تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۱۵۸۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل بانک مرکزی:

سود بین بانکی ۱۸ درصد می شود و دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان/ حمایت از بورس

می متالز - رئیس کل بانک مرکزی با اعلام احتمال کاهش دلار به ارقام کمتر از ۲۰ هزار تومان و تاکید بر حمایت از بورس از کاهش نرخ سود بین بانکی و عدم اثر این متغیر بر بازار سهام خبر داد.
سود بین بانکی ۱۸ درصد می شود و دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان/ حمایت از بورس

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره وضعیت بازار ارز، گفت: در حالی دلار طی هفته های قبل به  20 هزار تومان رسید که این عدد بازهم تکرار خواهد شد. در این میان جو روانی بورس و ارز و متاثر از تحولات سیاسی، باعث ایجاد نوساناتی در این بازارها شده اما انتظارات حتما تعدیل خواهد شد.

وی با اعلام مخالفت با سرکوب قیمت ارز و تاکید بر تعدیل نرخ ها و دخالت های هدفمند، ادامه داد: در صورت دسترسی به منابع، قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش می یابد و دلار به ارقام کمتر از 20 هزار تومان خواهد رسید و سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد.

این مقام مسوول افزود: در صورت حذف دلار 4200 تومانی باید این نرخ به قیمت بازار آزاد و 23 هزار تومان برسد. در این حالت مردم باید بدانند کنجاله، ذرت، روغن، سویا با ارز ٩ تا ١٣ هزار تومانى است و با دلار 23 هزار تومانی، مرغ دیگر 20 هزار تومان نخواهد بود.

همتی با اعلام اینکه هنوز خبری از پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی نشده و اقدامات قضایی برای دریافت اصل و سود پول انجام می شود، درباره نرخ سود هم گفت: به دلایلی چون ناترازی بانک‌ها و شوک نرخ ارز، امکان افزایش نرخ سود بانکی نیست. بنابراین باید ابتدا انتظارات کنترل شود و بعد درباره نرخ سود بانکی تصمیم گرفت. ولی نرخ سود بین بانکی به 18 یا 18.5 درصد کاهش خواهد یافت و در آینده بین 14 تا 22 درصد خواهد ماند.

وی در مورد ادعای برخی فعالان بورس مبنی بر اثر افزایش نرخ سود بین بانکی در ریزش شاخص و قیمت سهام هم توضیح داد: از جمله حامیان بورس هستم که خوشبختانه مسیر مناسبی برای توسعه کشور بوده و و بانک ها هم در حال حمایت از این بازار و خرید سهام هستند اما نرخ بهره بین بانکی ربطی به بورس ندارد . نرخ سپرده بانکی بر نوسانات بازار سهام موثر است که آن هم تغییری نکرده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده