به گزارش می متالز، چشم انداز مبهم پس از تعطیلات بخش بازار فولاد چین، صنعت فولاد آسیا را تحت فشار قرار داده و منجر به دو دسته شدن بازار می شود.
یک تاجر فولاد در جنوب شرقی آسیا به Fastmarkets گفت: “وضعیت بازار فولاد چین اکنون مشخص نیست. مشخص نیست که آیا تقاضا پس از سال جدید چینی دوباره بازمی گردد یا خیر. بسیاری از فعالان بازار در این کشور متفرق شده اند.” تعطیلات رسمی چین برای سال جدید از 11 تا 17 فوریه است، اما بسیاری از آن ها به دلیل قرنطینه برای جلوگیری از گسترش کرونا خیلی زودتر از حد معمول تعطیلات خود را آغاز کرده اند.
افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا در شمال شرقی چین نیز باعث تفاوت وضعیت بین آن منطقه و شرق چین شده است. کارخانه های تولیدی در تانگشان در مقایسه با کارخانه های شرق تمایل بیشتری برای صادرات محصولات فولاد بلند مانند میلگرد و سیم مفتول دارند.
کاهش فعالیت های ساختمانی در برخی مناطق به دلیل اعمال محدودیت برای جلوگیری از کرونا باعث کاهش تقاضا و قیمت میلگرد در ژانویه شد. اوضاع همچنین با بازگشت کارگران به شهرهای خود به دلیل نگرانی از اینکه نمی توانند تعطیلات را در کنار خانواده خود بگذرانند ، پیچیده تر شد.
ارزیابی Fastmarkets برای قیمت میلگرد چین در سه شنبه 2 فوریه 4،280-4،300 (663-666 دلار) یوان در هر تن بود که 230 یوان در هر تن از 4510-4،530 یوان در هر تن 4 ژانویه کاهش یافت. اما برخی از فعالان بازار در مورد تقاضای میلگرد و قیمت ها پس از سال جدید چینی خوش بین هستند، به خصوص که پروژه های بیشتری در سه ماهه چهارم سال 2020 افتتاح می شود.
یک تاجر در شرق چین گفت: “انجام پروژه های تازه شروع شده معمولاً حدود شش ماه طول می کشد، بنابراین این بدان معناست که هنگام بازگشت کارگران از تعطیلات، فعالیت های ساختمانی بالا خواهد بود.” یک تحلیلگر صنعتی گفت: “کارخانه های تولید فولاد همچنین قصد دارند تولید خود را در ماه فوریه 500000 تن کاهش دهند.” وی انتظار دارد که این امر تا حدی از فشار عرضه بازار بکاهد.
فعالان بازار کویل نورد گرم معتقدند که پس از تعطیلات چندین هفته طول می کشد تا تقاضا بالا رود. زیرا بسیاری از خریداران پایین دستی مواد کافی را تهیه کرده بودند تا بتوانند پس از تعطیلات یک هفته ای در بازار دوام بیاورند. یک تاجر مستقر در شانگهای گفت: “در چند روز گذشته سطح موجودی کویل نورد گرم نیز در حال افزایش است که می تواند قیمت ها را در طی چند هفته آینده کاهش دهد. پس از تعطیلات خریداران عجله ای برای ثبت سفارش نخواهند کرد.”
موجودی کویل نورد گرم بازار فولاد چین در پنجشنبه گذشته 2.18 میلیون تن بود که 70،400 تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت. با این وجود، فعالان بازار عمدتا انتظار دارند تقاضای چین برای کویل نورد گرم به طور کلی در سال 2021 رشد کند.
یک منبع خریدار گفت: “بسیاری از خریداران کویل نورد گرم در ویتنام رویکرد انتظار و مشاهده را دنبال می کنند. آن ها مطمئن نیستند که آیا چین واقعاً کاهش تخفیف صادرات را اجرا خواهد کرد یا خیر. اگر این تحقق پیدا کند، هر توافقی که خریداران با کارخانه های چینی دارند مختل خواهد شد.”
آیا مصرف سنگ آهن در چین بعد از تعطیلات افزایش می یابد؟ منابع بازار به Fastmarkets گفتند هیچ چیز تأیید نشده است. برخی از فعالان بازار به یک چشم انداز نزولی برای کوتاه مدت متمایل هستند، در حالی که دیگران به دنبال بررسی تقاضا برای محصولات فولادی هستند.
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که آیا چشم انداز پس از تعطیلات بهبود می یابد یا خیر. زیرا قیمت سنگ آهن به قیمت محصولات فولادی بستگی دارد. به عنوان مثال، آیا با شروع مجدد پروژه های ساختمانی، تقاضا برای محصولات فولادی مانند میلگرد بهبود می یابد یا خیر؟
کندی معاملات اخیر در بنادر چین همچنین باعث کاهش احساسات بازار شده است. زیرا کارخانه های تولید فولاد به دلیل افزایش موجودی فولاد و حاشیه سود محدودتر به دنبال تامین سنگ آهن نیستند. با تغییر محدودیت های زینترینگ در پایان فصل زمستان، قیمت سنگ آهن نیز می تواند کاهش یابد.
کاهش قیمت آهن قراضه در حال حاضر توسط تقاضای چین پشتیبانی می شود که در پی کاهش شدید قیمت های بین المللی و ثبات نسبی بازار قراضه داخلی چین ظهور کرده است. تقاضای چین برای ضایعات وارداتی به عنوان یک ستون اصلی حمایت از منطقه آسیا تقویت شده است. طبق ارزیابی Fastmarkets صادرات قراضه ژاپن در ماه گذشته 21.9٪ کاهش یافته است. اما بسیاری از فعالان بازار فولاد چین به Fastmarkets گفتند که انتظار ندارند روند نزولی ادامه داشته باشد.
روند نزولی قیمت قراضه حداقل تا سال نو چینی ادامه خواهد داشت. پس از آن، ممکن است تغییراتی در بازار ایجاد شود. به طور معمول قیمت ها هر ساله در آن زمان افزایش می یابند.