میلیون تن بود؛ این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی ۳۰۰ هزار تن بود.
در همین بین رقابت بر سر تولید باتری خودروهای الکتریکی نیز به افزایش تقاضا برای نیکل دامن زده است. به عقیده اندی هوم، مقاله‌نویس پیشکسوت موسسه توماس‌رویترز، میزان تولید فولاد ضدزنگ همواره محرک قیمتی ثابتی برای نیکل به شمار می‌آید اما آنچه امروز بر افزایش بهای این فلز دامن می‌زند، از باتری‌ها سرچشمه می‌گیرد. علاوه بر بورس فلزات لندن، بورس اوراق بهادار شانگهای نیز از ارتقای بهای نیکل در شرایطی خبر می‌دهد که دیگر فلزات پایه، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده‌اند.
در همین راستا گروه مطالعات بین‌المللی نیکل در ماه گذشته میلادی گزارشی داد که بازار نیکل تصفیه شده در امسال میلادی با کاهش ۱۱۷ هزار تن در حجم تولید رو‌به‌رو خواهد بود. این اتفاق به سهم خود می‌تواند به افزایش بهای نیکل در امسال میلادی دامن بزند.


ادامه سیر افزایش بها

علاوه بر خبر ماینینگ‌فناوری که حاکی از افزایش بهای نیکل در ۶ ماه ابتدای امسال میلادی است، شرکت خدمات مالی و بانکداری کانادایی «اسکوشیابانک» (Scotiabank) نیز پیش‌بینی می‌کند بهای نیکل روند افزایشی خود را در امسال و آینده میلادی ادامه دهد. بنا بر این گزارش، افزایش تقاضا عامل رشد بیشتر نرخ نیکل است اما میزان ذخایر انبارهای جهانی هنوز به اندازه‌ای رشد نداشته تا کسری بازار را جبران کند. به این ترتیب انتظار می‌رود نرخ نیکل در اواسط دهه آینده میلادی به‌تدریج افزایش یابد و در همین حال پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خوشیدی) موجودی انبارها متعادل شده و این فلز با میانگین نرخ ۱۳/۲۵۰دلار بر تن، امسال را پشت سر گذاشته و با متوسط ۱۴/۳۵۰ دلار بر تن، سال آینده میلادی را پشت سر بگذارد. رشد تقاضای جهانی باعث شده از سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) موجودی انبارهای نیکل تا حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. به عقیده اسکوشیابانک نیز رشد تولید وسایل نقلیه الکتریکی، عامل اصلی ترسیم این چشم‌انداز افزایشی بـرای تقاضـای نیکل است، هر چنـد تقاضای این فلز در ۵ سال آینده همچنان تحت کنترل بخش فـولاد زنگ‌نزن و سایـر آلیاژهای نیکل‌دار نیز قرار خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود ۶۹ درصد از تقاضای نیکل را در امسال میلادی و در مصرف نهایی، همچنان بازار محصولات فولادی تشکیل دهد و تنها ۳ درصد از آن برای باتری‌های وسایل نقلیه استفاده ‌شود. برخی تحلیلگران نیز معتقد هستند در امسال میلادی، تقاضای نیکل در چین کاهش خواهد یافت که به دنبال آن از موجودی کارخانه‌های داخلی این کشور کاسته می‌شود و ناشی از کاهش بیشتر تقاضای فولاد زنگ‌نزن است. انتظار می‌رود با تولید باتری‌ها، این افت تقاضای بازار جبران شده و حتی بیشتر از میزان افت بر تقاضای جهانی نیکل بیفزاید. همچنین گفتنی است در ۲ سال گذشته، بیش از نیمی از معادن تولیدکننده نیکل در فیلیپین به دلیل موانع زیست‌محیطی بسته شده بودند که این موضوع باعث شده اندونزی از فیلیپین در کسب سهم بازار پیشی بگیرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده