تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۱۵۷۴۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
بازار کاشی و سرامیک کمپینی راه نینداخته است

سردرگمی تولیدکنندگان از تغییر مداوم اولویت‌های تخصیص ارز

می متالز - رونق و رکود بازار کاشی و سرامیک وابستگی زیادی به رونق و رکود بازار مسکن دارد و با توجه به رکود چند سال گذشته در حوزه ساخت‌وساز، این صنعت نیز دچار رکود شده اما با اتفاق‌های امسال همچون افزایش تورم و سایر هزینه‌ها، در این بازار نیز افزایش نرخ دیده شده است.
سردرگمی تولیدکنندگان از تغییر مداوم اولویت‌های تخصیص ارز

به گزارش می متالز، با این وجود، تولیدکنندگان این صنف در هفته گذشته با وجود اعتصاب بازاریان در اصناف مختلف، به هیچ کمیپنی برای نفروختن نپیوسته‌اند.


سردرگمی تولیدکنندگان

درباره وضع بازار این روزهای کاشی و سرامیک، مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک عنوان کرد: اوضاع بازار و وضعیت تولید چندان مناسب نیست. یکی از مسائلی که تا حدی اوضاع بازار را بهم ریخته است، مصوبه‌های جدید بانکی و محدودیت‌های ارزی و وارداتی است. بهنام عزیززاده در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه کاشی و سرامیک، یک ابهام و سردرگمی برای تولیدکنندگان به‌وجود آمده است. به عبارت دیگر تولیدکنندگان صنف کاشی و سرامیک درباره اینکه مواد اولیه را از کجا و به چه قیمتی تهیه کنند، سرگردان مانده‌اند. تامین‌کننده داخلی نیز به‌دلیل افزایش بهای دلار، نرخ محصولاتش را افزایش داده یا حاضر به فروش نیست و منتظر است قیمت‌ها ثابت شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون فضای تولید، فروش، صادرات و در کل، فضای کسب‌وکار مناسب نیست و تولیدکنندگانی که از سال‌های گذشته همواره با مشکلات گمرک، نحوه انتقال ارز و مالیات و... روبه‌رو بوده‌اند، درحال‌حاضر نیز با مشکلاتی همچون گروه کالایی و اولویت ۱، ۲ و ۳ روبه‌رو شده‌اند و این مشکلات مزیت بر علت شده است.
مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در ادامه با اشاره به اقلام مورد نیاز کارخانه‌ها عنوان کرد: اگر مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک به‌دست آنها نرسد بیشتر این کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند در حالی که بیشتر موادی همچون جوهر چاپ، گلوله‌های سرامیکی، زیرکونیوم و برخی اقلام ضروری صنعت کاشی و سرامیک به وسیله واردات تامین می‌شود. از سوی دیگر مشکل تامین‌کنندگان این است که برای خرید و فروش ارزی خود باید ال‌سی باز کنند یا به سامانه نیما مراجعه کنند که در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند و این مسائل سبب می‌شود به‌موقع نتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند. همچنین کسانی هستند که حاضر به عرضه مواد اولیه‌ای که از پیش وارد کرده بودند نیستند، البته شاید حق داشته باشند چراکه ادعا می‌کنند اگر امروز جنسی را بفروشند دیگر قادر به جایگزین کردن آن برای فردا نخواهند بود.
تمام این عوامل دست به‌دست هم داده که شرایط بازار به مراتب وخیم‌تر از گذشته شود. عزیززاده با تاکید بر اینکه واقعا باید به داد این صنعت رسید، گفت: امروز مهم‌ترین دغدغه تولیدکننده باید این باشد که چگونه تولید باکیفیتی داشته باشد و زمانی که به کارخانه می‌رود باید تمام فکر و تمرکزش روی تولید باشد، در حالی که به مسائلی همچون تامین مواد اولیه می‌اندیشد و اینکه خط تولیدش را چگونه حفظ کند؟ بلاتکلیف و سردرگم است چراکه شاهد هستیم اولویت‌های مواد اولیه برای گرفتن ارز، مدام در حال جابه‌جایی است.
وی در پاسخ به این پرسش که واردات مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک در ردیف چه اولویتی قرار دارد، گفت: تعدادی از مواد اولیه، در نخستین اولویت و تعدادی در اولویت سوم واردات قرار گرفته‌اند. البته تا زمانی که این بخشنامه‌ها روال عادی پیدا کنند و عملیاتی شوند، زمان می‌برد. بنابراین بخشنامه دادن، یک طرف قضیه است و اینکه با مکانیسم‌های مناسبی اجرایی شوند، طرف دیگر قضیه. برای مثال وقتی تصمیم می‌گیرند بورس ارز راه‌اندازی شود، هرچند ایده خوبی است اما تا وقتی این شبکه راه‌اندازی شود و ارز به‌دست مصرف‌کننده برسد زمان‌ می‌برد. این گونه بخشنامه‌ها هر بار وقفه‌ای در تولید ایجاد می‌کنند و رمقی برای آن باقی نخواهند گذاشت.
وی در پاسخ به این پرسش که تعطیل کردن بازار مشکلی را حل خواهد کرد یا خیر، عنوان کرد: به طور کلی اعتصاب مشکلی را حل نمی‌کند. از سوی دیگر مگر غیر از این است که همین شرایط را نیز خود ما به‌وجود آورده‌ایم؟ در صنعت کاشی و سرامیک نیز کمپین نفروختن و نخریدن راه نیفتاده است. با توجه به ظرفیت بالایی که در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد شده است، تولیدکننده تمام توان خود را برای فروش به کار می‌گیرد و ما به شدت دنبال مشتری هستیم.


