تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۵۳۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

له کردن سهامداران خرد "وآداک"/«انصاف ندارید»، حداقل قانون مدار باشید

می متالز - سهامدارانی که بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال اقدام به خرید "وآداک" کرده اند، هم به خاطر توقف ۱۳ ماهه نماد دچار ضرر و زیان شده اند و هم دارایی شرکت آداک به یغما رفته و حقوق شان پایمال شده است.
له کردن سهامداران خرد "وآداک"/«انصاف ندارید»، حداقل قانون مدار باشید

به گزارش می متالز، نماد شرکت صنعت و تجارت آداک از اوایل آذرماه ۹۸ متوقف‌شده و این توقف طولانی‌مدت، انتقادات سهامداران خرد را به دنبال داشته است.

علیرضا داودآبادی نماینده‌ای سهامداران خرد "وآداک" در این خصوص بیان کرد: مشکل اینجاست که طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت آداک در سامانه کدال، حدود ۹۰۰ میلیون سهم شرکت ایران ترانسفو "بترانس" در پرتفوی "وآداک" وجود داشته و این ۹۰۰ میلیون سهم طبق قراردادی که سال ۱۳۹۴ بین این شرکت و سازمان خصوصی‌سازی منعقدشده بود، خریداری‌شده اما؛ به سبب به تأخیر در پرداخت اقساط خرید "بترانس"، ابتدا در آذرماه ۹۸ نماد "وآداک" متوقف شد و بعد هم در اسفندماه، سازمان خصوصی‌سازی بدون هیچ توجهی به‌حق‌وحقوق سهامداران خرد و نیز قیمت تابلو سهم، حدود ۸۵۵ میلیون سهم "بترانس" را باقیمت هر سهم ۳۰۰ تومان (تقریباً یک/هفتم قیمت واقعی) به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود بنام شرکت ساتکاب انتقال داد!

وی افزود: اگر شرکت آداک در پرداخت اقساط سازمان خصوصی‌سازی عدول کرده، نباید حق سهامداران خرد را پایمال کرد. طبق قانون اگر قرار باشد مالی به قیمت نامتعارف واگذار شود، باید حکم قضایی داشته باشند یا آن شرکت زیرمجموعه یک هلدینگ باشد یا از پدر به پسر باشد؛ حال‌آنکه در مورد "وآداک" هیچ‌یک از این موارد مصداق نداشت. حالا هم با توجه به شیوع کرونا و تعدد پرونده‌های در دست بررسی سازمان خصوصی‌سازی، بعد از ۱۳ ماه توقف نماد، هنوز سهامداران خرد شرکت آداک بلاتکلیف هستند و گفته‌شده در پایان این ماه به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

این سهامدار افزود: در این مدت نامه‌نگاری‌های متعددی با نهادهای مختلف انجام‌شده؛ متأسفانه سازمان خصوصی‌سازی اصلاً پاسخگوی سهامداران خرد نیست و ما را به رسمیت نمی‌شناسد؛ حال‌آنکه "وآداک" حدود ۸۰۰ سهامدار خرد دارد. البته بیت رهبری در پاسخ به نامه سهامداران خرد این شرکت، نماینده این نهاد جلسه‌ای با نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی برگزار کرد و در آن جلسه، نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی تعهد دادند تا انجام امور حقوقی دست به سهم "بترانس" نزنند؛ چرا که سازمان خصوصی‌سازی قبل از جلسه بیت رهبری، حدود ۳۹ میلیون سهم "بترانس" را در قیمت ۷۰۰۰ تومان فروختند. (بترانس را باقیمت ۳۰۴ تومان به زیرمجموعه خصوصی‌سازی منتقل کردند و بعد ۳۹ میلیون از این سهم را به قیمت ۷۰۰۰ تومان فروختند!!!)، هیچ گزارشی هم در مورد اینکه وجه فروش چطور مصرف‌شده ارائه نکردند. ضمن اینکه جلسه‌ای هم روز هفتم دی‌ماه امسال برگزارشده و هیات دولت در این جلسه تصمیم گرفته بخشی از سهام "بترانس" را که به شرکت ساتکاب واگذارشده، بابت بدهی به بانک‌های ملت و تجارت و صادرات واگذار کند!

داودآبادی تصریح کرد: اگرچه سهامداران خرد "وآداک" کمتر از ۵ درصد از سهام شرکت آداک را در اختیاردارند؛ ولی پایمال کردن حق‌وحقوق سهامداران خرد دور از انصاف است. انتظار سهامداران خرد آداک این است که این پرونده طبق روال قانونی بررسی شود و منافع سهامداران خرد در این بررسی‌ها لحاظ شود. در قرارداد واگذاری سهام ایران ترانسفو به آداک توسط سازمان خصوصی‌سازی، بندی وجود دارد که در صورت عدول خریدار در پرداخت اقساط، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند این سهم را با هر قیمتی و به هر شخصی واگذار کند؛ ولی این قراداد بند دیگری هم دارد (بند ۱۰) که گفته اگر این قرارداد به اختلاف برخورد، هیات داوری سازمان خصوص سازی صلاحیت رسیدگی به این اختلاف را دارد. ازاین‌رو انتظار می‌رود حداقل به بند ۱۰ این قرارداد عمل شود و هیات داوری سازمان خصوص سازی مرجع رسیدگی به این پرونده باشد. در حال حاضر سهامدارانی که بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال اقدام به خرید "وآداک" کرده‌اند، هم به خاطر توقف ۱۳ ماهه نماد دچار ضرر و زیان شده‌اند و هم دارایی شرکت آداک به یغما رفته و حقوقشان پایمال‌شده است. بیش از ۹۵ درصد از پرتفوی "وآداک" شامل "بترانس" بوده و اگر "بترانس" را از آداک بگیریم، آداک هیچ دارایی ارزشمندی نخواهد داشت. تنها خواسته سهامداران خرد، پایبندی به قانون، افشای آنچه در این ۱۳ ماه رخ‌داده و نیز توجه به حقوق سهامداران خرد است.

له کردن سهامداران خرد

له کردن سهامداران خرد

له کردن سهامداران خرد

له کردن سهامداران خرد

عناوین برگزیده