تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۱۵۷۲۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

افزایش کارایی بورس با تفکیک بازار معاملاتی

می متالز - کارشناس بازارسرمایه گفت: تفکیک بازار معاملاتی با شفاف‌سازی معاملات بلوکی در صورتی که به درستی اجرا شود حتما به بازار کاراتر کمک خواهد کرد.
افزایش کارایی بورس با تفکیک بازار معاملاتی

به گزارش می متالز، فاطمه اسکندری درباره تفکیک بازار معاملاتی اظهار کرد: کلیات این طرح بسیار خوب و امیدوارکننده برای بازار بوده و می‌تواند اثر مثبتی بر بورس داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط کنونی بازار، رفتار سهامداران عمده تأثیر بالایی در تصمیم‌گیری سهامداران خرد دارد درصورتی‌که خریدوفروش سهام توسط سهامداران عمده، دلیلی بر ارزندگی یا عدم ارزندگی آن سهم نیست.

وی گفت: عموماً معاملاتی که از سوی سهامداران عمده صورت می‌گیرد بر اساس سیاست‌های داخلی هر شرکت و متفاوت از یکدیگر است.

اسکندری بیان کرد: تفکیک بازار معاملاتی با شفاف‌سازی معاملات بلوکی می‌تواند به اصلاح رویه فوق کمک کند و درصورتی‌که به‌درستی اجرا شود این سازوکار حتماً به بازار کاراتر کمک خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه البته هنوز از جزئیات و قوانین این بازار اطلاعی نداریم، تصریح کرد: در شرایط حساس فعلی بازار هر اخباری واکنش دوچندان در بازار خواهد داشت.

وی تأکید کرد: متولیان این امر باید قبل از شروع طرح جنبه‌های مختلف آن را پیش‌بینی کنند تا با شکست مواجه نشده و بتواند به بازگشت اعتماد به بازار کمک کند.

گفتنی است؛ روز گذشته علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران از طرح جداسازی بازار‌های معاملاتی در بورس تهران خبر داد و گفت: هدف این طرح جلوگیری از تأثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهامداران خرد است.

وی افزود: در این طرح حدنصاب تفکیک معاملات نهاد‌ها در دو بازار عادی و بلوکی به‌صورت ادواری بازبینی می‌شود و طی بازه‌های زمانی مشخص، اثربخشی این سازوکار ارتقاء خواهد یافت.

عناوین برگزیده