به گزارش می متالز، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در تشریح نشست مشترک با خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و مسوولان وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه راه آهن گرگان - مشهد، گفت: ایجاد خط راه آهن گرگان - مشهد که بیش از یک دهه دنبال شده، اخیراً مجوز تامین مالی توسط کنسرسیوم بانکی و بازار سرمایه با پیگیریهای انجام شده توسط وزارت راه شهرسازی اخذ شده است؛ از این رو جلسه امروز با هدف رسیدن به مدل شراکت مالی میان بانکها و سازمانی که قرار است از بازار سرمایه تامین مالی کند، برگزار شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست در خصوص تضامین بودجه بحث و گفت و گو صورت گرفت و سپس مقرر شد با محوریت بانک مسکن با توجه به منابعی که در بودجه سالانه برای پروژه راه آهن گرگان - مشهد در نظر گرفته شده به مدل مالی مشخصی برای احداث یک قطعه از این پروژه برسند و ساخت آن را آغاز کنند.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به زمان اتمام قطعه اول پروژه احداث راه آهن گرگان – مشهد، تصریح کرد: بازه زمانی اجرای قطعه اول سه ساله پیش بینی شده اما تامین مالی آن باید دو ساله و با نرخ سال 1399 به میزان 6 هزار میلیارد تومان انجام شود؛ بر همین اساس مقرر شد مدل مالی آن پس از تدوین توسط مسوولان مربوطه در جلسه بعد ارائه شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاخیر پروژه راه آهن گرگان – مشهد علل متعددی دارد اما مهمترین آن بحث تامین منابع مالی بوده که به دلیل کوهستانی بودن مسیر بسیار پرهزینه است، از طرفی این پروژه اقتصادی و انتفاعی نبوده و منجر به کسب سود نمیشود.