تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۱۵۶۰۶۸
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت در افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی:

شکست رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در اوج تحریم‌ها/ فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت، مهمترین رکن بومی کردن صنعت نفت

می متالز - وزیر نفت با بیان اینکه فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت، مهمترین رکن تقویت فناوری و بومی کردن صنعت نفت است، از شکست رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در اوج تحریم‌ها خبر داد.
شکست رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در اوج تحریم‌ها/ فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت، مهمترین رکن بومی کردن صنعت نفت

وزیر نفت

به گزارش می متالز، وزیر نفت با بیان اینکه فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت، مهمترین رکن تقویت فناوری و بومی کردن صنعت نفت است، از شکست رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در اوج تحریم‌ها خبر داد.

تداوم روند تولید نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی در دوران کرونا

بیژن زنگنه در مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا در خصوص تداوم روند تولید نفت در دوران کرونا و صادرات فراورده‌های نفتی اظهار کرد: همه‎گیری کرونا از اسفند سال ۹۸ امکان بهره‌برداری و تولید نفت و گاز را متوقف کرد، اما زندگی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و با توقف تولید نفت و گاز زندگی متوقف می‌شد.

وی با بیان اینکه اصل را بر این گذاشتیم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جریان تولید نفت را متوقف نکنیم و از اسفند ماه کارگروهی تشکیل شد و دستورالعمل‌هایی ابلاغ کردیم که اثر موفقی داشت، گفت: ابتدا ۲۰ روز اجرای طرح‌ها را متوقف کردیم، اما بعد شروع به کار کردند.

حفظ ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده

وزیر نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه هم بخشی از زندگی ما است، ادامه داد: در مجموع کار با تولیدکنندگان زندگی باید ادامه پیدا می‌کرد و در سال جهش تولید نمی‌توانستیم رابطه بین تولیدکنندگان و پیمانکاران را قطع کنیم.

لازم بود این نمایشگاه برگزار شود تا ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده حفظ شود. در ابتدای سال برنامه‌های خود را برای تحقق شعار جهش تولید تدوین کردیم.

شعار نمایشگاه هوشمندانه است

وی با اشاره به شعار نمایشگاه بیست و پنجم، تصریح کرد: شعار نمایشگاه نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی خواهد بود.

در آستانه هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت قرار داریم، ملی شدن نفت تنها با تکمیل توانمندی در ارکان این صنعت واقعی می‌شود.

بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در ۲ طرح مهم

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در صنعت نفت و توسعه فرآورده‌های نفتی، گفت: به این منظور، برای استفاده از این ظرفیت در دو طرح مهم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

یکی طرح احیای چاه‌های کم بازده است که برای آن ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی شده و دیگری بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت که شتاب‌دهنده‌ها در این زمینه هم می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

ابتکار وزارت نفت در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

زنگنه پروژه بعدی را که به کمک شرکت‌های استارتاپی انجام خواهد شد بهینه‌سازی مصرف سوخت دانست و گفت: مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی کردن صنعت نفت، فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت است که اگر فعال شوند و کار کنند همه بخش‌ها فعال خواهند شد زیرا این شرکت‌ها مولد و محرک تقاضا هستند.

این شرکت‌ها می‌‌توانند مولد ده‌ها هزار میلیارد تومان کالا و خدمات باشند.

اقدامات وزارتخانه برای حفظ تولید

وزیر نفت اقدام دیگر برای حفظ تولید را تضمین خرید برای کالاهایی که برای اولین بار در کشور ساخته می‌شود عنوان کرد و افزود: اگر شرکتی تجهیزاتی ساخت اما نتوانست بفروشد ما آن را می‌خریم.

همچنین در این مدت گواهی کیفیت را توسط یک مرجع ایرانی صادر کردیم و این موضوع توسعه پیدا می‌کند.

زنگنه در ادامه، تصریح کرد: ۱۰ گروه خانواده کالایی پرمصرف در صنعت نفت تعریف کردیم، در ماشین‌های دوار توسعه خوبی اتفاق افتاده اما همچنان جای کار دارد.

حمایت از شرکت‌های ایرانی در قالب قراردادهای ای پی سی و ای پی دی در جریان است و تاکنون ۳ میلیارد دلار قرارداد برای ۲۶ میدان به امضا رسیده که ۷۰ درصد تجهیزات آن از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

وی همچنین درباره فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها، عمده کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی

وی با اشاره به اینکه با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دادیم و ظرفیت‌های کشور را حفظ کردیم، گفت: دشمنان به دنبال این بودند که صادرات نفت را به صفر برسانند اما نه تنها صادرات نفت به صفر نرسید بلکه داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند به جگرشان گذاشتیم.

در صادرات فرآورده‌های نفتی نیز به بالاترین ارقام در طول تاریخ رسیده‌ایم.

ما زنده‌ایم با امید بیشتر به کار خود ادامه می‎دهیم و سرمایه‌گذاری جدید عامل و محرک اصلی برای بازار داخل است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

وزیر نفت در پایان با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: بالاترین رقم‌های افزایش تولید را داشتیم اما رشد مصرف ۱۵ درصدی در استان تهران و ۱۲ درصدی در کل کشور را کسی نمی‌تواند پاسخ دهد.

عناوین برگزیده