تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۱۵۹۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر صنعت: مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری خودرو هستیم / اجازه واردات قطعات داخلی‌سازی شده را نخواهیم داد

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی هستیم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت‌ها در بازار تعیین و دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شوند.
وزیر صنعت: مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری خودرو هستیم / اجازه واردات قطعات داخلی‌سازی شده را نخواهیم داد

به گزارش می متالز، علیرضا رزم‌حسینی امروز در جریان افتتاح خط تولید تمام اتوماتیک بوستر ترمز خودروی تارا اظهار داشت: این موضوع، مطالبه خودروسازان نیز هست و آنها نمی‌خواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در یک فضای رقابتی هستند.

وی افزود: در عرصه قطعه سازی،  به دنبال مجموعه سازی قطعات هستیم تا قطعات در انواع خودروها قابل استفاده باشد که در این صورت، قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت و امکان رقابت بیشتر می شود.

رزم حسینی یکی دیگر از برنامه‌ها را، تعمیق ساخت داخل،  کاهش ارزبری و استفاده از ظرفیت قطعه‌سازی در سراسر کشور دانست و افزود: حدود دو هزار قطعه‌ساز خودرو در سراسر کشور حضور دارند که باید بتوانیم از ظرفیت همه آنها استفاده کنیم.

 وزیر صنعت گفت: کاهش هزینه‌های سربار، افزایش تنوع خودرو و ارتقای تیراژ به منظور متعادل‌سازی قیمت‌ها و افزایش کیفیت، از دیگر برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر صنعت با قدردانی از بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: این اقدام توانسته رونق خوبی را در این صنایع ایجاد کند.

در این مراسم، "عزت الله اکبری تالارپشتی" رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: تلاش سیاست‌گذاران این است که بخش خصوصی را وارد میدان کنند.
وی توصیه کرد: باید کنسرسیوم‌هایی در تولید و اقتصاد کشور شکل بگیرد تا با سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و نیز سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور، صنعت و تولید با رونق بیشتری همراه شود و تولیدکنندگان نیز در پی دریافت تسهیلات نباشند.

اکبری تالارپشتی تاکید کرد: وزارت صنعت و مجلس در موضوع واردات سختگیری‌های لازم را دارند و به دنبال توسعه صادرات هستند.

مشکل قیمت‌گذاری خودرو حل شود

همچنین در این مراسم "مازیار بیگلو" دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه های خودرو گفت: صنعت قطعه سازی دوره سخت تحریم ها را پشت سر گذاشته است.

وی خودروهای تولید داخل را نجات بخش صنعت خودروی کشور دانست و گفت: امروز خط تولیدهایی افتتاح شد که به دست جوانان ایرانی طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است.

بیگلو یادآور شد: هنگامی که تحریم‌ها اعمال شد، همه فکر می‌کردند عمر صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی به یک ماه هم نخواهد رسید اما امروز توانستیم با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها به تیراژ خوبی در تولید برسیم.

وی خواستار آن شد که وضعیت قیمت‌گذاری خودرو یک بار برای همیشه در کشور حل شود.

رزم‌حسینی همچنین در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید موتور و مجموعه برف پاکن خودروی تارا درجمع خبرنگاران افزود: در چند سال گذشته حرکت قطعه سازی کشور به نحوی بوده است که دیگر، واردات مقرون به صرفه نخواهد بود.

رزم حسینی با بیان اینکه انحصار در صنعت هنگامی به وجود می‌آید که دولتی‌ها به آن ورود کنند، گفت: اگر دولتی ها دست از انحصار بردارند و سیاست دولت این باشد که رقابت در بازار به وجود آید، همه فعالان اقتصادی در بازار حضور پیدا می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مطمئن باشید به سمتی پیش خواهیم رفت که رقابتی بودن صنعت خودرو را در کشور گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پروژه های جدید قطعه سازی در کشور افتتاح شده است، ‌افزود: از جمله برنامه هایی که در چند ماه گذشته آغاز کرده‌ایم، این است که مجموعه های قطعه سازی مرتبط با یکدیگر به نحوی کار کنند که علاوه بر دو خودروساز بزرگ،  بتوانند به سایر خودروسازان نیز قطعه بدهند.

رزم حسینی ادامه داد: یعنی بتوانیم موتور، گیربکس و سایر قطعات را برای همه استفاده همه خودروسازان داخلی تولید کرد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت، اولویت اصلی این وزارتخانه را تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات دانست و گفت: قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند، اجازه واردات نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: اکنون همکاری، تعامل و هماهنگی خوبی در مجموعه وزارت صنعت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز تشکل‌های بخش خصوصی و انجمن ها در تصمیم سازی ها شاهد هستیم و تلاش ما این است که با همه محدودیت‌ها، یک وفاق و اجماع در تولید خودرو ایجاد کنیم.

وزیر صنعت تاکید کرد: بسته مالی که با هماهنگی بانک مرکزی در حال تهیه است، مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف خواهد کرد.

عناوین برگزیده