هزینه‌ها افزایش یافته است

مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درباره افزایش نرخ کاشی و سرامیک در این روزها بیان کرد: بهای کاشی و سرامیک، رقابتی است و از ابتدای سال به دلیل مشکل حمل‌ونقل، هزینه‌ها افزایش یافت. زمانی که کامیوندارها اعتصاب کردند، برخی کارخانه‌های کاشی و سرامیک تعطیل شدند چراکه کارخانه‌ها مملو از کاشی و سرامیک شده بودند و دیگر جایی برای انبار و ذخیره کردن نبود. از طرف دیگر حقوق و دستمزدها افزایش یافته و حامل‌های انرژی، کارتن، تعرفه مواد اولیه، جوهر چاپ، گلوله‌های سرامیکی و قطعات یدکی گران شده است. از این رو طبیعی است که کاشی و سرامیک نیز گران شود. عزیززاده درباره میزان تقاضا نیز عنوان کرد: در زمینه تقاضا دو دسته بازار داریم که بازار داخلی همچنان در رکود است و بازار خارجی هم بیشتر به صادرات عراق محدود می‌شود اما کارخانه‌ها به دلیل نبود کشش بازار با ظرفیت ۵۰ درصد مشغول کار هستند.


کارشناسی عمل کنیم

مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهبود اوضاع بازار می‌توان ارائه کرد، گفت: مسئولان در جریان بازار هستند و به یقین گروه کارشناسی هم دارند اما در بخشنامه‌ها یک‌سری قوانین را اعلام کردند بدون اینکه تمام جوانب را بسنجند. هر کاری که بخواهند انجام دهند، در وهله نخست باید کارشناسی شده باشد و در وهله دوم به فوریت آن را عملیاتی کنند، چراکه اگر بخشنامه‌ای عملیاتی نشود به نوعی شکست‌خورده به شمار می‌رود. برای مثال ماده ۲۰ موانع تولید هیچ‌گاه اجرایی نشد و آنقدر مشمول زمان شد که به مرحله اجرایی نرسید و به یقین اگر در زمان خودش اجرایی می‌شد مشکل تسویه بانکی برای تولیدکنندگان حل می‌شد اما چون در زمان خودش اجرایی نشد، به گونه‌ای خنثی و بی‌اثر شد.
وی ادامه داد: تا زمانی که بخشنامه روی کاغذ است مشکلی حل نمی‌شود و زمانی می‌تواند موثر باشد که بتوان آن را عملیاتی کرد و به اجرای آن سرعت بخشید. زمانی که تولیدکننده برای مواد اولیه اقدام می‌کند باید به سرعت ارز خود را تامین کند اما اینکه در صف بماند تا ببیند آیا سیستم به او ارز می‌دهد یا خیر، زمان او را خواهد گرفت و از سوی دیگر باعث ابتر شدن سیستم می‌شود. از این‌رو در بخشنامه‌های کارشناسی به سرعت تصمیم می‌گیریم و جوانب کار را در نظر نمی‌گیریم که بدترین شرایط را برای ما رقم می‌زند. در مرحله دوم برعکس مرحله قبل، آن را به سرعت اجرا نمی‌کنیم و آنقدر تبصره در مقابل آیین‌نامه قرار می‌دهیم که تولیدکننده سردرگم و در نهایت دلسرد می‌شود.
