تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۱۵۹۰۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

واکاوی علل گرانی آهن و میلگرد در بازار آزاد

می متالز - در حالی که در سطح جهان قیمت فولاد ارزان شده است، بازار آهن و میلگرد در ایران توجهی به این موضوع نمی کند اما به محض آنکه قیمت گران می شود، با تبعیت از گرانی قیمت جهانی بدون هیچ منطق دقیقی، شروع به گران کردن فولاد و آهن می کنیم.
واکاوی علل گرانی آهن و میلگرد در بازار آزاد

به گزارش می متالز، بازار آهن و میلگرد در روزهای اخیر روند صعودی ناملموسی نسبت به سایر عناصر بازار در پیش گرفته که این موضوع از دید تحلیلگران دور نمانده و دلایلی برای گرانی این دو حوزه در بازار فولاد و آهن ارائه شده است. در ادامه به ضعف های ساختاری بازار به عنوان اصلی ترین دلایل گرانی آهن و میلگرد خواهیم پرداخت.لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 
نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار صادراتی ایران

آخرین نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار صادراتی ایران در بازارچه های مرزی حول و حوش ۵۲۰ دلار/تن بوده است،هر چقدر نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار مبادی نورد، از مرز ۱۲۵۰۰ تومان فاصله بگیرد، در واقع از واقعیت موجود هم دورتر می‌شود و میزان حباب ای بازار بیش تر می شود. اما متاسفانه با وجود فشاری که به بازار وارد شده هنوز خریدار به نرخ های اعلامی بازار آزاد تن می دهد و شاهد رشد قیمت در میلگرد هستیم.

با توجه به اینکه اینها عمدتا با دلار اسکناس معامله می‌کنند، و با توجه به اینکه روز گذشته نرخ واقعی دلار اسکناس در صرافی ها حول ۲۴۰۰۰ و براورد از دلارطلا ۲۴۷۰۰ دیده می شود؛ نرخ اسکناس دلار را اگر بطور تقریبی ۲۴۴۰۰ درنظر بگیریم در واقع بیشتر نوردی های فعال در حوزه صادرات و بازارچه های مرزی ( spot market ) به مدد افزایش نرخ اسکناس دلار؛ نرخ فروش میلگرد فوق را امروز در دستور کار بازارهای صادراتی خود مد نظر دارند

اگر شیوه نامه هنوز به قوت خودش باقی باشد؛ بر اساس برخی شواهد موجود روی شاخص CIS ، میلگرد را حدود ۶۴۵ و شمش را حدود ۵۷۰ دلار درنظر می‌گیرند که همانطور که اواخر هفته گذشته عنوان شد؛ نرخ پایه عرضه های این هفته، شمش حدود ۱۰۶۰۰ تومان  و میلگرد آجدار حول و حوش ۱۲۰۰۰ تومان با در نظر گرفتن 9 درصد مالیات تعیین خواهد شد؛ مگر اینکه برنامه تغییر کرده باشد

 
افت محسوس قیمت عرضه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا

افت محسوس قیمت عرضه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا باعث شد تا رونق به معاملات این بازار ظرف هفته گذشته بازگردد، اما بازار مقاطع طویل فولادی رویه‌ای کاملا متفاوت داشت و کاهش ۵/ ۱۳درصدی قیمت عرضه میلگرد فولادی نیز نتوانست خریداران را به این بازار جلب کند. در حالی‌که همچنان بازار مصرف در رکود سنتی مصرف به‌سر می‌برد و تعدیل انتظارات تورمی نیز باعث رخت بربستن تقاضای سرمایه‌ای از بازار محصولات فولادی شده، اما تولید محصولات فولادی با هدف صادرات همچنان صرفه اقتصادی دارد.

 
بی برنامگی و عدم تبعیت از برنامه ها، دلیل گرانی بازار آهن و میلگرد

ریشه های گرانی بازار آهن بی برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده می باشد. در شرایط فعلی برنامه ریزی و ارائه مرامنامه در حوزه آهن و فولاد و تبعیت همه فعالین آن بخش شاید بتواند مهم ترین عامل در کنترل قیمت ها در این دو حوزه دانست. متاسفانه در حالی که در سطح جهان قیمت فولاد ارزان شده است، آهن و میلگرد در ایران توجهی نمی کند اما به محض آنکه قیمت گران می شود، با تبعیت از گرانی قیمت جهانی بدون هیچ منطق دقیقی، شروع به گران کردن فولاد و آهن می کنیم.

بی برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده است از دلایل اصلی گرانی در این بازار است. متاسفانه حوزه های مختلف تصمیم گیر برای قیمت گذاری و تنظیم بازار، برنامه هایی را چیده اند که هیچ کدام از بخش های پایین دستی از آن تبعیت نمی کنند. در واقع خود شیوه نامه نه به شکل حرفه ای نوشته شده است و نه طرف مقابل خود را مسئول تبعیت از آن شیوه نامه می داند.

در دنیا آنچه به عنوان واسطه گری یا دلالی وجود دارد با ایران متفاوت است و در ایران هیچ کدام از قواعد این کار رعایت نمی شود و در در بازار آهن و فولاد کشورمان حتی مسئولیت های واسطه گری نیز پذیرفته نمی شود. واقعا مشخص نیست  مسئولین چرا با یک تصمیم‌گیری جامع فکری به حال بازار نمی‌کنند.

عناوین برگزیده