تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۵۱۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عزم بهارستان برای اصلاحات اساسی در بودجه با هدف کمک به معیشت مردم

می متالز - هرچند اصرار وکلای مردم در خانه ملت درباره ضرورت اصلاح کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به بار نشست و دولت درصدد صرفه‌جویی در مصارف بودجه برآمد، اما پیشنهادات کارشناسی نمایندگان درباره جزئیات لایحه بودجه با هدف اصلاح اساسی لایحه و بهبود معیشت مردم در سال ۱۴۰۰ همچنان ادامه خواهد داشت.
عزم بهارستان برای اصلاحات اساسی در بودجه با هدف کمک به معیشت مردم

زنگنه، نادران، آزادی خواه، متفکرآزاد

به گزارش می متالز، با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی، انتقادات سازنده‌ی بسیاری از گوشه و کنار خانه ملت مبنی بر اینکه درآمدهای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه واقعی نبوده و در صورت تصویب آن بدون اصلاحات ساختاری باید شاهد تورم‌های افسارگسیخته و مشکلات مالی بسیار بود، شنیده شد. مساله ای که بیش از هرچیز معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. 

در شرایطی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و فروش روزانه حتی یک میلیون بشکه نفت با اما و اگرهای بسیاری همراه است، دولت برای بودجه سال آینده فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه را پیش بینی کرده است. با این حال وکلای مردم در خانه ملت  با تاکید بر این که این رقم خیالی دیده شده و امکان اجرایی شدن آن نیست، و در صورت محقق نشدن، بخش هزینه ها را با مشکل جدی مواجه می کند، خواستار اصلاح لایحه بودجه براساس واقعیت‌ها و  برنامه‌ریزی برای ارتقا معیشت مردم در سال آینده شدند.

انتقادات نمایندگان از لایحه بودجه در حالی ادامه داشت که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس جمهور شرایط برداشت از صندوق توسعه ملی در سال آینده را مشخص کردند. این مساله در حقیقت بیانگر رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی برای واقعی تر کردن منابع بودجه 1400 بود. موضوعی که  یکی از مهم ترین دغدغه های مطرح شده از سوی نمایندگان درباره واقعی نبودن درآمدهای نفتی در سال آینده و ضرورت اصلاح ساختار بودجه است. 

اصرار نمایندگان بر ایرادات بودجه و مشکلات آن، دولت را متقاعد کرد که درصدد اصلاح ساختار بودجه برآید، در نتیجه جلسات کمیسیون تلفیق لایجه بودجه سال 1400 با حضور دولتمردان برای تحقق این مهم تشکیل شد و پس از کارشناسی‌ و بررسی‌های بسیار، سرانجام رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه را اصلاح کرد. اصلاحی که البته با انتقادهای جدی برخی نمایندگان همراه شد و آن ها تاکید دارند که اصلاحات دولت نمی تواند مشکلات بودجه را حل کند و کماکان کسر تراز عملیاتی و منطبق نبودن درامدها با واقعیت، دورنمای پیچیده و بحرانی را مقابل اقتصاد ایران در سال 1400 قرار می دهد. 

بااین حال کلیات بودجه 1400 عصر سه شنبه در کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسید. 23 موافق کلیات در مقابل 19مخالف آن، نشان می دهد که نمایندگان مردم کماکان نگرانی ها جدی درباره تاثیرات معیشتی بودجه در سال آینده دارند. 

هرچند پافشاری وکلای مردم در خانه ملت به بار نشست و کلیات لایحه بودجه سال 1400 اصلاح شد اما نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم از پای ننشسته و این بررسی‌ها و کارشناسی‌ها تا حصول نتیجه نهایی که اصلاحات اساسی در جزئیات بودجه به نفع معیشت مردم است، پیگیری خواهد شد

هرچند کلیات بودجه به تایید کمیسیون تلفیق رسید اما نمایندگان مجلس با تاکید بر ضرورت «تعامل بین قوا»، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح اساسی ساختار بودجه، از عزم مجلس برای اصلاحات اساسی در بودجه با هدف کاهش هرچه بیشتر قدرت تورم زایی لایحه و کم کردم فشارها بر حوزه معیشت مردم درخبردادند؛

 

اصلاحات مجلس در بودجه به نفع معیشت مردم انجام می شود

براساس این گزارش الیاس نادران  رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس با بیان اینکه فضای عمومی مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه 1400 رد کلیات بودجه به دلیل وجود ایرادات فراوان بود، می‌گوید نمایندگان مجلس انتظار داشتند تا دولت ایرادات لایحه بودجه را اصلاح کند اما بعد از برگزاری جلسه سران قوا، گفت‌وگوها و تعاملات درونی مجلس و حضور مسوولان دولتی در نشست کمیسیون تلفیق بودجه و ارائه استلال‌های مختلف سرانجام با تصویب کلیات، بهترین تصمیمی را که می‌توانستند، بگیرند را اتخاذ کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس می‌افزاید رای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 به کلیات لایحه بودجه معنادار بود و امیدواریم بعد از این، اصلاحات مدنظر نمایندگان مخالف و موافق نسبت به بودجه به نفع معیشت مردم انجام شود.

 

اصلاح لایحه بودجه در بررسی جزئیات برای تقویت معیشت پیگیری می شود

همچنین احد آزادی‌خواه عضو با تاکید بر اینکه با وجود انتقادهای سازنده نمایندگان، رئیس جمهور به این نتیجه رسید که لایحه بودجه نیاز به اصلاح دارد، معتقد است می‌توان با شرایط پیش آمده کلیات لایحه بودجه را تصویب و در فرآیند بررسی جزئیات اصلاحاتی در حوزه درآمدی و مصارف به نحوی که به ارتقا معیشت مردم منجر شود،  انجام داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع درآمدی لایحه بودجه سال آینده دارای آشفتگی است، می‌گوید اصلاح لایحه بودجه در بررسی جزئیات برای تقویت معیشت پیگیری می شود، واقعی و شفاف بودن منابع درآمدی لایحه بودجه آینده کشور را تضمین می‌کند، فروش 2 و نیم میلیون بشکه نفت در روز شدنی نیست و درآینده دچار مشکلات بسیار زیادی می‌شویم.

 

مجلس بدون تنش دولت را متقاعد به اصلاح بودجه کرد

روح الله متفکرآزاد در این باره می‌گوید مجلس با رویکردی مثبت، تعاملی، غیرمچ‌گیرانه و بدون تنش، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر "تعامل بین قوا" به سمت اصلاح بودجه و همراه کردن دولت با خود، قدم برداشته است چراکه آقای روحانی پذیرفت لایحه نیاز به اصلاحات دارد، هرچند لایحه بودجه اشکالات بسیار جدی و زیربنایی داشته و مشکلاتی نیز در منابع و مصارف دیده می‌شود، همچنین تراز بودجه عملیاتی دارای کسری است لذا همه این موارد، نیاز اساسی لایحه بودجه به اصلاحات را نشان می‌دهد.

 

انجام اصلاحات اساسی به نفع معیشت مردم در بودجه ۱۴۰۰ ادامه دارد

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نامه دولت برای اصلاح منابع درآمدی لایحه بودجه سال 1400 می گوید ضمن پیش بینی 53 هزار میلیارد تومان درآمد از محل انتشار اوراق، دولت تصمیم دارد 40 هزار میلیارد تومان از محل صرفه جویی در مصارف،  کسری بودجه 93 هزار میلیاردی ناشی از محدودیت های ایجاد شده در برداشت از صندوق توسعه ملی را جبران کند که این روش  یکی از محورهایی مورد تایید نمایندگان است؛ وکلای مردم معتقد هستند بخش مصارف بودجه سال 1400 قابلیت کاهش 10 درصدی را دارد.

وی ضمن بیان اینکه اصلاحات لایحه بودجه به نفع معیشت مردم سال آینده تداوم دارد، می‌افزاید ما به انتشار 53 هزار میلیارد تومان برای جبران کسری بودجه مخالف هستیم و این اعتبار باید از منابعی مانند مالیات و... جبران شود.

عناوین برگزیده