به گزارش می متالز، سیده فاطمه مقیمی ضمن برشمردن مزیتهای بازار گرجستان برای ایران، اعلام کرد که این کشور در ماههای گذشته چه از طریق کامیونهای ایرانی و چه به وسیله کامیونهای گرجی ممانعت به عمل آورده و رفع این ممنوعیت نیازمند مذاکراتی در سطح مسوولان ارشد دیپلماسی کشور است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران مزیتهای تجاری گرجستان برای ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشور گرجستان به دلیل قرار گرفتن در مسیرکریدورهای حملونقل بینالمللی، میتواند امکانات ویژهای از جنبه لجستیک و تجارت در اختیار ایران قرار دهد؛ به بیان دیگر ایران میتواند از این امکانات برای اتصال به بازارهای هدف خود بهره بگیرد و از طریق بنادری چون پوتی و باتومی میتواند به بنادر اروپا و بهویژه کشورهای اروپای شمالی و اقصی نقاط دنیا دسترسی پیدا کند. پوتی یکی از بزرگترین بنادر دریای سیاه و یکی از 30 بندر بزرگ و پیشرفته جهان است؛ بهطوری که بخش عمده صادرات و واردات دریایی گرجستان از طریق این بندر انجام میشود. این بندر نهتنها برای گرجستان بلکه برای تأمین کالاهای موردنیاز کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نیز نقش تعیینکنندهای دارد.
وی با بیان اینکه استفاده از بنادر و اراضی در گرجستان، معمولاً به صورت اجاره و شکلی از وقف است»، ادامه داد: بخشهایی از بنادر پوتی و باتومی به همین علت به چینیها و اماراتیها اجاره داده شده و به هر حال تا حدودی فرصتها از ایران سلب شده است؛ در حالی که اگر ایران میتوانست متولی سرمایهگذاری خارجی در آنجا باشد در مواجهه با تحریمها از قدرت بیشتری برخوردار بود.
مقیمی با اشاره به اینکه گرجستان چند سالی است در میان کشورهای ناظر سازمان جهانی تجارت قرار گرفته است، توضیح داد: این کشور همچنین در حال تحکیم ارتباطات خود با اتحادیه اروپاست و از این رو، فرصت خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور و حتی صادرات مجدد آن فراهم آمده است. یکی از مزایای صادرات و صادرات مجدد از این کشور، عدم دریافت هیچگونه تعرفه گمرکی است.
وی افزود: به دلیل آنکه گرجستان در مسیر توسعه قرار گرفته است، ساختوساز در این کشور رونق بسیاری دارد. از این رو، شرکتهای ایرانی نیز توانستند، مصالح ساختمانی به این کشور صادر کنند؛ اما مسالهای که وجود دارد، آن است که طی ماههای گذشته، ورود کامیون ایرانی به گرجستان ممنوع شده است و به رغم آنکه از طریق وزارت امورخارجه و اتاق ایران، پیگیر رفع این محدودیت بودهایم، هنوز گشایشی حاصل نشده است. از طرفی، یک سری از رانندگان و سرمایهگذاران ایرانی، اقدام به خرید کامیون گرجی کردند که بتوانند کالاهای ایرانی را با خودروی گرجی به این کشور حمل کنند اما از هفته گذشته، از ورود کامیونهای گرجی هم که حامل محصولات ایرانی است جلوگیری به عمل آمده.
رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان ادامه داد: این به منزله ممانعت از ورود کالاهای ایرانی به بازار گرجستان است و رفع این محدودیتها از سوی دولت و در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ در غیر این صورت، بقای کالاهای ایرانی در بازار گرجستان با چالشی جدی مواجه میشود.