تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۱۵۹۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه همچنان خود را اصلاح می‌کند!

می متالز - این روزها مهمترین دغدغه بخش وسیعی از شهروندان، عملکرد بازار سرمایه است
بازار سرمایه همچنان خود را اصلاح می‌کند!

می متالز، بازار سرمایه چه می‌شود؟ سهام بخریم یا نه! به سرنوشت موسسات مالی دچار نشویم! … این‌ها بخشی از ابهام‌های سرمایه‌گذاران خرد در بازاری است که دولت از آن‌ها برای ورود دعوت کرد، اما سفره خالی بود. تقریبا از اردیبهشت‌ماه که حجم واگذاری‌های دولتی در بازار سرمایه بالا رفت، سقوط‌ها نیز با کمترین فاصله و با نوسان بسیار همراه شد. اگر چه بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند از واژه «سقوط» استفاده نکنید، هر بازاری اصلاح دارد. در مقابل این اظهار نظر کارشناسان دیگری قرار دارند که می‌گویند: «دولت با سرمایه‌های مردم بازی می‌کند».

در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس تهران،  با بیش از ۳ درصد رشد به سطح یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد مصوبات شب گذشته سازمان بورس، موجب این رشد  شد. در پایان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با بیش از ۳ درصد رشد به سطح یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی رسید. این در حالی بود که رشد شاخص کل هم‌وزن نیز ۱٫۲ درصد به ثبت رسید.

در جریان معاملات دیروز، سهامی که تحت‌تاثیر مصوبه دیشب شورای عالی بورس بود، اکثر نمادهای شاخص‌ساز و به تبع آن نمادهای کوچک‌تر سبزپوش شدند و صندوق‌های دولتی نیز به سقف قیمت روزانه خود رسیدند. اما این مصوبات چه بودند و تاثیر آن ها بر بورس چیست؟ «بهنام صمدی»، کارشناس بورس در گفت‌و‌گو با «روزنامه اینترنتی فراز» در توضیح آن مصوبات گفت: «سازمان بورس هشت مصوبه داشت و شورای عالی بورس هم روز شنبه چهار مصوبه تصویب کردو بخشی از آن‌ها قطعا تاثیر مثبت خواهخد داشت. یکی از مصوبات مهم افزایش ضریب اعتابارات به 60درصد مفید است و می تواند به بازار کمک کند. یکی دیگر از مصوبات مهم دامنه نوسان متقارن بود که منفی 2 و مثبت 6 تصویب شد. هرچند این نوعی قیمت گذاری دستوری است و اشتباه است، اما باید بپذیریم که در شرایط ویژه ای بودیم و بازار دچار ترس شده بود و به صورت موقت این موضوع می تواند به بازگشت تعادل به بازار کمک کند.»

هرچند به گفته صمدی در طول ماه های گذشته «بازار اینقدر ریزش داشت که به رحال انتظار به تعادل رسیدنش هم بود و نمی‌شد انتظار داشت که به شاخص به صفر برسد.» این کارشناس بورس با اشاره به مهم ترین اتفاقات مثبت بورس افزود:«ضریب اعتبارات افزایش پیدا کرده، دامنه نوسان مثبت شده و صندوق توسعه بازار 3 هزار اوراق منتشر کرده  و این ها کمک می کند که بازار تا حدودی کف سازی کند. در مجموع اوضاع بنیادین بازار خوب است و از سوی دیگر تکلیف برجام مشخص شده و بنابراین نرخ دلار تعیین تکلیف شده و بازار می تواند از حالت تعیلیق خارج شود.»

گفتنی است در معاملات دیروز که ارزش کل معاملات بورس حدود ۷ هزار میلیارد تومان بود، سه نماد فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای کمند، شستا و پالایش بیش از سایر نمادهای بورسی معامله شدند و از سوی دیگر سه گروه خودرو، فلزات اساسی و انبوه‌سازی پرمعامله‌ترین گروه‌های بازار بودند.

عناوین برگزیده