تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۵۲۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

در تنظیم درآمدهای مالیاتی 1400 فراموش کرده اند کرونا وجود داشته است/ وقتی رشد اقتصادی منفی بوده چطور شاهد رشد 22 درصدی مالیات ها هستیم

می متالز - رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران گفت: گویا دولت هنگام تنظیم بودجه 1400 در بخش درآمدهای مالیاتی فراموش کرده است که کرونایی وجود داشته و اقتصاد کشور به خاطر تحریم ها فلج شده است، زیرا مالیاتی که در بودجه 1400 مصوب کرده اند در واقع مالیات سال کاری 1399 است و گویی این تصمیم در یک اتاق تاریک با چشمان بسته گرفته شده است.
در تنظیم درآمدهای مالیاتی 1400 فراموش کرده اند کرونا وجود داشته است/ وقتی رشد اقتصادی منفی بوده چطور شاهد رشد 22 درصدی مالیات ها هستیم

محمدرضا زهره‌وندی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران

به گزارش می متالز، محمدرضا زهره‌وندی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران گفت: بررسی وضعیت صنعت کشور در سال آینده را عملا می تواند با نگاه به بودجه عمرانی پیش بینی کرد. دولت با این بودجه که در بخش عمرانی در نظر گرفته است عملا نه رونق تولیدی حاصل می شود و نه جهش تولید؛ هرچند که این بودجه در بخش عمرانی رشد 18 درصدی داشته است اما نباید فراموش کنیم که تجربه سال های قبل نشان داده عملا بیش از 50 تا 55 درصد این بودجه تخصیص داده نمی شود و همچنین نباید فراموش کنیم که ما تورم بالای 40 درصد را شاهد بوده ایم.

وی در ادامه افزود: با این سرفصل هایی که در بودجه اعلام شده است پبش بینی می شود بیش از 50 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این بودجه قطعا محقق نخواهد شد. بودجه ای که با فروش روزانه 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت، یه سری اوراق سلف نفتی و ... بسته شده و باید پرسید با کدام خوش بینی صورت گرفته و اگر این امر محقق نشود تورم و استقراض های ناشی از آن به کجا خواهد رسید؟

زهره وندی با بیان این مطالب ادامه داد: بودجه 1400 نسبت به سال قبل در بخش مالیاتی 22 درصد افزایش داشته است و به 248 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی قرار است یک چهارم بودجه عمومی دولت از طریق مالیات ها تامین شود. رقمی که سال قبل حدود 202 هزار میلیارد تومان بوده است. 

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: گویا دولت هنگام تنظیم این بودجه فراموش کرده است که کرونایی وجود داشته و اقتصاد کشور به خاطر تحریم ها فلج شده فراموش کرده است که فعالان اقتصادی با شرایط کرونا و جنگ اقتصادی مواجه بوده اند و سال 99 را سپری کرده اند. زیرا مالیاتی که در بودجه 1400 مصوب کرده اند در واقع مالیات سال کاری 1399 است. سالی که کرونا خسارت های زیادی به کسب و کارها وارد کرده است. گویی این تصمیم مالیاتی را در یک اتاق تاریک با چشمان بسته گرفته اند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در خاتمه گفت: اگر مالیات را از بخش هایی بگیرند که تا الان مالیات نمی داده اند مثل بسیاری از شرکت ها و سازمان خصولتی و این افزایش مالیات در مورد آنها اعمال شود؛ قطعا همه مردم ایران از انها تشکر می کنند و خوشحال می شوند، ولی اگر بنا باشد این مالیات را از بخش های خصوصی بگیرند که در سخت ترین شرایط کمرشان خم شده و قرار است بار اضافی به آنها تحمیل شود؛ قطعا آنها توان پرداخت آن را نخواهند داشت. مگر ما در سال 99 شاهد رشد اقتصادی بوده ایم که افزایش مالیاتی لحاظ شده است؟ وقتی رشد اقتصادی منفی بوده  چطور می توانیم شاهد رشد مالیاتی مثبت باشیم؟

عناوین برگزیده