تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۱۵۵۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رشد تولید لیتیوم با وجود چالش‌ها، ادامه دارد

تلاش نماسکا در جهت جذب سرمایه‌ 400 میلیون دلاری برای تولید لیتیوم

می متالز - از ابتدای سال 2018 تاکنون بازار لیتیوم با مشکلات خاص خود روبه‌رو بوده است. گزارش بانک مورگان استنلی مبنی بر احتمال عرضه مازاد در بازار لیتیوم نگرانی‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاران این حوزه ایجاد کرده است. با این حال برخی شرکت‌ها هنوز هم به‌دنبال افزایش ظرفیت تولید لیتیوم خود هستند؛ شرکت نماسکا یکی از این شرکت‌ها است.
تلاش نماسکا در جهت جذب سرمایه‌ 400 میلیون دلاری برای تولید لیتیوم

به گزارش می متالز، طبق اخبار منتشر شده، شرکت نماسکا (Nemaska) قصد دارد طی قراردادی بخشی از سهام خود را به سه شرکت سرمایه‌گذاری National Bank Financial،  BMO Capital Markets و Cantor Fitzgerald Canada به فروش برساند. این امر منجر به ایجاد فضای مناسبی برای جذب سرمایه‌ بیش از 400 میلیون دلار کانادا در حوزه صنعت لیتیوم برای این شرکت خواهد شد. شرکت نماساکا این قرارداد را بسیار قابل توجه خوانده و گفته است که با این کار آخرین مراحل تأمین مالی جهت جذب سرمایه مورد نیاز برای شروع طرح‌های توسعه‌ای در پروژه معدن لیتیوم Whabouchi انجام می‌شود. شرکت اعلام کرده است که در صورت جذب سرمایه، تمامی هزینه‌های معدن‌کاری در Whabouchi و واحد‌های الکتروشیمیایی کارخانه Shawinigan و سایر هزینه‌های جانبی، پوشش داده می‌شود.

علاوه بر این معامله، شرکت نماسکا‌ طی قرارداد دیگری به‌صورت خصوصی، 80 میلیون دلار کانادا سرمایه‌ را جذب این شرکت خواهد کرد. هنوز در مورد شرکت طرف قرارداد مطلبی منتشر نشده است. نماسکا قراردادهای انجام گرفته را بسیار دلگرم‌کننده دانسته و انتظار دارد تا در آینده بازار مناسبی را از آن خود کند.

چنان‌که اشاره شد شرکت نماسکا قصد دارد تا از سرمایه‌ حذب شده حاصل از فروش سهام خود در راستای پیشرفت معادن Whabouchi و واحدهای تولیدی Shawinigan در کبک کانادا استفاده کند. این هدف برای پیوستن به جمع تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم و در راستای تأمین تقاضای بازار لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکساید مورد استفاده در صنعت باتری‌ها، در نظر گرفته شده است. طبق این طرح، کنسانتره اسپودومن (Spodumene) از معادن Whabouchi استخراج شده و برای تولید محصولات لیتیومی با عیار بسیار بالا به واحدهای فرآوری و تولید منتقل خواهد شد. خاطر نشان می‌شود که اسپودومن، کانی لومینسانس سبز تا نارنجی رنگی است (تصویر بالا) که از منابع بسیار مهم لیتیوم محسوب ‌می‌شود.

نکته مهم و مورد توجه آن است که بازار لیتیوم از ابتدای سال 2018 با چالش‌های خاص خود روبه‌رو بوده است. گزارش‌های پی در پی شرکت مورگان استنلی مبنی بر احتمال مازاد عرضه لیتیوم تا سال 2021 و حتی پس از آن، بازار این کالا را با نگرانی‌هایی روبه‌رو کرده است. در گزارش‌های قبلی بیان شد که شرکت مورگان استنلی خبر از کاهش 50 درصدی قیمت لیتیوم تا سال 2021 و پس از آن را نسبت به قیمت کنونی داده است. این امر منجر به کاهش ارزش سهام برخی از شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم شد و شرکت نماسکا نیز از این قاعده مستثنی نبود. نمودار 1 نشان‌دهنده تغییرات قیمت سهام این شرکت در ماه‌های آوریل و مِی سال میلادی جاری است؛ چنان‌که پیداست ارزش سهام شرکت نماسکا در نیمه سوم ماه مِی با کاهشی بیش از 20 درصد روبه‌رو بود.

عناوین برگزیده