تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۴
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۱۵۹۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفت و گو با «می متالز» مطرح شد:

مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک یکی از مهم ترین پروژه های ملی

می متالز - کارشناس روابط عمومی شرکت پترو امید آسیا اظهار کرد: 6 مخزن پروژه ذخیره سازی نفت خام جاسک خرداد 1400 به بهره برداری می رسد.
مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک یکی از مهم ترین پروژه های ملی

به گزارش می متالز، مرتضی گنجی کارشناس روابط عمومی شرکت پترو امید آسیا از زیرمجموعه های سرمایه گذاری امید با اشاره به فعالیت های این شرکت بیان کرد: این شرکت یکی از شرکت های وابسته به مدیریت سرمایه گذاری امید وابسته به بانک سپه بوده و در سال 88 کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: عمده فعالیت های شرکت انجام پروژه های معدنی و نفتی و تمرکز بر ارائه خدمات فنی، مهندسی و حفاری است.

به گفته گنجی، در حال حاضر پروژه مهم مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک به ظرفیت 10 میلیون بشکه در دستور کار است.

پروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک با حدود هزار کیلومتر مسافت، بزرگترین پروژه‌های خط لوله خاورمیانه است و قطر 42 اینچ دارد که حدود یک متر و 10 سانت شاخص این لوله‌ها خواهد شد و از دیگر شاخصه‌های آن جابه جایی میعانات گازی علاوه بر جا به جایی نفت ترش است.

ارزش پروژه خط لوله گوره به جاسک ۲ میلیارد دلار است که بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۹ تکمیل خواهد شد و امکان صادرات محموله نفت خام ایران از تنگه هرمز را فراهم خواهد کرد.

جاسک از شهر‌های بندری در استان هرمزگان و در جنوب کشور است که از طریق آب‌های آزاد نفت گوره برای صادرات به آنجا منتقل می‌شود و از طریق بندرجاسک می‌توان با دبی، قطر و کویت ارتباط داشت.

با اجرای این طرح روزانه امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از منطقه گوره به جاسک در استان هرمزگان و پهلوگیری کشتی‌های بسیار بزرگ با ظرفیت ۲ میلیون تن و ذخیره سازی ۱۰میلیون بشکه نفت خام فراهم خواهد شد.

گنجی در ادامه اضافه کرد: این پروژه یکی از استراتژیک ترین طرح های ملی و بسیار مهم است.

وی درباره پیشرفت پروژه اعلام کرد: این پروژه نزدیک به 34 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 6 مخزن این پروژه در فاز اول تا پایان خرداد 1400 به بهره برداری می رسد. پس از آن تا پایان سال 1400 و براساس قراردادی که با شرکت کیسون داریم باید پروژه به بهره برداری برسد.

گنجی اضافه کرد: به طور کلی در این پروژه 20 مخزن به بهره برداری می رسد.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر روند کاری بیان کرد: تحریم ها بر روند خرید تاثیر و تاخیراتی در روند کاری پیش آمد اما خوشبختانه این شرایط را به خوبی مدیریت کرده ایم.

گنجی همچنین درباره استفاده از تکنولوژی داخلی افزود: به هر حال استفاده از تجهیزات داخلی جزو دستورات وزارت صمت است. حال در صورتی که تجهیزات ما در داخل کشور تامین نشود به سراغ تولید کننده خارجی می رویم.

در حال حاضر اصلی ترین تمرکز پترو امید آسیا بر پروژه های نفتی است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده