تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۱۵۷۱۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

برنامه‌ریزی برای انسداد رانت ناشی از قرعه‌کشی خودرو

می متالز - معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید که دیروز برگزار شد، گفت که روش‌های فروش خودرو در چارچوب منطقی انجام شود نه به‌صورت قرعه‌کشی.
برنامه‌ریزی برای انسداد رانت ناشی از قرعه‌کشی خودرو

به گزارش می متالز، اسحاق جهانگیری در این جلسه که با موضوع بسته سیاستی جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو برگزار شد، گفت: یکی از مصادیق جهش تولید که در سخنان رهبر معظم انقلاب به‌طور خاص به آن اشاره شد، موضوع جهش تولید در صنعت خودرو بود، صنعتی که نقش پیشران در راه‌اندازی صدها بنگاه اقتصادی و صنعتی را در کشور دارد.

وی با اشاره به اشتغال صدها هزار نفر در حوزه‌های طراحی، قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های حدود ۹۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو و رشته‌های وابسته اشتغال دارند و باید تلاش کنیم تا با جهش تولید در این بخش، موجب امیدواری و ایجاد آینده‌ای روشن برای صدها واحد تولیدی شویم که سهم مهمی در اشتغال و تولید کشور دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اشکالات در قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی و موضوعاتی نظیر زیان‌دهی دو خودرو‌ساز بزرگ کشور، گفت: در کنار این مسائل، حرکت صنعت خودرو کشور رو به رشد است و اگر با دیده انصاف نگریسته شود، تولید‌کنندگان خودرو توانسته‌اند بخش زیادی از نیاز داخلی کشور را در شرایط دشوار تحریم برآورده کنند. جهانگیری با تجلیل از قطعه‌سازان کشور که تعدادی از آنها توانسته‌اند تولیداتی متنوع و منطبق با استانداردهای روز دنیا تولید کنند، گفت: باید برنامه‌ریزی ما در جهتی باشد که شرکت‌های قطعه‌ساز که عموما در سال‌های اخیر و با مدیریت افراد تحصیلکرده شکل گرفته بیش از پیش تقویت شوند و به شبکه‌های جهانی متصل شوند که به‌طور روشن یکی از زمینه‌های مهم صادراتی کشور است.

وی همچنین بر برنامه‌ریزی برای مسدود کردن رانت‌های ناشی از فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی تاکید و اظهار امیدواری کرد با تدوین راهکارهای مناسب مطالبات تولید‌کننده و مصرف‌کننده خودرو برآورده شود که خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار گیرد و تولید‌کننده دچار زیان هنگفت نشود و دست رانت جویان کوتاه شود.  در این جلسه که علاوه بر نمایندگان قوای مقننه و قضائیه، وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز حضور داشتند، صالحی‌نیا رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گزارشی از فروش سالانه و میزان تولید خودرو در سال ۱۳۹۹، تعداد شاغلان مستقیم و غیرمستقیم این صنعت و چالش‌ها و راهکارهای مطرح برای جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو ارائه کرد. همچنین پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعاتی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، رشد نهاده‌های تولید، کمبود نقدینگی و کاهش وابستگی و افزایش صادرات مقرر شد با تشکیل کارگروهی تا پایان بهمن ماه سال‌جاری بسته کامل راهکارهای جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو ارائه شود که در آن علاوه بر تامین نظر خودروسازان، شورای رقابت و نهادهای موثر، منافع مصرف‌کنندگان نیز در نظر گرفته شود.

عناوین برگزیده