تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۱۵۵۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی بازار الکترود گرافیتی در ژاپن

رشد 3 برابری قیمت سهام شرکت Tokai Carbon ناشی از افرایش قیمت الکترودهای گرافیتی

می متالز - طبق پیش‌بینی‌ها سودآوری بزرگ ناشی از الکترودهای گرافیتی و نیز آندهای باتری‌ها، بازار آینده گرافیت را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. افزایش جهانی قیمت الکترودهای گرافیتی منجر به سودآوری بسیار زیاد شرکت‌های تولیدکننده این محصول شده است.
رشد 3 برابری قیمت سهام شرکت Tokai Carbon ناشی از افرایش قیمت الکترودهای گرافیتی

به گزارش می متالز، قیمت الکترودهای گرافیتی مورد استفاده در کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد از نیمه دوم سال 2017 شتابی سریع به خود گرفت که این امر ناشی از تقاضای شدید بازار چین و نیز کسری قابل توجه در بازارهای بین‌المللی بود. این رشد قیمتی قابل ملاحظه باعث شد تا قیمت سهام شرکت Tokai Carbon در سال 2017 تقریبا 3 برابر شود و در بازار بورس توکیو (Nikkei Stock) در صدر رشد شاخص سهام قرار بگیرد. توجه سرمایه‌داران به افزایش شدید قیمت الکترود‌های گرافیتی به هجوم بردن آن‌ها به سمت شرکت‌های سهامی تولیدکننده این کالا منجر شد. شرکت Tokai Carbon با قدمتی 100 ساله در سال 1918 در توکیو آغاز به‌کار کرد. عمده تولیدات این شرکت محصولات گرافیتی مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای و ساخت الکترودهای ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی و الکترودهای کوره‌های قوس است.

هلدینگ خدمات مالی و کارگزاری بورس دایوا سکیوریتیز (Daiwa Securities) در توکیو طی گزارش ماه ژانویه 2018 خود از احتمال فروکش کردن یا حداقل ثبات نسبی در قیمت الکترودهای گرافیتی خبر داده بود که البته این گزارش تاحدودی منجر به کاهش نسبی توجه سرمایه‌گذاران در حوزه الکترود گرافیتی شد.

واحدهای کوره قوس الکتریکی برای تداوم در تولیدات خود به‌طور مرتب به الکترود گرافیتی نیازمند هستند و در نتیجه در موعدهای مشخصی نسبت به تأمین الکترود خود اقدام می‌کنند. طبق گزارش شرکت Tokai Carbon با توجه به سیاست شرکت دوره‌های خرید این کالا ثابت (به‌عنوان مثال 6 ماهه) است و با توجه به تنگنای عرضه الکترود در سال 2017 و تداوم آن در سال 2018 افزایش بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار نیست. این شرکت هم‌چنین اعلام کرده که احتمال می‌رود قیمت الکترود گرافیتی در داخل و یا خارج از ژاپن نسبت به سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش یابد.

سهام شرکت Tokai Carbon در 10 سال گذشته با نوسانات بسیاری روبه‌رو بوده است. سهام این شرکت در خلال سال‌های 2007 تا 2008 به سرعت افزایش یافت؛ زیرا قیمت الکترودهای گرافیت افزایش یافته بود، اما پس از بحران اقتصادی اروپا به سرعت سقوط کرد. پس از آن قیمت الکترود در ثباتی نسبی به سر برد تا اینکه طوفان قیمتی سال 2017 بار دیگر ورق را برگرداند. افزایش تقاضای الکترود گرافیتی شدید چین به‌دلیل سوق این کشور به استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد از قراضه، به‌شدت بازار الکترودهای گرافیتی را تحت تأثیر قرار داد.

علاوه بر رشد تقاضا، افزایش مواد اولیه در ساخت الکترودهای گرافیتی، عامل دیگری بر افزایش قیمت این محصول در آینده خواهد بود. کک سوزنی (Needle coke) ماده‌ای کلیدی است که برای ساخت الکترود گرافیتی و باتری‌های لیتیوم- یون استفاده می‌شود. قیمت کک سوزنی به‌دلیل افزایش تولید و مصرف باتری‌های لیتیوم- یون افزایش یافته است. با توجه به رشد قیمتی مواد اولیه تولید گرافیت سوزنی در کنار تقاضای رو به رشد الکترودها، Tokai Carbon انتظار دارد که قیمت الکترود تا 4 یا 5 سال آینده افزایش یابد.

نمودار 1 تغییرات قیمت سهام شرکت Tokai Carbon را از نیمه دوم سال 2017 تا نیمه اول سال 2018 نشان می‌دهد. چنانکه پیداست با وجود نوسانات، طی 10 ماه گذشته قیمت سهام این شرکت نزدیک به 3 برابر افزایش داشته و از کمتر از 30 دلار به بیش از 80 دلار برای هر سهم رسیده است. شایان ذکر است که طی یک سال گذشته قیمت الکترود گرافیتی با رشدی 10 برابری از 3 هزار دلار برای هر تن به 30 هزار دلار بر هر تن رسیده است. گفتنی است به ازای تولید هر تن فولاد در کوره قوس الکتریکی، 2.5 کیلوگرم الکترود مصرف می‌شود.

عناوین برگزیده