به گزارش می متالز، برخی کارشناسان صنعت فولاد، افت کیفیت مقاطع طویل فولادی ایران به علت افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران و استفاده بیشتر این تولید کنندگان از شمشهای القایی به جای شمشهای کورهای را عاملی برای کاهش میزان صادرات این مقاطع در سال جاری عنوان میکنند و برخی دیگر، گرانی مواد اولیه محصولات نوردی را عاملی برای بالاتر رفتن نرخ این محصولات در بازار داخلی نسبت به قیمتهای جهانی در ماههای گذشته میدانند و تاکید دارند همین مساله باعث شده است که نوردکاران نتوانند با قیمتهایی رقابتی، محصولات خود را در چند ماه اخیر صادر کنند.
کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن، مقاطع طویل تولید ایران را دارای کیفیت مناسبی توصیف کرد و اظهار داشت: موضوع افت کیفیت محصولات فولادی کشور به ویژه مقاطع طویل یک خبرسازی نادرست است که در شبکههای اجتماعی انجام شده و در این زمینه، شاهد یک روایت مجازی نیز درباره شکسته شدن میلگرد تولیدی در دستگاه خمش که ادعا شده بود متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان است، بودیم؛ این در حالی است که محصولات ذوب آهن همواره یکی از برترین کیفیتهای تولیدی صنعت فولاد کشور را دارا بوده است.
جعفری طهرانی البته روی این نکته هم دست گذاشت که درباره کیفیت مقاطع مصرفی در داخل کشور نظارت مناسبی وجود ندارد. او در توضیح بیشتر گفت: ما در کنار تولیدکنندگان کورههای بلند از جمله ذوب آهن و میدکو که اخیرا در مدار تولید قرار گرفت و کورههای قوس الکتریکی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و بیشتر کارخانجات بزرگ تولید فولاد در کشور، تولیدکنندگان القایی را هم داریم که با خوراک ورودی آهن قراضه یا در یکی دو سال گذشته بیشتر با آهن اسفنجی نسبت به تولید مقاطع نوردی اقدام میکنند.
این تحلیلگر بینالمللی صنعت فولاد ادامه داد: این در حالی است که اکنون در کشور چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، در حال حاضر ۲۴۷ کارخانه کوره بلند وجود دارد و بیشتر تولیدات صنعت فولاد این کشور مربوط به این نوع کارخانههاست که پیش از این هم، ۹۰ درصد از تولیدات چین مربوط به تولیدات همین کارخانهها بود و ۱۰ درصد هم کوره قوس الکتریکی و القایی تولید داشت که البته این آمار متعلق به قبل از سال ۲۰۱۷ هست و به تدریج هرچه جلوتر رفت، قوانین در این رابطه سخت تر شد، چراکه وضعیت آب وهوای چین بدتر شد و دولت این کشور فشار آورد و باعث شد بخشی از کارخانههای القایی چین که ظرفیت تولید آنها ۱۵۰ میلیون تن بود، مابین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تعطیل شدند و علت آن هم ورود قراضه برای تولید محصولات فولادی آنها بود که کیفیت محصول تولیدی را پایینتر میآورد.