عزیززاده همچنین درباره ممنوعیت ورود برخی کالاها تصریح کرد: زمانی که کالایی را ممنوع‌الورود می‌کنند باید مطمئن شوند این کالا در داخل موجود است و اگر هست آیا به لحاظ کمی و کیفی جوابگو است؟ برای مثال در زمینه جوهر چاپ در صنعت کاشی و سرامیک، یک تولیدکننده داخلی بیشتر نداریم اما آیا این واحد تولیدی، جوابگوی ۱۳۰ واحد تولیدکننده است؟ این موضوع‌ها نشان‌دهنده این است که کار کارشناسی نمی‌شود و از این‌رو اجرایی نمی‌شود. وی افزود: زمانی که تعرفه ۲۰ درصدی برای مواد اولیه جوهر چاپ قرار می‌دهیم ممکن است کارخانه‌ای باشد که این مواد اولیه را به اندازه ۱۰درصد تامین کند. برای ۹۰ درصد باقی مانده چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این تولیدکننده قادر است تمام رنگ‌ها را تولید کند؟ این تصمیم‌ها براساس آمار صوری یا غیرواقعی گرفته می‌شود. در زمینه تولید گلوله‌های سرامیکی نیز یک واحد تولیدی در داخل بیشتر نداریم. آیا این واحد می‌تواند نیاز تمام تولیدکننده‌های کاشی و سرامیک را تامین کند؟ نه نمی‌تواند. وی تاکید کرد: باید از کالای داخلی حمایت شود اما این حمایت زمانی باید انجام شود که واحد مزبور توانایی تولید کمی و کیفی را داشته باشد. من بعید می‌دانم مواد اولیه با نرخ رقابتی و کیفیت خوب در داخل موجود باشد اما تولیدکننده ترجیح بدهد آن را از خارج بخرد.


صادرات، متاثر از نوسان ارز

نین درباره وضعیت این روزهای بازار، سینا گلکاری‌حق، فعال حوزه بازار کاشی و سرامیک اظهار کرد: درحال‌حاضر کارخانه‌های کاشی و سرامیک، تنها فروش نقدی دارند چراکه جوهر چاپ که از اصلی‌ترین مواد اولیه آنهاست، کمیاب و گران شده است و تولیدکنندگان به مشکل برخورد کرده‌اند.
گلکاری‌حق در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه حوزه کاشی و سرامیک، شامل ممنوعیت‌ واردات بود، گفت: با این ادعا که ۲کارخانه در یزد این گلوله‌های سرامیکی را تولید می‌کنند، ورود این گلوله‌ها ممنوع شده‌اند و تولیدکنندگان حق واردات آن را ندارند، در صورتی که این ۲کارخانه نمی‌توانند نیاز تمام کارخانه‌های کاشی و سرامیک را تامین کنند. از سوی دیگر کیفیت آنها چندان مطلوب نیست و نوع خارجی از سوی کارخانه‌دارها بیشتر مورد استفاده است.
وی درباره افزایش نرخ کاشی و سرامیک عنوان کرد: حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰درصد با افزایش نرخ روبه‌رو بوده‌ایم یعنی فروش را با دلار ۸ تا ۹۰۰۰ تومانی حساب می‌کنند. برای مثال نرخ برخی قطعات در این صنعت، هفته پیش ۱۰۰ هزار تومان بود که حالا به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و زمانی که بابت افزایش نرخ اعتراض شد، فروشنده ادعا کرد حاضر است به نرخ ۲۲۰ هزار تومان آن را بخرد. این فعال حوزه کاشی و سرامیک در پایان تاکید کرد: نوسان‌ بازار باعث شده است کسانی که صادرات انجام می‌دهند دریابند ارزش دلار در قبال ریال افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو ترجیح می‌دهند برای صادرات دست نگه دارند که در نهایت صادرات نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود چراکه واسطه‌های صادرات، ایرانی هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده