تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۱۵۴۰۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

گردش مالی 900 هزار میلیارد تومانی بازار محصولات فولادی/ آشفتگی بازار فولاد به دلیل عدم رصد است

می متالز - نماینده زنجان در مجلس با بیان اینکه بازار محصولات فولادی گردش مالی حدود 900 هزار میلیارد تومانی دارد که تقریبا دو برابر بودجه عمومی کشور است گفت: باید مشخص شود سود این بازار به جیب چه کسانی می‌رود.
گردش مالی 900 هزار میلیارد تومانی بازار محصولات فولادی/ آشفتگی بازار فولاد به دلیل عدم رصد است

به گزارش می متالز، مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 23 دی) بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار به عنوان موافق این طرح اظهار داشت: زنجیره فولاد مایه مباهات کشور شده و در شرایط تحریمی فعلی و خودکفایی در این زنجیره و صادرات و تأمین نیازهای ارزی کشور قابل تقدیر است.

وی افزود: حجم مالی و گردش مالی بسیار بالایی در زنجیره فولاد کشور وجود دارد که از ابتدا تا انتهای این زنجیره حدود 900 هزار میلیارد تومان این گردش مالی بوده و تقریبا دو برابر بودجه عمومی کشور است.

نماینده زنجان در مجلس تصریح کرد: باید بررسی کنیم که حجم زیادی سود که حاصل از افزایش هزینه و سود این زنجیره فولاد است به جیب چه کسانی رفته است.

طاهری خاطرنشان کرد: حمایت از زنجیره تولید فولاد برای نمایندگان مجلس مهم است این در حالی است که فولاد کاربردهای وسیعی در ساختمان‌سازی، خودروسازی و ... دارد.

وی درباره محورهای طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار گفت: فروش داخلی این زنجیره، صادرات و فروش خارجی، سامانه تجارت و همچنین تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مشکلات زنجیره فولاد 4 محور اصلی این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه بازار را با ابزارهای موجود کنترل کنیم در فروش داخلی مکلف کرده‌ایم که کل عرضه در بورس باشد و هر کالایی در بورس مشتری نداشت مجاز به صادرات است.

طاهری  تأکید کرد: این کار باعث عرضه به اندازه نیاز شده و بخش‌های پایانی زنجیره تولید فولاد هم تا زمانی که بازار کشش لازم را داشته باشد امکان صادرات خواهد داشت.

وی گفت: یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد عدم رصد به ویژه رصد انبارهای فولادی است.

نماینده زنجان در مجلس گفت: میانگین عرضه فولاد در بورس 30 درصد است که بقیه آن خارج از بورس عرضه شده است و شفافیت لازم را در این زنجیره نمی‌بینیم.

طاهری خاطرنشان کرد: انبار فروش، دریافت مواد اولیه و عرضه در بازار هم شفاف نیست.

وی گفت: بحث امضاء‌های طلایی و تصمیم‌گیری اشخاص در کمیته ویژه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی عملا اهداف طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار شفافیت بیشتر است.

نماینده زنجان در مجلس در پایان تصریح کرد:‌هر کالایی در بورس عرضه شود امکان صادرات خواهد داشت.

عناوین برگزیده