به گزارش می متالز، حسین ولدی اظهار داشت: در این بازه زمانی در مجموع ، ۲۸۴ هزار و ۸۷۲ تن کالا در پایانه ریلی آستارا حمل شده که نسبت به ۲۶۴ هزار و ۷۳۷ تن مدت مشابه پارسال، هشت درصد رشد را نشان می دهد.
وی افزود: در این مدت ۱۱۴ هزار و ۲۴۰ تن کالا نیز از طریق پایانه ریلی آستارا وارد شده و بیش از ۱۱ هزار تن کالا در از طریق این پایانه ریلی ترانزیت شده است.
مدیرکل راه آهن شمال ۲، عمده کالاهای ترانزیتی و وارداتی در پایانه ریلی آستارا را شامل چوب، الوار، عدس، گندم و جو عنوان و تصریح کرد: کشور عراق مقصد اصلی بارهای ترانزیتی پایانه ریلی آستارا محسوب می شود.
وی افزود: همچنین سیمان، کلینر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی عمده کالاهای صادراتی از طریق این خط ریلی به کشور آذربایجان است.
ولدی همچنین با اشاره به بارگیری و تخلیه کالا از طریق راه آهن شمال۲ یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ؛ بیشاز ۸۷۹ هزار تن کالا در پایانه ریلی راهآهن شمال ۲ بارگیری و بیش از یک میلیون تن کالا تخلیه شده است.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ اظهار کرد: این آمار در زمینه بارگیری ۱۰۱ درصد و در زمینه تخلیه ۱۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید، راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.