تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۱۵۷۱۳۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ترجیح کارشناسان میانی خودروسازان، واردات است

می متالز - قطعه‌سازان خودرو طی یک دهه گذشته به خوبی توانسته‌اند این صنعت را به سمت داخلی‌سازی و بومی‌سازی سوق دهند و در این راستا حتی قادر به هوشمندسازی خودرو نیز شدند؛ اما موضوع قابل توجه این است که با وجود امکان تولیدات داخلی با کیفیت مناسب و قیمت رقابتی محصولات داخلی، شاهد واردات قطعات خودرو هستیم که تولید آن در داخل کشور و از سوی شرکت‌های داخلی امکان‌پذیر است.
ترجیح کارشناسان میانی خودروسازان، واردات است

به گزارش می متالز، گروه شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان، جزو شرکت‌هایی است که به‌عنوان یکی از فعالان عرصه تولید قطعات خودرو، قادر شده است با تکیه بر دانش و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، به توانمندی تولید سیستم پخش تصویری خودرو دست یابد و ضمن تامین سیستم چندرسانه‌ای برای انواع خودرو در ایران و رسیدن به خودکفایی در امر تولید این محصول، زمینه‌ساز صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز شود. با حضور مدیران گروه شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان، نشستی با عنوان «هوشمندسازی خودرو در سال جهش تولید» اوایل بهمن ماه با این پرسش محوری برگزار شد، «چرا زمانی که امکان تولید قطعات داخلی خودرو میسر است، اجازه واردات این قطعات داده می‌شود؟»

 

فعالیت یک قطعه‌ساز طی یک دهه

جواد زندیه، مدیر فروش مجموعه گروه شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان در نشست خبری «هوشمندسازی خودرو در سال جهش تولید» با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت عنوان کرد: مجموعه شرکت قائم پرشان آرمان بیش از یک دهه است که درمسیر تامین قطعات خودروسازان فعالیت دارد. این مجموعه قطعات را در ابتدا به صورت سی‌وی‌یو وارد و نیاز خودروساز را تامین می‌کرد و سپس اقدام به مونتاژ قطعات در داخل کرد.  با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت وارد حیطه تولید شد و در سال ۱۳۹۶ کارخانه تولیدی سیستم‌های مولتی‌مدیا یا همان سیستم‌های پخش چند رسانه‌ای داخل خودرو را افتتاح کرد. در سال نخست فعالیت قادر شد تاییدیه آی‌پی‌آی قطعه موردنظر را بگیرد و این آی‌پی‌آی در دفترچه خودکفایی خودرو ثبت شد. این تاییدیه نشان‌دهنده این موضوع است که این قطعه در داخل قابل تولید است.

زرندیه در ادامه به قطعاتی که شرکت قائم پرشان آرمان بومی‌سازی کرده‌ اشاره کرد و گفت: از مجموعه محصولاتی که در مجموعه تامین کرده‌ایم، می‌توان به سیستم‌های مولتی‌مدیا خودروی سوزوکی، مگان، برلیانس کلاس۳۰۰، برلیانس سی‌تری، پژو پارس و تیبا اشاره کرد. همچنین در کنار این سخت‌افزار، نرم‌افزارهای رهیابی برای این محصولات نام‌برده – تمامی خودروهای ایران‌خودرو- در برنامه تولید خود داشته و داریم. وی در ادامه تصریح کرد: برخی امکانات را روی محصول تولیدی خود در نظر گرفته‌ و این موضوع را نیز به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که زمانی که بستر استفاده آن از سوی خودروسازان فراهم و مجوز لازم داده شود، قادر به ارائه آن هستیم. این امکانات شامل سیستم تشخیص خواب‌آلودگی، سیستم رانندگی بین خطوط، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ناوگان و خدمات پرداخت است و هر زمان بستر استفاده از سوی خودروساز آماده شود، ما امکان ارائه آن را داریم.   

 

بازار بزرگ داخلی، قدرت رقابت‌پذیری دارد

مدیر فروش مجموعه گروه شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان در ادامه با اشاره به این موضوع که از تولیدکننده و قطعه‌ساز حمایت جدی به عمل نمی‌آید، خاطرنشان کرد: بازار قطعه‌سازی داخلی و نیز قطعاتی که مجموعه ما قادر به تولید آن است، به اندازه‌ای بزرگ است که اگر چند تولیدکننده دیگر نیز ورود پیدا کنند، تاثیر منفی روی عملکرد ما نخواهد داشت؛ هرچند مدیران عامل ارشد خودروسازان گرایش دارند که صنعت خودرو را به سمت استفاده از داخلی‌سازی پیش ببرند،‌ ولی به نظر می‌رسد به صورت معدودی، مدیران میانی یا کارشناسان تصمیم‌ساز خودروسازان، منافع شخصی را به منافع سازمانی و ملی ترجیح می‌دهند و در برابر تولیدکننده داخلی سنگ‌اندازی کرده و اقدام به واردات می‌کنند، در حالی که حمایت از تولید سبب اشتغال‌زایی بیشتر در داخل کشور می‌شود.  

