تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۵۰۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مصائب پایین‌دست صنایع آلومینیوم

می متالز - مرحله به مرحله که از تولید شمش آلومینیوم به پایین‌دست این صنعت حرکت می‌کنیم با تولیدکنندگانی روبه‌رو می‌شویم که همواره از کمبود مواد اولیه یا ثابت نبودن قیمت‌ها در این صنایع گلایه دارند.
مصائب پایین‌دست صنایع آلومینیوم

به گزارش می متالز، البته بیشترین توسعه‌ای که برای چشم‌انداز صنعت آلومینیوم در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، در صنایع بالادست و تا مرحله تولید شمش آن متمرکز شده است، در حالی که اشتغالزایی بیشتر همراه با ارزش‌افزوده بالا در صنعت آلومینیوم را تنها می‌توان در صنایع پایین‌دست این صنعت جست‌وجو کرد.

 

فناوری قدیمی سبب عقب‌ماندگی شد

ورق آلومینیوم جزو صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به‌شمار می‌رود و از شمش آلومینیوم به‌دست می‌آید. در کشور ما ۴ تولیدکننده ورق آلومینیوم مشغول به کارند که بیشتر این تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه یعنی شمش آلومینیوم روبه‌رو هستند. درباره صنعت آلومینیوم و اهمیت این صنعت و همچنین مشکلات صنایع پایین‌دست آن، شهرام بیات، مدیر تولید کارخانه‌های تولید نورد آلومینیوم اظهار کرد: صنایع آلومینیوم نسبت به سایر صنایع فلزات درحال‌حاضر از رونق بهتری برخوردار است و به عنوان یک فلز سبک، روند رو به رشدی را طی می‌کند. بسیاری از فناوری‌هایی که درحال‌حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند در نانوفناوری در صنایع خودرو و ساختمان کاربردهای فراوان پیدا کرده‌اند و نیاز به آنها بیش از پیش احساس می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته این صنایع روز به روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و فناوری‌های آن نیز نوین به‌شمار می‌روند. 

بیات با اشاره به مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم این است که از فناوری‌های بسیار قدیمی استفاده می‌کند و از آنجا که در این صنایع به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است واحدها تمایل چندانی برای روزآمد کردن کردن واحدهای خود ندارند.

وی در ادامه توضیح داد: صنایع پایین‌دست آلومینیوم، نیاز به سرمایه در گردش زیادی دارد تا بتواند فناوری‌های جدید و مواد اولیه خود را خریداری کند. از این رو این واحدها نیاز به پشتوانه قوی دارند. 

 این مدیر تولید با اشاره به پیشینه صنعت آلومینیوم در دهه‌های رونق این صنعت خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که دهه ۶۰ وارد صنعت آلومینیوم شدند، سود بسیار خوبی بردند و این دهه برای صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم بسیار خوب بود. بیات در ادامه خاطرنشان کرد: اما اواسط دهه ۷۰ که فناوری واحدهای آلومینیومی بسیار قدیمی شده و نیاز به بازسازی احساس شد، دیگر نتوانستیم خود را با فناوری‌های جدید هماهنگ کنیم و در واقع به نوعی دچار عقب‌افتادگی شدیم. از این رو واحدهای بسیاری در صنایع پایین‌دستی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو و برخی از آنها نیز ورشکسته شدند. وی ادامه داد: از سوی دیگر در یکی دو دهه گذشته، محصولات دیگری جایگزین برخی صنایع آلومینیوم شدند و به‌عنوان محصولات جایگزین آلومینیوم، بازار را به تصرف خود درآوردند، مانند جایگزین شدن در و پنجره پروفیل و یوپی‌سی به جای آلومینیوم که سبب شد آلومینیوم‌کارها با ورشستگی روبه‌رو شوند.

 

کمبود مواد اولیه 

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر نیز مهم‌ترین مشکل صنایع پایین‌دست آلومینیوم، تامین مواد اولیه آنها مانند شمش است که کارخانه‌های بالادست، بیشتر آن را صادر می‌کنند و همین موضوع سبب مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است چراکه بیشترین هزینه‌ای که تولیدکننده پایین‌دست پرداخت می‌کند مربوط به مواد اولیه است. بیات در ادامه توضیح داد: نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌های ماهانه یک شرکت تولیدکننده آلومینیوم، صرف خرید مواد اولیه و حدود ۲۰ درصد دیگر شامل دستمزد و... می‌شود. به همین دلیل اگر واحدهای پایین‌دست در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شوند، ادامه کار آنها بسیار دشوار خواهد بود و سبب کمبود کالا و افت تولید می‌شوند.

 

قیمت‌ها صعودی شده‌اند

فویل آلومینیوم همچنان صنعتی پایین‌دست از ورق آلومینیوم است که از ورق و رول آلومینیوم تهیه می‌شود. تولیدکنندگان این صنعت در آغازین روزهای سال جدید، بیشتر از هر چیزی از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند. حسین شیرازی، فعال صنعت آلومینیوم درباره تولید اظهار کرد: واحد ما فویل آلومینیوم با ضخامت پایین تولید می‌کند که در صنایع پایین‌دستی خود کاربردهای بسیاری دارد. شیرازی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مسئله این روزهای صنعت خودش، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما که در صنایع پایین‌دست قرار داریم، نوسان نرخ شمش آلومینیوم است. چند وقت پیش قیمت‌ها تحت تاثیر نوسان ارز قرار گرفت اما درحال‌حاضر مشتری‌ها در انتظار کاهش نرخ هستند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی مشتری‌ها ۲ تا ۳ تن فویل آلومینیومی پیش خرید می‌کنند تا سر فرصت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن خریداری کنند که به یکباره با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شوند. این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: ما ورق و رول آلومینیوم را از کارخانه‌های موجود در کشور خریداری می‌کنیم و در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم. 

شیرازی در پاسخ به این پرسش که تقاضای بازار در صنعت پایین‌دست آلومینیوم درحال‌حاضر چگونه است، عنوان کرد: تقاضا در بازار به نسبت خوب است و کمبود ورق هم وجود ندارد اما مهم‌ترین مشکل کنونی، قیمت‌هاست چراکه به دلیل مشخص نبودن روند قیمت‌ها در بازار، به اندازه نیاز کوتاه‌مدت خرید می‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به تغییر نرخ مواد اولیه خاطرنشان کرد: موضوع این است که دستمزدها تا پایان سال ثابت باقی می‌ماند چراکه ابتدای سال تعیین شده و تا پایین سال هم تغییری در آن ایجاد نمی‌شود اما نرخ مواد اولیه به طور مداوم در حال تغییر است. البته لازم به یادآوری است که چند وقت گذشته قیمت‌ها بسیار تحت تاثیر دلار قرار داشت و نوسان آن می‌تواند صنعت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

عناوین برگزیده