تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۵۱۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ساخت کارخانۀ دوم سیمان جبل السراج در افغانستان باردیگر به دنبال سرمایه گذار

می متالز - وزارت معادن افعانستان اعلام کرده است که برای سرمایه گذاری روی کارخانۀ دوم سیمان جبل السراج، در جست‎وجوی شرکت واجد شرایط این پروژه است.
ساخت کارخانۀ دوم سیمان جبل السراج در افغانستان باردیگر به دنبال سرمایه گذار

به گزارش می متالز، سخن‌گوی وزارت معادن این کشور می‌گوید که بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصادی، واگذاری این کارخانه به کنسرسیم «افغانستان لوجیستک» که پیش از این به عنوان شرکت برگزیده برای به این پروژه معرفی شده بود، فسخ قراداد شده و قرار است که این پروژه باردوم به منظور جذب سرمایه گذار به مشارکت گذاشته شود.

این کارخانه، با ظرفیت تولید یک میلیون تُن سیمان در سال، ساخته خواهد شد و شرکت علاقمند باید تا ۱۷۰میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری کند. عبدالقدیر مطفی، سخن‌گوی وزارت معادن در این باره افزود: «این پروژه، به زودی به منظور جذب سرمایه گذار اعلام عمومی خواهد شد»

افغانستان باداشتن بزرگ ترین معادن مناسب برای تولید سیمان در منطقه، در حال حاضر هم یکی از بزرگترین وارد کنندگان سیمان از کشورهای همسایه است.

این گزارش می افزاید که بر اساس اعلام اتاق تجارت و صنایع، در هفده سال گذشته، دولت این کشور نتوانسته است با ایجاد کارخانه های بزرگ تولید سیمان، حتی نیاز داخلی سیمان را مرتفع سازد.

خانجان الکوزی، معاون این اتاق معتقد است که با تولید سیمان مورد نیاز کشور در داخل، افغانستان سالانه تا پانصد میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد و می افزاید: «ما از این کار دولت استقبال می کنیم، اما چنانچه درسال های گذشته هم بارها از سرمایه گذاری ها روی تولید سیمان درکشور گفته شده بود، اما به مرحله اجرایی نرسید».

بر اساس اطلاعات اتاق تجارت و صنایع، در حال حاضر، روزانه در حدود ده هزارتُن سیمان از تاجیکستان، ایران، و پاکستان به افغانستان وارد می شود؛ در حالی که با وجود فعالیت چهارکارخانۀ تولید سیمان در داخل میزان تولیدات روزانه داخلی به  هزارتُن در روز نمی‌رسد.

عناوین برگزیده