زرندیه ادامه داد: این مجموعه در طول یک سال قادر به تولید ۵۰۰ هزار دستگاه مولتی‌مدیا است که برای  خودروهای برلیانس کلاس ۳۰۰ طراحی شده که البته با توجه به کاهش تولید این خودرو، تولید ما نیز کاهش یافته است، اما متناسب با هر خودرویی و این موضوع که خودروساز نیاز داشته باشد، قادر به طراحی آن هستیم. طراحی این شرکت به صورت ۱۰۰ درصد داخلی انجام می‌شود و تنها برخی قطعات ما خارجی هستند که اصلا تولید آنها کار قطعه‌ساز نیست.  

وی درباره مزیت‌های استفاده از قطعات داخلی عنوان کرد: زمانی که یک قطعه وارد می‌شود، خودروساز باید سه ماه زودتر هزینه آن را پرداخت کند، در حالی که محصول داخلی ابتدا تامین می‌شود و پرداخت آن ۹۰ تا ۱۲۰ روزه انجام می‌شود. از همین رو این پرسش وجود دارد که چرا با وجود مزیت‌های تامین داخلی، خودروسازان گرایش به تامین خارجی دارند؟

 

با ۲۰ شرکت در ارتباط هستیم

همچنین در این نشست، علی شجعی، مدیر کارخانه و تولید شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان عنوان کرد:‌ همواره تمام تلاش بر این بوده که به صورت صددرصد عمق داخلی‌سازی را به پیش ببریم و قادر شده‌ایم تا آن بخشی که در حوزه قطعه‌ساز است را در داخل تولید ‌کنیم. یک تیم R&D بسیار قوی پشت طراحی ما وجود دارد و حتی اندروید این طراحی را نیز خود ما انجام داده‌ایم و تنها آی‌سی، خازن و ... را خریداری می‌کنیم و تمام طراحی‌ها را خودمان انجام می‌دهیم. حداقل با ۲۰ شرکت در ارتباط هستیم که در کنار ما مشغول به تامین هستند.  شجعی در ادامه با اشاره به نیرویی که در مجموعه مشغول به کار هستند، عنوان کرد: به صورت مستقیم بیش از  ۲۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند و ۱۰ برابر این میزان نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است. علاوه بر اینکه اگر محصولات ما مورد استقبال خودروسازان داخلی قرار بگیرد، ما اشتغال‌زایی مستقیم را تا ۱۵۰۰ نفر می‌توانیم افزایش دهیم.  وی با اشاره به این موضوع که رویکرد ارشد مدیران خودروسازان، داخلی‌سازی است، گفت: رویکرد مدیران ارشد این است که ۷۰ درصد قطعات را داخلی‌سازی کنند، اما زمانی که کار به لایه کارشناسی خودروسازان می‌رسد، کارشکنی انجام می‌گیرد و با ایرادهای سلیقه‌ای برای ما مانع‌تراشی می‌کنند، در حالی که از نظر قیمت، قدرت رقابت‌پذیری داریم. اگر خودروساز، مشابه کالای خارجی را از ما بخواهد، با قیمت پایین‌تر و با همان کیفیت می‌توانیم به او ارائه دهیم، این در حالی است که واردات با هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و ترخیص همراه است. از سوی دیگر باید بین قیمت کالایی که درب کارخانه تحویل داده می‌شود و قیمت دلاری که از کشور خارج می‌شود تفاوت قائل شد، چراکه هزینه‌ای که بابت قطعه‌ای در داخل انجام می‌شود، در داخل به چرخش درخواهد آمد و از مملکت ارزی خارج نمی‌شود.  مدیر کارخانه و تولید شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان در ادامه خاطرنشان کرد: ما ۴۵ روزه می‌توانیم نمونه یک قطعه را تحویل بدهیم و اگر هر ایرادی نیز داشته باشد، به سرعت شرکت قادر است که آن را برطرف کند، اما زمانی که کار به کارشناسان میانی می‌رسد، خلاف جهش تولید عمل می‌کنند. با کوچک‌ترین ایرادی، ترجیح می‌دهند که واردات داشته باشند. البته ناگفته نماند که واردات برای آنها همراه با مزایایی چون سفر و ماموریت خارجی است.

وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که امکان تولید یک قطعه داخلی وجود دارد، چرا اجازه واردات آن داده می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر به راحتی واردات قطعاتی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد، انجام می‌گیرد. ما دو پرسش اساسی داریم، چرا کارشناس میانی خودروساز با ایرادهای سلیقه‌ای اجازه خرید به محصول داخلی را نمی‌دهد؟ دوم اینکه زمانی که ما در داخل ظرفیت تولید را داریم، چرا درگاه واردات برای آن باز است؟

مدیر کارخانه و تولید شرکت‌های دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان ادامه داد: ما با یک شرکت خارجی در ارتباط هستیم، همواره این پرسش برای این شرکت مطرح است که زمانی که در ایران تولید این قطعات وجود دارد و شرکت نیز می‌تواند خدمات پس از فروش بدهد، چرا خودروسازان ایرانی از ما خرید نمی‌کنند و این موضوع برای خود ما نیز جای تاسف دارد. این لایه‌های کارشناسی به دلیل اینکه حساسیت تولید داخلی را درک نمی‌کنند، اقدام به واردات می‌کنند.

عناوین برگزیده