به گزارش می متالز، امیرحسین کاکایی درباره مباحث مطرح شده درباره واردات اتوبوس دست دوم اظهار کرد: مشکل در این است که ما انجام برخی از کارها را به حدی طولانی میکنیم که اشکال در بخشهای دیگر به وجود میآید و به جای اصلاح تصمیم، تصمیم جدیدی را جایگزین میکنیم.
کارشناس صنعت خودرو افزود: موضوع خودروهای فرسوده سنگین به ویژه اتوبوس به یک معضل تبدیل شده است که به دلیل تعلل در تصمیم گیری طی سال گذشته بوده است.
وی گفت: یکی از مشکلات در بخش اتوبوسهای شهری عدم اختصاص بودجه از سوی دولت برای این بخش است و طی حدود ۱۵ سال گذشته همواره این مشکل بوده و دولت اولویتی برای آن در نظر نمیگرفته است.
کاکایی بیان کرد: با عدم اختصاص بودجه به این بخش، خودروسازان داخلی فعال در تولید اتوبوس به تدریج ورشکست شدند و ظرفیتها کاهش یافت.
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مدافعان واردات اتوبوسهای دست دوم نیاز فوری کشور را عامل این ادعا میدانند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ تا ۱۷ خودروساز سنگین در کشور داریم، اما به علت عجلهای که وجود دارد فرصت برای تولید به آنها نمیدهند.
وی با اشاره به ایرادات واردات خودروهای دست دوم و کارکرده، تصریح کرد: واردات خودرو دست دوم دردسرهای زیادی دارد، یکی از این موارد تشخیص میزان کارکرد و سلامت خودرو است که به آسانی قابل تشخیص نیست و نمیتوان مشخص کرد عمر مفید این خودرو چند سال دیگر خواهد بود.
کاکایی تاکید کرد: اگر قرار باشد بعد از مدتی خودروهای دست دوم بازسازی و بهینه شوند چرا این اقدام را بر روی خودروهای فرسوده داخلی که هم اکنون در حال فعالیت هستند انجام نمیدهیم در حالی که مراکز آن نیز در کشور وجود دارند که میتوانند قطعات موتور را تعویض کنند و هزینه آن از واردات کمتر خواهد بود.
کارشناس صنعت خودرو افزود:در کشورهایی که دارای صنعت خودرو هستند برای حمایت از صنعت کشور به هیچ عنوان اجازه واردات خودرو دست دوم را نمیدهند.
وی با بیان اینکه مطرح شدن مجدد این بحث پوپولیستی است و با ساختار اقتصادی و فنی کشور همخوانی ندارد گفت: مشکل اصلی در این بخش عدم تامین مالی بوده است، اگر نقدینگی برای واردات وجود دارد چرا آن را در اختیار تولید قرار نمیدهیم که با توجه به ظرفیتی که خودروسازان داخلی داریم میتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم.