به گزارش می متالز، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در تازه ترین نشست با اعضای کمیسیون، ضمن نگاه ویژه و تاکید بر اهمیت ارائه آمار دقیق در کشور و استفاده از آن برای پیش بینی آینده اقتصاد به ویژه صادرات، گفت: تغییر فرهنگ کاری در حوزه صادرات یکی از اولویتهای این حوزه است.
اتحاد و انسجام بین بازرگانان و صادرکنندگان در بازارهای هدف میتواند به بهبود وضعیت حضور ایرانیها در کشورهای موردنظر کمک کند. به باور جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران آنچه برای دوران بعد از لغو تحریمها اهمیت دارد، فرصتسازی و تلاش برای حضور پایدار و مستحکم در بازارهای هدف صادراتی است که این مهم از طریق اتحاد و هماهنگی کلیه فعالان این حوزه با یکدیگر حاصل میشود. به این ترتیب میتوانیم با همکاری هم در قراردادهای بزرگ بینالمللی حضور پیدا کنیم و از فرصت ایجاد شده به بهترین نحو بهره ببریم. این فعال اقتصادی همچنین به نقش اتاقهای مشترک اشاره کرد و استفاده از ظرفیت آنها را ضروری دانست. او به اثرات مثبت و منفی تصمیمات و سیاستهایی که اتخاذ میشود، اشاره و تصریح کرد: متاسفانه فرار سرمایه از زمانی که بحث کاهش قیمت ارز مطرح شده، شروع شده است. در این شرایط صحبتها و واکنشها میتواند اثرات منفی و مثبت متفاوتی روی حوزههای مختلف اقتصاد داشته باشد، بنابراین باید خیلی هوشمندانه نسبت به اتفاقاتی که روی میدهد، واکنش نشان دهیم. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با ارائه این پیشنهاد که لازم است درتمام استان ها، شرکتهای مدیریت صادرات ایجاد شود تا در بازارهای صادراتی، رقیب یکدیگر نباشیم، در ادامه به جایگاه مهم و اثرگذار آمار در حوزه صادرات اشاره و تاکید کرد: زمانی یک صادرکننده و بهطور کلی یک فعال اقتصادی میتواند برای تولید و فعالیتهای تجاری و سرمایهگذاری خود اقدام کند که دسترسی دائمی به اطلاعات و آمار اقتصادی داشته باشد. بدون استفاده از آمار و تحلیل داده، قدم گذاشتن در حوزههای اقتصادی مانند حرکت در مسیری تاریک و بدون راهنماست. محمدرضا دوست محمدی، مدیر مرکز آمار اتاق ایران با حضور در این نشست، همکاری بین کمیسیونها و مرکز آمار اتاق ایران را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: با افزایش سطح همکاریها بدون شک میتوانیم کیفیت آماری و تحلیل دادههای موجود را بالا ببریم. او در ادامه به روند راهاندازی این مرکز و فعالیتهایی که تا کنون انجام داده اشاره و تاکید کرد: بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار این مرکز برای رفع نیازهای آماری اتاق و فعالان اقتصادی شکل گرفت. بر اساس گفتههای او هر فصل طرح پایش ملی محیط کسب وکار توسط مرکز آمار اتاق ایران تهیه و بر اساس آن وضعیت محیط کسب وکار کشور ارزیابی میشود. ۲۸ مولفه پیمایشی و ۴۲ مولفه آماری در این گزارش بررسی شده و از ترکیب آن به عددی بین ۱ تا ۱۰ میرسیم و هرچه این عدد به سمت ۱۰ پیش برود یعنی شرایط مناسب نیست. در این رابطه حدود ۴ هزار نمونه در هر فصل با مرکز آمار اتاق ایران همکاری میکنند. دوست محمدی ادامه داد: از سال ۹۵ تا ۹۶ یعنی بعد از برجام فضای کسب وکار رو به بهبود بود تا سال ۹۷ که با اوج نوسانات دلار و تحریمها مواجه شدیم و محیط کسب وکار آشفته شد و در نهایت عدد حاصل از طرح پیمایش محیط کسب وکار به ۴۹/ ۶ رسید. مولفههای اصلی در این طرح، بی ثباتی قیمت ها، بی ثباتی مقررات و فرآیندهای اداری، بیمه و مالیات و تامین مالی است. مدیر مرکز آمار اتاق ایران درباره طرح دیگری که بهصورت ماهانه توسط مرکز تهیه میشود نیز گفت: شاخص مدیران خرید (شامخ) که در آن هم وضعیت صنعت و هم کل اقتصاد را بررسی میکنیم، طرح دیگری است که البته هرماه تهیه شده و وضعیت رونق و رکود در صنعت و کل اقتصاد را نشان میدهد. این شاخص در بسیاری از کشورها مورد ارزیابی قرار میگیرد چراکه تحلیلهای قابل قبولی ارائه میدهد. طبق گفتههای او اگر شاخص مدیران خرید از عدد ۵۰ بگذرد به این معناست که در ناحیه رونق قرار داریم و کمتر از عدد ۵۰ بیانگر وضعیت رکود است. متاسفانه از زمانی که کار شروع شده هیچ گاه عدد کل اقتصاد از ۵۰ رد نشده است. اما در حوزه صنعت غیر از ریزش شدید در فروردین ماه که به دلیل تعطیلیها بهصورت عرفی در بازار ایجاد شد در دو ماه اخیر که کمتر از ۵۰ بود در دیگر ماهها همیشه شاهد عدد بالای ۵۰ بودهایم. دوست محمدی در ادامه همکاری کمیسیونهای تخصصی با مرکز آمار را در تهیه تحلیلها و شناسایی واحدهایی که بیشترین اثرگذاری را دارند، ضروری و اثرگذار عنوان کرد.