به گزارش می متالز، یک منبع آگاه درباره راهاندازی قطار باری بین ترکیه و چین و مسیر میانی خزر اظهار داشت: محور ترانزیتی ریلی ترکیه-چین (استانبول - شیان) از گذشته هم فعال بوده و موضوع تازهای نیست، از همین کشور ترکیه در سال 2019 قطار از این کریدور میانی خزر و از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» عبور کرد.
وی اضافه کرد: این قطاری که در آذرماه از خط میانی خزر عبور کرد و به چین رفت، اولین قطار نبود که در آن مسیر عبور کرد، بلکه اولین قطاری بود که از ترکیه در این مسیر شروع به حرکت کرد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 20 قطار از کریدور میانی دریای خزر عبور کرده است، گفت: سال 2018 میلادی تعداد 15 هزار TEU کانتینر از این مسیر عبور کرد همچنین سال 2019 تعداد 30 هزار TEU کانتینر از این مسیر ترانزیتی عبور کرد، اما امروز رسانههای ترکیه به دلایلی این مسیر ترانزیتی را برجسته کردند، ضمن آنکه در داخل هم برخی کارشناسان و رسانهها انگار تلاش در معرفی جذابیت این خط ریلی دارند و ناغافل مدعی حذف ایران از این مسیر ترانزیتی میشوند.
به گفته این منبع آگاه، در واقع امسال بلافاصله پس از افتتاح خط آهن خواف-هرات، کشور ترکیه این خط ترانزیتی را برجسته کرد؛ خط آهن خواف - هرات ما به عنوان نقطه قوت ترانزیت ریلی محسوب میشود و آنها بدین ترتیب مسیر میانی خزر را برجسته کردند تا وضعیت خط آهن خواف-هرات را تحت تأثیر قرار دهند.
وی اظهار داشت: پارسال برای اولین بار قطار چین دو سر بار شد یعنی از آن طرف کانتینر به ایران آمد و از این طرف ما گچ به چین فرستادیم؛ بنابراین ما با چین، ارتباط در کریدور جنوب دریای خزر را داریم که البته در دوران کرونا غیرفعال شد، اما به زودی راهاندازی میشود؛ برخی مسایل قابل طرح نیست، به هر حال دشمن به دنبال تحریم 100 درصدی ما است، به همین دلیل برخی مسایل بینالمللی اعلام نمیشود تا کارشکنی از سوی دشمن صورت نگیرد.
به گفته وی دنیا براساس منافع ملی و پول کار میکند، آنها حاضر هستند اگر تعرفه عبور برایشان ارزان باشد و از کشور دشمن هم عبور کنند.
نخستین قطار باریِ ترکیه در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۰ و در آذر ۱۳۹۹ عازم چین شد، این قطار که حامل محصولات صادراتیِ ترکیهای بود، در تاریخ مذکور از مقصد استانبول حرکت و با پیمودن ۸۶۹۳ کیلومتر و عبور از پنج کشور (ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین) پس از ۱۲ روز به استان «شیان چین» رسید.