تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۱۵۹۹۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین:

تجربه خصوصی سازی برای ذوب آهن سنگین بود

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین گفت: تجربه خصوصی سازی برای ذوب آهن سنگین بود و معادن بسیاری را از دست داد و امروز به جای طرح های توسعه و ‌... به دنبال چانه زنی برای تامین مواد اولیه است.
تجربه خصوصی سازی برای ذوب آهن سنگین بود

به گزارش می متالز، غلامرضا سلیمانی بعد از ظهر امروز (یکشنبه-۱۹ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه طی ۱۰ ماه نخست امسال شرکت‌های هلدینگ صدر تامین غیر از ذوب آهن ۱.۵ میلیون تن تولید داشتند، اظهار کرد: این میزان تولید نسبت ۱.۴۲ میلیون تن تولید مدت مشابه سال گذشته، امسال ۶ درصد رشد داشت.

وی افزود: در این مدت برخی شرکت های این هلدینگ همچون فرآورده‌های نسوز ۲۶ درصد، باهنر ۲۷ درصد و کاشی سعدی ۱۷ درصد رشد تولید داشته اند، همچنین طی ۱۰ ماهه امسال شرکت ذوب‌آهن حدود ۲ میلیون تن تولید داشت که با رشد نسبت به سال گذشته هموار بوده و امیدواریم در سال آینده رشد مناسبی در جهش تولید داشته باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، طی ۱۰ ماهه امسال در بخش فروش، صدر تامین نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۰ درصدی داشته و همچنین میزان فروش ذوب‌آهن در این مدت ۷۶ درصد رشد داشت.

وی افزود: سود ۹ ماهه این هلدینگ به غیر ذوب‌آهن، ۱۷۲۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد رشد داشت.

سلیمانی به دو دستاورد جدید این هلدینگ اشاره کرد و افزود: اکتشافات طلای سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان و همچنین ورود زغال طبس به فرابورس از جمله دستاوردهای این مجموعه است.

وی توضیح داد: برای استخراج زغال طبس در عمق ۶۰۰ متری، معدن مکانیزه‌ای ایجاد شده که خوراک کک سازی ذوب‌آهن را تأمین می کند و مانع از آسیب ذوب‌آهن در شرایط تحریم شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با بیان اینکه صدر تامین تولیدکننده فلزات پایه است که در صنعتی شدن، ساخت و ساز، اشتغال و تربیت نیرو در کشور موثر است، به خصوص سازی ذوب آهن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در زمانی که این شرکت خصوصی سازی شد، معادن ذوب‌آهن از آن جدا شد، از همان زمان آسیب به ذوب‌آهن شروع شد.

وی تصریح کرد: با این حال امروز ذوب‌آهن اصفهان بدون هیچ‌گونه رانت انرژی با صنایع جهانی رقابت می‌کند و روی پای خود ایستاده است.

سلیمانی درباره تاثیر خصوصی بر عملکرد ذوب آهن، گفت: تجربه خصوصی سازی برای ذوب آهن سنگین بود و معادن بسیاری را از دست داد و امروز به جای طرح های توسعه و ‌... به دنبال چانه زنی برای تامین مواد اولیه است.

وی با اعتقاد بر اینکه ذوب‌آهن برند ملی نیست، بلکه برند جهانی است، تصریح کرد: کیفیت محصول و برند تاریخی ذوب‌آهن همواره زبانزد کشورهای جهان بوده و امیدواریم روند رو به رشد ذوب‌آهن در سال‌های آتی ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در خصوص تامین مواد اولیه و مشکلات پیش رو، اظهار کرد: امروز معادن ما فولادی شده اند و به راحتی سنگ آهن در اختیار فولادسازان قرار نمی دهند، از سوی دیگر جذابیت های صادراتی سنگ آهن بالاست.

وی با اشاره به اینکه امسال با وجود تمام مشکلات، ذوب آهن اصفهان در بین فولادسازان، واحد نمونه ملی صادرات کشور شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه ذوب آهن هیچ یارانه انرژی دریافت نمی کند، این نشان قابل تحسین است و موجب ارزآوری برای کشور و تامین ارز ذوب آهن شده است.

سلیمانی با اشاره به خروج ذوب آهن از زیان انباشته، گفت: این شرکت طی چهار سال گذشته سوددهی خوبی داشت، در حال حاضر با اصلاح صورت‌های مالی، خریدهای مواد اولیه به موقع انجام می شود و توسعه شرکت در حال انجام است.

وی همچنین تولید ریل ملی را افتخار کشور دانست و تاکید کرد: تامین کامل ریل مورد نیاز کشور و صادرات آن و همچنین عرضه ریل در بورس کالا، دریافت پروانه استاندارد و تداوم کیفیت تولیدات این شرکت، موجب ارزش افزوده خوبی برای ذوب آهن شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین با اشاره به روند رو به رشد و خوب ذوب‌ آهن، گفت: برنامه راهبردی شرکت برای بهره برداری بهینه از حداکثر ظرفیت شرکت چیده شده است، ذوب‌ آهن با کوره بلند شماره یک به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید.

وی در خصوص نقش ذوب آهن در کم آبی و آلودگی اصفهان، توضیح داد: یکی از دلایل این مسائل همچون خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم است، اما اینکه بخواهیم آن را تنها گردن ذوب بیندازیم، بی انصافی است، این درحالیست که ذوب آهن بر طرح ها و پروژه های زیست محیطی سرمایه گذاری بسیاری کرده است و این شرکت به دنبال توسعه پایدار بدون تخریب محیط زیست است.

عناوین برگزیده