به گزارش می متالز، حسین شهدادی معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جلسه مشترک کمیسیونهای صنعت، کشاورزی، تجارت و حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تشریح موقعیت و ظرفیتهای بندر چابهار پرداخت و گفت: در بندر چابهار با دو رویکرد ترانزیت و اتصال افغانستان و کشورهای حوزه CIS"کشورهای مستقل همسود" از طریق دریا به بازارهای جهانی و نیز بحث صادرات و واردات برای استانهای شرقی و جنوب شرق کشور، سرمایه گذاریهایی صورت گرفته است.
او افزود: چابهار تنها بندر ایران است که در حاشیه اقیانوس قرار دارد و دارای موقعیتی ویژه است. ۲۰۳ هکتار استحصال از دریا برای این بندر انجام شده و هزار و ۷۰۰ متر اسکله سازی نیز صورت گرفته است و به همین واسطه، هیچ محدودیتی برای ورود کشتی به این بندر وجود ندارد. در تمام طول سال امکان تخلیه و بارگیری کالا در چابهار وجود دارد.
معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختها در این بندر صورت گرفته است و حدود ۲ هزار میلیارد تومان پروژههای عمرانی مثل تاسیسات زیربنایی و اطفاء حریق و... بوسیله بخش خصوصی اجرا شده است.
شهدادی بیان کرد: چابهار تنها بندری است که به دست اپراتور خارجی مدیریت میشود و شرکتی هندی در این حوزه فعالیت دارد. این شرکت نیز تجهیزاتی را به آن جا منتقل کرده است و از آن استفاده میکند. همچنین برای تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای افزایش تجهیزات برنامهریزی صورت گرفته است.
او با اشاره به امکان صادرات مواد معدنی از بندر چابهار تصریح کرد: خراسان رضوی و به ویژه منطقه خواف ظرفیتهای زیادی برای صادرات مواد معدنی دارد و کشتیهای ما با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن هیچ محدودیتی برای بارگیری این محصولات ندارند و جرثقیلها و تجهیزات جانبی نیز ظرفیت بزرگی برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی به شمار میآید؛ نکته مهم اینکه انبارداری مواد معدنی تا سه ماه در بندر چابهار مشمول معافیت از پرداخت هزینههای انبارداری خواهد بود و بخشی از این تخفیفها به خاطر ظرفیتهایی است که در شرق کشور وجود دارد.
معاون امور اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۲۰ درصد جمعیت کشور در پهنه شرقی سکونت دارند و سالانه ۲۵ میلیون تن واردات کالاهای اساسی به کشور صورت میگیرد که ۲۰ درصد از این میزان سهم استانهای شرقی کشور است و بندر چابهار در راستای تامین این کالاها می تواند بسیار اثرگذار واقع شود؛ تجهیزاتی که در این بندر وجود دارد در هیچ یک از بنادر جنوبی کشور فراهم نیست و چابهار ظرفیت بزرگی برای واردات غلات به کشور محسوب میشود، امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن غلات از طریق این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
شهدادی اظهار کرد: این اطمینان را به فعالان اقتصادی میدهیم که امکان ارسال و واردات کالا از طریق بندر چابهار به تمام نقاط دنیا میسر است؛ در بحث ترانزیت هم که از کارکردهای مهم بندر چابهار است نیز آمادگی همکاری با فعالان اقتصادی را داریم.
او افزود: قابلیت نگهداری ۴۰ تن کانتینر یخچالی در این بندر وجود دارد که برای محصولات باغی خراسان رضوی ظرفیت خوبی به شمار میآید.
معاون امور اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار فاصله بسیار نزدیکی با بنادر غرب کشور هندوستان دارد و با حضور شرکت هندی در بندر چابهار محدودیتهای کمتری در چابهار برای مراوده با بنادر هندی ایجاد میشود؛ عمده کالاهای صادراتی از این بندر به غرب هندوستان ارسال میشود و از آنجا ترانشیپ به جنوب شرقی آسیا امکان پذیر است.
