به گزارش می متالز، رنو شریک اروپایی نیسان محسوب میشود و جای آن را به ویژه در شرق اروپا خواهد گرفت. پس از اتفاقاتی که منجر به کنارهگیری و محاکمه کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان شد، این خودروسازی در راستای استراتژی بازسازی خود در نظر دارد کانالهای توزیع را در ۳۰ کشور جهان ببندد. قرار است خط تولید این برند در اسپانیا نیز بسته و به یک مرکز نگهداری قطعات یدکی خودرو تبدیل شود.
گوسن در سال ۲۰۱۸ به اتهام سوء استفاده مالی از مقام خود برکنار شد و پس از آن از ژاپن فرار کرد. این وقایع در برنامههای مشترک رنو و نیسان اخلال زیادی ایجاد کرد. اگرچه هنوز مشخص نیست نیسان تا چه میزان میخواهد حضور خود را در اروپا کاهش دهد، مقامات آن پیشتر اعلام کرده بودند تمرکز این خودروساز در سال ۲۰۲۱ معطوف به تصاحب سهم بیشتر در بازارهای چین، ژاپن و آمریکا خواهد بود. انتظار میرود زیان عملیاتی نیسان در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۳۴۰ میلیارد ین ( ۲۵/۳ میلیارد دلار) باشد که در صورت تحقق، این رقم یک رکورد خواهد بود. با هدف کاستن از هزینههای عملیاتی نیسان ظرفیت تولید خودروهای خود را یک پنجم کاهش میدهد. نیسان تنها خودروساز ژاپنی نیست که حضورش را در اروپا کم میکند؛ پیشتر هوندا با صدور بیانیهای اعلام کرده بود در راستای عمل به استراتژی جدید این شرکت در کاهش هزینهها و بازسازی ساختاری از ابتدای سال ۲۰۲۲ از بازار خودروی روسیه خارج خواهد شد و فعالیت آن در این کشور تنها محدود به موتورسیکلت و تجهیزات موتوری خواهد شد. قرار است ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان روس این شرکت که تا سال ۲۰۲۱ خودروهای هوندا میخرند، ادامه یابد.