تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۴۹۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت خودروسازی باید وضعیت خود را سامان دهد/ خودرو در بورس عرضه نمی شود

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت کمیته خودرو با این جمع‌بندی که بازار خودرو خود، باید خودش را تنظیم کرده و عرضه آن در بورس منطقی نیست، خبر داد. این در حالی است که قرار بود با طرح مجلس شورای اسلامی، خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شوند.
صنعت خودروسازی باید وضعیت خود را سامان دهد/ خودرو در بورس عرضه نمی شود

به گزارش می متالز، روز گذشته (شنبه) علیرضا رزم حسینی، از دو خودروسازی اصلی کشور بازدید کرده و از خطوط تولید و خودروهای جدید هر دو خودروسازی بازدید کرد و ضمن آن به ضرورت رقابتی شدن بازار و شکست انحصار در تولید خودرو که نتیجه آن تعادل بازار و اصلاح ساختار خودروسازان خواهد بود، اشاره کرد.

وی در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو با نام «تارا» با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است.

راه ورود خودرو به بورس بسته شد

وزیر صمت تاکید کرد: به نظر ما این نبود عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است. قطعا به زودی بازار خودرو خوب خواهد شد.

اعلام این موضوع توسط وزیر صمت در شرایطی است که مجلس شورای، چند ماه پیش طرح «تحول صنعت خودرو با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا» را مطرح کرد و قرار براین بود تا این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به رای گذاشته شود.

طبق طرح تدوینی مجلس، خودروسازان اصلی ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌شدند و ضمن آن تعیین‌ قیمت پایه خودروها، به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار و سپس قیمت نهایی برای فروش، بسته به عرضه و تقاضای بورس تعیین می‌شد.

همچنین در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، تصمیم براین بود که مابه‌التفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه، به صندوقی واریز شود تا صرف اموری حمایتی همچون ارائه وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به خودروسازان شود.

در مقابل اما خود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از نهایی شدن بسته‌ای حمایتی برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک صحبت می‌کند که آنگونه که به گوش می‌رسد، طبق این طرح که در حال حاضر در مراحل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار و پرتیراژها همچون روال حال حاضر در اختیار شورای رقابت باشد. حال با منتفی شدن طرح عرضه خودرو در بورس، باید منتظر ماند تا مشخص شود، طرح وزارت صمت نیز مورد قبول واقع خواهد شد و در صورت تصویب، راهگشای این صنعت و بازار آن خواهد بود یا خیر؟ هرچند که وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای ایجاد تعادل در این صنعت و حذف دلالان، اطمینان کافی دارد.

عناوین برگزیده