تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۱۵۷۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیام خطاهای رایج در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه

می متالز - در هنگام کار با سامانه آساترید ممکن است با پیام خطا مواجه شوید. هر کدام از این پیام‌ها به مشکل خاصی اشاره دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها و چگونگی رفع خطا‌های رایج در این سامانه می‌پردازیم.
پیام خطاهای رایج در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه

سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه

به گزارش می متالز، اگر سفارشی ثبت کنید که مبلغ کل آن (ارزش خالص سفارش با کسر کارمزد) از ۵۰۰ هزار تومان کمتر باشد، پیام «طبق دستورالعمل سازمان بورس حداقل ارزش ریالی ناخالص سفارش خرید/فروش شما می‌بایست ۵ میلیون ریال باشد.» برای شما ارسال می‌شود. بعد از نمایش این پیام، سفارش شما به هسته معاملات ارسال نخواهد شد، زیرا طبق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران برای ثبت سفارش خرید/ فروش باید سفارشی با حداقل ارزش خالص ۵۰۰ هزار تومان (۵ میلیون ریال) ثبت کنند. تنها زمانی که بخواهید کل دارایی خود را در یک نماد بفروشید و تعداد سهام شما در آن نماد آن قدر کم باشد که ارزش خالص سفارش کمتر از ۵۰۰ هزار تومان شود این قانون کاربرد ندارد و شما می‌توانید هر میزان دارایی اندک خود را بفروشید. برای آن که با خطای کمبود میزان سرمایه مواجه نشوید؛ می‌توانید از ماشین حساب موجود در پنل ثبت سفارش برای محاسبه حجم و قیمت مورد نظر خود استفاده کنید.

پیام دیگری که ممکن است برای شما به نمایش در بیاید خطای «موجودی حساب کافی نمی‌باشد» است. هنگامی که سفارش خریدی را ثبت کنید که مبلغ آن از میزان مانده قابل معامله حساب شما کمتر باشد، این خطا رخ می‌دهد و سفارش ثبت نخواهد شد. برای رفع این خطا لازم است حساب معاملاتی خود را یا با پرداخت شتابی یا فیش واریز نقدی، شارژ کنید.

اگر بعد از ارسال سفارش در یک نماد خاص با پیام «توافق‌نامه‌ای وجود دارد که توسط کاربر امضا نشده است» رو به رو شدید، به این معنی است که برای انجام معاملات در این نماد، پیش از هر اقدامی باید توافق‌نامه‌ای را به صورت آنلاین امضا کنید؛ لذا برای امضا توافق‌نامه­ها در سامانه معاملاتی آنلاین کافی است از منوی اطلاعات کاربری، گزینه توافق‌نامه‌ها را انتخاب و توافق‌نامه مورد نظر خود را تایید کنید.

پیام «نماد مجاز نیست» مربوط به زمانی است که بر اساس وضعیت نماد که شامل موارد مجاز، ممنوع، مجاز محفوظ، مجاز متوقف یا ممنوع متوقف است؛ امکان سفارش‌گذاری روی آن سهم وجود نداشته باشد.

نمایش خطای «قیمت سفارش بایستی ضریبی از (۱۰) باشد» نمایانگر قانونی در بورس است که بر طبق این قانون برای ارسال سفارش خرید یا فروش در نماد‌هایی که در بازار بورس معامله می‌شوند، لازم است قیمت سفارش مضربی از ۱۰ باشد.

با توجه به این که در زمان ثبت سفارش قیمت سفارش شما باید بر اساس بازه مجاز روزانه نماد تعیین شود، اگر قیمت شما پایین‌تر یا بالاتر از بازه روز باشد، پس از ارسال سفارش با خطای «قیمت سفارش کمتر از آستانه پایین/بالای قیمت می‌باشد» مواجه خواهید شد.

خطای دیگر «سهام­دار حق تقاضای سهام ندارد» است. این خطا زمانی نمایش داده می­‌شود که سرمایه‌گذار با محدودیت فروش دارایی خود از سمت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مواجه شده باشد. این محدودیت برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌شود که ارزش دارایی‌شان بیش از ۵۰ میلیون تومان (۵۰۰ میلیون ریال) باشد و به مدت ۲ سال اقدام به فروش سهام خود نکرده باشند. برای رفع این محدودیت، لازم است کد سجام بگیرید و سپس با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه، در قسمت منوی میز خدمات الکترونیک – گزینه ثبت درخواست – درخواست رفع ممنوعیت را انتخاب کنید تا محدودیت شما برطرف شود.

زمان ویرایش سفارش ممکن است با خطای «بخشی از سفارش انجام شده و حجم باقی مانده تغییر کرده است» رو به رو شوید. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما سفارش خرید یا فروشی را ثبت می‌کنید و بعد از مدتی بر اساس شرایط بازار تصمیم می‌گیرید قیمت سفارش خود را تغییر دهید و آن را ویرایش کنید. اگر در حین انجام ویرایش تعدادی از سفارش شما معامله شده باشد، سیستم این پیام خطا را به شما نمایش می‌دهد. برای رفع این خطا لازم است مجددا دکمه ویرایش را انتخاب کنید و با تعداد به روز رسانی شده سفارش خود را ارسال کنید.

عناوین برگزیده