تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۱۵۸۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز حاصل از فروش صنایع معدنی چگونه باز می‌گردد؟

می متالز - صادرات محصولات صنایع معدنی و بازگشت ارز حاصل از آن از جمله مهمترین پرسش‌های صاحبان صنایع است.
ارز حاصل از فروش صنایع معدنی چگونه باز می‌گردد؟

به گزارش می متالز، افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی به نفع سهام شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی است چرا که این شرکت‌ها صدارت محور هستند. به طور کلی هرگونه افزایش و کاهش قیمت دلار بر سهام شرکت معدنی و صنایع معدنی همچون کگل، فملی، فولاد، ذوب تاثیرگذار است.  تحریم‌ها شرایط انتقال و فروش محصولات ایران به عرصه بین المللی را بسیار سخت کرده، انتقال پول از جمله مهمترین چالش‌های امروز ایران است. بخش معدن و صنایع معدنی بعد از نفت هدف تحریم‌ها قرار گرفت و  این تحریم‌ها در دوره ترامپ روز به روز سخت‌تر شد، اما صادرات و واردات همچنان انجام می‌شود.

با وجود مشکلات انتقال پول چگونه چرخه واردات و صادرات در تجارت خارجی همچنان پابرجاست به طوری که برپایه جداول آماری تجارت خارجی کشور میزان صادرات پارسال بخش معدن وصنایع معدنی حدود ۸.۵ میلیارد دلار اعلام شد و امسال نیز مجموع صادرات در این بخش در هفت ماهه ابتدایی  از نظر حجمی ۲۱ میلیون و ۱۷۶ هزار و۹۲۱ تن به ارزش سه میلیارد و ۴۹ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار ثبت شده بود.

پرسش اساسی فعالان معدنی این است که با وجودی که واردات این بخش نیازمند ارز است اما ‌شاهد هستیم میزان واردات بخش معدن و صنایع معدنی در دوره هفت ماهه برابر با دو میلیون و ۲۸۰ هزار و ۳۱۲ تن ثبت شده که ارزش آن بیش از یک میلیارد و ۷۵۴.۷ میلیون دلار است . همچنین از نظر وزن و ارزش در مقایسه با هفت ماهه ابتدایی سال گذشته به ترتیب ۱۶ درصد افزایش و ۳ درصد کاهش دارد.

یکی از کارشناسان ارشد ایمیدرو در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی با شرایط خاص و بعد از تامین نیاز داخل انجام می‌شود. اولویت  وزارت صمت برای سنگ آهن، تامین نیاز صنایع داخلی است و توجه ویژه‌‍ای نیز به این موضوع دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که پول حاصل از فروش محصولات معدن و صنایع معدنی با وجود تحریم‌ها چگونه به کشور بازگردانده می‌شود، بیان کرد: همیشه راه‌های گریزی برای رهایی از تحریم‌ها و به خصوص انتقال پول وجود دارد، در حال حاضر یکی از سیاست‌های دریافت ارز حاصل از صادرات این است که کشورهایی که مقصد محموله‌های صادراتی معدن و صنایع معدنی ایران هستند، پولی که در مقابل این محموله‌ها باید پرداخت کنند را به شرکت‌هایی که ایران از آن‌ها کالاهایی خریداری کرده، انتقال می‌دهند.

این کارشناس ارشد ایمیدرو در ارتباط با تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار سرمایه ایران بیان کرد: سهام شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در جهان بیشتر از افزایش و یا کاهش قیمت جهانی این فلز تاثیر می پذیرد. تحولات ایران در زمنیه سهام شرکت‌های دلاری اثرپذیری زیادی از روند رخدادهای بین المللی دارد.

برخی کارشناسان در ارتباط با این روش برای دریافت پول حاصل از صادرات بیان می‌کنند: باید درآمد حاصل از فروش محصولات معدنی به طور مستقیم و به شکل ارز به کشور منتقل شود.تهاتر به جای دریافت ارز حاصل از صادرات روش مناسبی برای مدیریت بحران تحریم‌ها نیست چرا که بسیاری از شرکای تجاری با علم به موضوع بسته بودن دست ایران در دریافت ارز حاصل از صادرات، ایران را به خرید نوع خاصی از محصولات وارداتی هدایت می‌کنند.

عناوین برگزیده