تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۵۶۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازار تنگستن در امسال میلادی ثبات دارد

انحصار چین در تولید فلز سخت و سنگین

می متالز - تنگستن فلزی سخت، بسیار سنگین و دارای رنگ خاکستری روشن است و بالاترین درجه ذوب را بین فلزات خالص دارد.
انحصار چین در تولید فلز سخت و سنگین

به گزارش می متالز، نقطه ذوب این فلز ۳ هزار و ۴۲۲ درجه سانتی‌گراد است. موارد استفاده ویژه آن در صنایع الکتریکی، لامپ‌های روشنایی، لامپ اشعه ایکس، الکترودها و سوپرآلیاژهاست. می‌توان گفت چین به تنهایی بیش از ۸۲ درصد عرضه معدنی این فلز را در جهان به عهده دارد. واضح است که در چنین شرایطی، کوچکترین تغییر در بازار تنگستن در چین باعث تغییر گسترده در بازارهای جهانی این فلز می‌شود.
به نقل از تی‌نیوز، تحلیلگران در سال ۱۳۹۵ خورشیدی(۲۰۱۶ میلادی) معتقد بودند فلز تنگستن می‌تواند رشد نرخ را تجربه کند و این پیش‌بینی درست از آب درآمد. نرخ این فلز در نیمه نخست همان سال به دلیل نگرانی از عرضه و تقاضا تا حدی افزایش یافت.


توقف تولید در سال گذشته

در دی ۱۳۹۶ خورشیدی که همزمان با پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بود، انتظار می‌رفت نرخ کلی تنگستن افزایش حدود ۲۰ درصد را تجربه کند. با این حال، افزایش واقعی نرخ این فلز به مراتب فراتر از این تخمین بود. وقفه‌های تولیدی در بازار چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده تنگستن معدنی در جهان، باعث وجود نوسان در بازارهای جهانی و افزایش نرخ در بازار شد. به طور کلی در سال گذشته میلادی، بازار تنگستن، افزایش نرخ را در فلز خالص و به دنبال آن کنسانتره تنگستن تجربه کرد، گرچه قیمت‌ها در ماه‌های آخر سال کمی کاهش یافت.
بین ماه‌های دی ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی(ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۷) نرخ آمونیوم پاراتنگستات(ماده حاصل از کنسانتره تنگستن) در چین ۶۴ درصد افزایش یافت و به ۳۱۶ دلار در تن واحد(یک تن از کانسنگ تنگستن با عیار یک درصد) رسید. به علاوه، نرخ آمونیوم پاراتنگستات در چین در ماه اکتبر(نیمه مهر تا نیمه آبان) به ۲۹۰ دلار در هر واحد تن رسید و انتظار می‌رفت تا پایان سال گذشته میلادی در دی ۱۳۹۶ نرخ این ماده در حدود ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار به‌ازای واحد تن باقی بماند اما مهم‌ترین دلیل تغییر نرخ در سال گذشته میلادی، بدون شک محدودیت‌های ناشی از بازرسی‌های زیست‌محیطی در چین بوده که مانع تولید در معادن و تجهیزات فرآوری شده است.
با وجود احتمال افزایش عرضه، در امسال میلادی پیش‌بینی می‌شود رشد پایدار تقاضای موجود، عرضه را با کسری رو‌به‌رو کند زیرا عرضه در بازار چین همچنان با کاهش روبه‌رو خواهد بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت امسال نیز تحولات بازار تنگستن در چین و هرگونه تغییر در بازار سایر کشورهای تولیدکننده تنگستن می‌تواند بر بازار جهانی این فلز اثر بگذارد.
اگر توقف تولید در چین، بیشتر از سال گذشته شود و تولیدکنندگان عمده تنگستن را برای مدتی طولانی تحت تاثیر قرار دهد، کمبود عرضه پیش‌بینی شده ممکن است، تشدید و منجر به افزایش نرخ فلز تنگستن شود. به گفته تحلیلگران بازار، تنگستن نیز همانند گرافیت یا کبالت، در اواسط امسال میلادی شاهد ثبات نسبی خواهد بود.
هر چند چین بیشترین تنگستن جهان را تولید می‌کند اما ویتنام، روسیه، بولیوی، اتریش، اسپانیا، رواندا و انگلیس نیز سهمی در تولید جهانی این فلز دارند.


کاربردها

حدود نیمی از تنگستن برای تولید مواد سختی همانند کاربید تنگستن مصرف می‌شود و بخشی هم در آلیاژها و فولادها کاربرد دارد. کمتر از ۱۰ درصد این فلز در سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.
از آنجا که تنگستن استحکام خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند و دارای نقطه ذوب بالاست، در بسیاری از پروژه‌هایی که درجه حرارت آنها بالاست کاربرد دارد؛ پروژه‌هایی از قبیل لامپ، لامپ اشعه کاتد و رشته‌های درون لوله خلاء، المنت حرارتی و نازل موتور موشک‌ها. نقطه ذوب بالای آن موجب شده تا تنگستن برای پروژه‌های هوافضا و دمای بالا مانند برق، حرارت و برنامه‌های کاربردی جوشکاری، به ویژه در فرآیند جوشکاری آرگون مناسب باشد. همچنین با توجه به ویژگی رسانایی و بی‌اثری شیمیایی نسبی، از تنگستن در الکترودها نیز استفاده می‌شود. در الکترونیک، تنگستن را به عنوان ماده اتصال در تراشه‌ها به کار می‌برند.
در لایه‌های نازک فلزی که جایگزین سیم‌کشی به کار رفته در الکترونیک معمولی شده نیز یک پوشش از تنگستن یا مولیبدن روی سیلیکون استفاده می‌شود. ساختار الکترونیکی تنگستن، آن را به یکی از مواد اصلی برای پروژه‌های مرتبط با اشعه ایکس تبدیل کرده است. از دیگر کاربردهای آن نیز محافظت در برابر پرتوهای با انرژی بالاست.
پودر تنگستن به عنوان پرکننده در کامپوزیت‌های پلاستیکی استفاده می‌شود و جایگزین غیرسمی سرب در گلوله و ساچمه است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین