تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۱۵۷۷۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد

بخشنامه های تحمیلی وزارت صنعت به معادن/ بانک ها پروانه معادن را به عنوان وثیقه قبول ندارند

می متالز - سهل آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت، گفت: بخش نامه ها و تصمیماتی که توسط وزارت صمت به بخش معادن کشور تحمیل می شود باعث شده از پتانسیل معادن، استفاده نشود و افزایش حقوق معادن از ابتدای سال ۹۹ اقدام مناسبی نیست.
بخشنامه های تحمیلی وزارت صنعت به معادن/ بانک ها پروانه معادن را به عنوان وثیقه قبول ندارند

به گزارش می متالز، «سید عبدالوهاب سهل آبادی» در پاسخ به این پرسش که ایران در بخش توسعه معادن با مشکلات بسیاری روبرو است و این مشکلات ریشه در چه عواملی دارد؟ اظهار داشت: همه مسوولان بر این باور هستند که معادن کشور می توانند جایگزین مناسبی به جای نفت باشد و با صادرات محصولات معدنی می توان برای کشور ارزآوری داشت.

وی افزود: ایران، معادن بسیار متنوع با پهنه های معدنی مناسب و پتانسیل های قابل توجه در اختیار دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان، جدول مندلیف در ایران قرار گرفته است ولی تاکنون، به دلیل مشکلات عدیده ای که وجود دارد امکان استفاده و بهره برداری از این معادن فراهم نشده است.

سهل آبادی، تصریح کرد: مهمترین مشکل موجود که باعث شده از پتانسیل معادن استفاده نشود این است که برخی از بخش نامه ها و تصمیمات خلق الساعه، توسط وزارت صمت، صدور و تدوین شده و بر معادن تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در اقدامی عجیب، اعلام کرده است که حقوق معادن را باید از ابتدای سال ۹۹ افزایش داد و الان که ۱۱ ماه از سال ۹۹ سپری شده است تصمیم به افزایش حقوق معادن گرفته شده است.

وی افزود: یک معدنکار از ابتدای سال ۹۹ تاکنون هزینه های او مشخص بوده و اگر به سود رسیده است این سود را بین شرکا تقسیم کرده است و  اینکه افزایش حقوق معادن باید از ابتدای سال ۹۹ افزایش یابد اقدام مناسبی از سوی مسوولان وزارت صمت نیست.

وی افزود: در بخش معادن کشور، قوانین و تصمیماتی اتخاذ می شود که این قوانین به ضرر تولیدکنندگان محصولات معدنی است و برای ادامه فعالیت آن ها مشکلاتی را بوجود می آورد و معدنکاران نمی توانند برای آینده، برنامه ریزی داشته باشند.

 

وزارت صمت به عمران همسایگان معادن بی توجه است

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تصریح کرد: حقوق دولتی که وزارت صمت از معادن کشور، دریافت می کند بایستی در عمران و آبادانی روستاها و راه های ارتباطی که در مجاورت معادن قرار دارند هزینه شود ولی متاسفانه، این اتفاق نمی افتد و وزارت صمت به عمران و آبادانی روستاها و همسایگان معادن، توجه نمی کند.

سهل آبادی، تاکید کرد: فرسوده بودن ماشین آلات معدنی یکی دیگر از مشکلاتی است که بخش معادن کشور با آن روبرو هستند و انتظار داریم که مسوولان دولتی برای ورود ماشین آلات و تجهیزات مدرن به بخش معدن، تصمیمات موثری را اتخاذ کنند.

این مقام مسوول، افزود: ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز معادن به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تهیه ماشین آلات معدنی، بسیار بالا است و ماشین آلات معدنی دسته دوم در کشور با قیمت های هنگفت خرید و فروش می شوند.

سهل آبادی در ادامه با اشاره به اختصاص تسهیلات بانکی در بخش معادن، گفت: معادن کشور برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، نمی توانند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند و دلیل آن این است که بانک ها پروانه فعالیت معادن را بعنوان وثیقه قبول ندارند و در چند سال اخیر، معدنکاران و بهره برداران معدنی، کمترین میزان دریافت تسهیلات بانکی را داشته اند.

وی تاکید کرد: افزایش کرایه حمل و نقل، یکی از مشکلات دیگر است که پیش روی بخش معادن کشور قرار دارد و در سال جاری، نرخ کرایه حمل و نقل در ۳ مرحله افزایش یافته است که این موضوع برای معدنکاران مشکلاتی را بوجود آورده است.

 

نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان را سردرگم کرده است

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که نوسانات نرخ ارز، چه مشکلاتی را برای بخش صنعت کشور بوجود آورده است؟ به بازار، گفت: افزایش نرخ ارز و چند نرخی بودن قیمت دلار برای فعالان بخش صنعت مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است و آن ها نمی توانند برای آینده واحد تولیدی، برنامه ریزی های موثری را انجام بدهند.

سهل آبادی افزود: نوسانات نرخ ارز باعث شده است که تولیدکنندگان نتوانند قراردادهای بلند مدت را تنظیم کنند چون نمی دانند که در آینده، چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد.

وی تصریح کرد: عدم ثبات در قیمت دلار و چند نرخی بودن قیمت ارز، فعالان بخش صنعت را سردرگم کرده است و این به بخش صنعت و تولید کشور آسیب می رساند.

عناوین برگزیده