به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی در مراسم رونمایی موتور سه استوانه یک لیتری اظهار کرد: مهندسان توانمند ایرانی توانستند در مدت کوتاهی از تعریف پروژه، نتایج بسیار ارزندهای را رقم بزنند. مالکیت معنوی این موتور متعلق به ایران خودرو است که با رونمایی از آن در مراسم امروز به مرحله طراحی تفصیلی و صنعتی سازی گام گذاشتیم.
وی با تاکید بر این که کاهش تعداد استوانه موتور لزوما به معنای کاهش توان و قدرت موتور نیست، خاطرنشان کرد: خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو دارای قابلیت انطباق با استاندارد آلایندگی یورو شش، شامل پنج نوع موتور است که توان آنها از ۷۲ تا ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۹۸ تا ۲۴۰ نیوتن متر است. این خانواده موتور توان و گشتاور بالایی را تضمین میکند.
مقیمی، سطح بالای فناوری، مصرف سوخت پایین و استاندارد آلایندگی یورو شش را از ویژگیهای موتور سه سیلندر خواند و گفت: این موتور قابلیت استفاده از سوخت بنزین و CNG را دارد و برای خودروهای هیبریدی نیز مناسب است.
وی بر تسریع برنامههای بهبود و ارتقای سطح آلایندگی و کاهش مصرف سوخت محصولات ایران خودرو در یک سال اخیر بر اساس منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: قانون هوای پاک تکالیفی را برای خودروسازان ترسیم کرده که ایران خودرو نیز آنها را در دو بخش منابع آلایندگی ثابت و متحرک به اجرا میگذارد.
مقیمی ادامه داد: در سالهای اخیر در منابع آلایندگی ثابت مانند کورههای ریخته گری، خطوط رنگ و پساب صنعتی اقدامات متعددی انجام شده و در حوزه منابع آلایندگی متحرک نیز براساس آخرین ویرایش استانداردهای زیست محیطی به ویژه در حوزه آلایندگی و کاهش مصرف سوخت محصولات، پروژههای بهبود متنوعی تعریف شده و در حال اجرا است.
وی به تشریح برنامهها و اقدامات ایران خودرو در حوزه کاهش مصرف سوخت محصولات پرداخت و گفت: اجرای مراحل استاندارد مصرف سوخت در تمامی محصولات، کاهش شمارگان تولید موتورهای پرمصرف، داخلی سازی موتورهای کم مصرف TU۵ و TU۳ و افزایش شمارگان تولید این موتورها و طراحی و ارتقای موتور کم مصرف و دوگانه سوز EF۷ از جمله پروژههای توسعهای ایران خودرو در سالهای اخیر بوده است.
مقیمی از رونمایی موتورهای ارتقا یافته XU و EF۷ در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: این موتورها نیز با توان مهندسی و ظرفیتهای سازندگان داخلی طراحی شده و به مرحله تولید خواهد رسید. نوع ارتقا یافته موتور EF۷ کاهش مصرف یک لیتری بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را به همراه خواهد داشت.
وی تدوین نقشه راه در حوزههای مختلف فعالیت ایران خودرو را از جمله اقدامات کلیدی و مهم اخیر این شرکت دانست و گفت: مسیر ما در حوزه استانداردها و الزامات خودرویی آینده، حوزه مصرف سوخت، موتور و صنعتی سازی آن، گیربکس، پلتفرم و محصول، حوزه سوختهای جایگزین و توسعه خودروهای برقی کاملا روشن و شفاف است و بر اساس آن حرکت خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو توسعه گیربکس محصولات و طراحی و تولید گیربکس شش دنده دستی و اتوماتیک را از دیگر برنامههای ایران خودرو برشمرد و گفت: این اقدامات به منظور بهبود عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت انجام میشود.
مقیمی با بیان این که خودروی تارا را با نام و نشان ایران خودرو به زودی به تولید انبوه خواهیم رساند، از راه اندازی خط تولید گیربکس شش سرعته در روزهای آینده خبر داد و گفت: استفاده از این گیربکس کاهش دو تا دو و نیم درصدی در مصرف سوخت خودرو را به دنبال خواهد داشت؛ رانا پلاس نخستین محصولی خواهد بود که به این گیربکس مجهز میشود.
وی تصریح کرد: افزایش سطح برقی سازی محصولات را در دستور کار قرار داده ایم که همین اقدام کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت، استفاده از فرمان برقی از جمله این اقدامات است.
مقیمی از برقی سازی خودروی تارا با هدف بومی سازی دانش یکپارچگی اجزای پلتفرم برقی و بالا بردن میزان عمق خودکفایی قطعات و مجموعههای الکتریکی خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نمونه خودروی تارا برقی رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بالا بودن مصرف خودروهای ایرانی را مانع صادراتی مهمی دانست و گفت: با بهره برداری از موتور سه استوانه این مشکل رفع خواهد شد. از تمامی دانشی که در موتور EF۷ کسب شده، در موتور سه استوانه استفاده شده است. این موتور قابلیت ارایه به سایر خودروسازان کشور را نیز دارا است.
وی تصریح کرد: در صورت حمایت به ویژه در حوزه تامین مالی، پروژه موتور سه استوانه براساس زمانبندی، تولید و در محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد.