تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۱۵۷۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت:

آمارها از رشد تولید در کشور حکایت دارد

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: آمارها نشان‌دهنده رشد تولید و بهبود فضای اقتصادی در کشور است.
آمارها از رشد تولید در کشور حکایت دارد

معاون وزیر صنعت: آمارها از رشد تولید در کشور حکایت دارد - ایرنا

به گزارش می متالز، علی رسولیان عصر چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران صنایع مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: آمار تولید در حال رشد است و درخواست های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کشور نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی راکد در کشور در حال احیاست، گفت: تا سال پیش ۲۵ درصد واحدهای کشور دچار رکود بود اما اکنون این رقم به ۱۸.۷ درصد رسیده است که نشان دهنده بهتر شدن وضعیت در این حوزه است.

رسولیان افزود: با وجود اینکه برخی از مشکلات تولید را که در این جلسه به آن اشاره شد نمی توان به سرعت رفع کرد و در مدت کوتاهی از بین برد اما برای کاهش بوروکراسی کمرشکن اداری و افزایش روند تولید و راه اندازی واحدهای صنعتی اقداماتی برای کاهش مقررات زائد اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای رونق تولید، واردات بیش از نیاز کشور که مشابه آن در داخل نیز تولید می شود کنترل خواهد شد زیرا یکی از عوامل افزایش تولید داخل، کاهش واردات بیش از نیاز است.

بروکراسی اداری را به حداقل می رسانیم

وی گفت: در بحبوحه کرونا و زمانی که مجبور بودیم مجوز تولید ماسک صادر کنیم، توانستیم با حذف بوروکراسی اداری مجوزها را به سرعت ارائه کنیم و اتفاقی هم نیفتاد پس می توان باز هم این کار را انجام داد.

رسولیان خاطرنشان کرد: برای کاهش بوروکراسی اداری شیوه نامه هایی را تهیه کرده ایم که با ابلاغ آن بسیاری از مقررات زائد کنونی حذف و با افزایش اختیارات استان ها، «آقااجازه» هم از استانها برچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک فقط تامین زیرساخت ها نیست، اظهار داشت: نگاه ما این است که هنگامی که زمین واگذار می کنیم در کنار سرمایه گذار مانده و از صفر تا صد کار از او حمایت کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور افزود: بودجه خیلی خاصی به شهرک ها نداده اند و اکنون در بسیاری از زیرساخت ها مشکل داریم.

رسولیان گفت: در بودجه عمومی نیز تنها سه هزار میلیارد ریال برای شهرک های صنعتی دیده شده است که در تامین زیرساخت ها هزینه می شود و به همین دلیل هر تفاهم نامه ای که امروز در خراسان شمالی رد و بدل کنیم تا روز یکشنبه هفته آینده به استان ابلاغ اعتبار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت های خدماتی است که خدماتی مانند آب و  برق را تا داخل شهرک های صنعتی تامین کنند ولی برای شتاب دادن به روند تولید مجبوریم از منابع داخلی خود هزینه کنیم و به همین دلیل قیمت تمام شده زمین صنعتی در شهرک ها زیاد می شود اما در کمیسیون تلفیق بودجه نتایج خوبی در این زمینه گرفته شده است.    

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: قول می دهیم مبلغ خوبی را پس از نهایی شدن بودجه به این استان اختصاص دهیم تا به وسیله آن بخشی از زیرساخت های شهرک های صنعتی خراسان شمالی تامین شود.  

رسولیان افزود: از محل کمک های فنی و اعتباری که در اختیار بانک صنعت و معدن است نیز برای کمک به واحدهای صنعتی استان، که نیاز مالی دارند، استفاده خواهد شد.

مالیات صنایع صرف تامین زیرساخت های صنعتی شود

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: برخی مشکلات صنایع کوچک به شهرک های صنعتی و زیرساخت های استان باز می گردد اما برخی از آنها ناشی از نبود منابع مالی، دانش فنی، کمبود مواد اولیه و بازار فروش است.

سیدمحمد پاکمهر افزود: باید بخشی از مالیات بر ارزش افزوده، که از مالیات دهندگان از جمله واحدهای صنعتی دریافت می شود، صرف تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی شود و این رقم حتی اگر نیم درصد هم باشد رقم خوبی برای تامین زیرساخت ها است و تلاش می کنیم این موضوع در مجلس تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲ مصوبه خوب در بودجه ۱۴۰۰ برای صنایع دیده شده است که به رونق و جهش تولید در این بخش کمک خواهد کرد.   

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: اکنون ۳۸ واحد تولیدی در استان در حال تعطیلی است.

سعید پورآبادی افزود: این واحدها به دلیل نبود نقدینگی، تصمیمات غلطی که بدون نگاه تخصصی در مورد تولید و تولیدکنندگان گرفته می شود و نیز تامین نشدن مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

در این جلسه شماری از نمایندگان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز به بیان مشکلات و انتظارات خود پرداختند.

نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی های بانکی، بیمه و مالیات، نبود زیرساخت هایی مانند فیبر نوری و راه دسترسی مناسب از مهمترین مشکلات صنایع استان بود که در این جلسه مطرح شد.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و از مجموع ۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی موجود در شهرکها و نواحی صنعتی این استان، ۲۴۰ واحد فعال و حدود ۴۶ واحد غیرفعال است.

عناوین برگزیده