شهدادی با بیان اینکه مسیر ترانشیپی جدید باعث کاهش هزینههای حمل کالا شده است، بیان کرد: این مسیر با هزینه کمتر و سرعت انتقال بیشتر ظرفیت خوبی برای جابهجایی کالا به شمار میآید و هزینه کانتینری را از سه هزار به هزار و ۵۰۰ دلار کاهش داده است؛ همچنین محدودیتی برای انتقال هیچ کالایی از طریق این بندر وجود ندارد.
او با اشاره به توافق رؤسای جمهور هند، افغانستان و ایران برای ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار، تصریح کرد: در دو سال گذشته دولت هند اقدام به ارسال حدود ۲۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی گندم از طریق بندر چابهار کرده و با انتقال به مرز میلک و ماهیرود این کالاها به افغانستان انتقال داده شده است.
معاون امور اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان در توضیح سایر ظرفیتهای این بندر تاکید کرد: ۷۵ درصد هزینههای انبارداری در این بندر نسبت به سایر بنادر کشور دارای تخفیف است. همچنین هزینه تخلیه و بارگیری برای کالاهای کشورمان در این بندر دریافت نمیشود. در ظرفیتهای معدنی سه ماه معافیت هزینه انبارداری وجود دارد و برای کالاهای ترانزیتی هم ۳۰ درصد نسبت به سایر بنادر تخفیف قائل میشویم و علاوه بر تخفیفات تخلیه و بارگیری، تخفیفاتی برای سرمایه گذاریها نیز وجود دارد.
شهدادی اظهار کرد: زیربناها و اسکله در این بندر ایجاد شده است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه لجستیک مثل ساخت انبار و کارخانههای فرآوری و بسته بندی وجود دارد. ما در چابهار زمینی با هزینه بسیار پایین تحت عنوان اجاره ثابت و مبلغی برای اجاره متغیر در اختیار سرمایه گذاران قرار میدهیم.
او افزود: هند هم تخفیفاتی برای کالاهایی که از بندر چابهار وارد این کشور میشود قائل است و ۴۰ درصد در عملیات هندلینگ کالا تخفیف اعمال می کند. علاوه بر هزینههای کالا هزینههای کشتی مثل پهلوگیری و توقف کنار اسکله و... در این کشور مشمول ۴۰ درصد تخفیف هستند که این امر، هزینه انتقال کالا از طریق دریا را کاهش میدهد. با این تفاسیر، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و از شرکتهای خراسان رضوی در این زمینه دعوت میکنیم.
معاون امور اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان ادامه داد: قبل از افتتاح فاز اول طرح توسعه، ظرفیت ۲.۵ میلیون تن کالا در طول سال بود و در حال حاضر نیز به ۸.۵ میلیون تن رسیده است ؛ سال گذشته ۳.۵ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا صورت گرفته است و در تلاش هستیم که از همین ظرفیت موجود استفاده شود. امسال پیش بینی میشود که به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا برسیم. کل بنادر کشور ۱۳۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام میدهند که چابهار حدود ۵ درصد آن را شامل میشود.
شهدادی بیان کرد: نکته اینکه بندر چابهار منطقه آزاد است و مناطق آزاد سهمیه ۷۰۰ میلیون دلاری واردات در طول سال را دارند. اگر کالاهای وارداتی از طریق این بندر وارد شوند غیر از تخفیفات ما در عوارض گمرکی هم مشمول تخفیف میشوند، همچنین هزینههای مابه التفاوت سوخت برای کالاهایی که از بندر چابهار به مرز میلک صادر میشوند مشمول ۳۰ درصد تخفیف هستند و در هزینههای متقابل ارزی هم ۲۵ درصد تخفیف برای شرکتهای حمل و نقلی که کالای ترانزیتی را از طریق مرز میلک به نیمروز افغانستان انتقال میدهند اعمال میکنیم.