به گزارش می متالز، بازار آلومینیوم کشور طی ماههای اخیر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است. از سال گذشته تا نیمه دوم فروردین ماه سال جاری، با وجود عرضههای متعدد از سوی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در بورس کالا، مشتریان و خریداران بهسختی حاضر به خرید آلومینیوم در بورس کالا بودند و بسیاری از عرضهها نهایتا بدون معامله از رینگ بورس خارج میشدند. متقاضیان دلیل عدم خرید از بورس را تفاوت میان قیمت بورس و بازار آزاد عنوان میکردند. اما در نقطه مقابل مدیران وقت ایرالکو نظر دیگری داشتند و آن وجود دلالان و سوداگرانی بود که در مواقع نوسان نرخ ارز با اطلاع از عرضه آلومینیوم در بورس و نیز نوسانات نرخ ارز، آلومینیوم را با قیمتهای دلخواه و پایینتر از نرخ مصوب بورس در بازار آزاد عرضه میکردند. به همین دلیل ایرالکو پس از 3 نوبت عرضه و عدم خرید در بورس کالا مجبور به صادرات میشد. البته از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری، جریان بازار تغییر کرد و بهدلیل ارز ارزان و متعاقبا ارزانتر بودن آلومینیوم در بورس کالا نسبت به بازار آزاد، همه عرضههای این فلز با استقبال کمنظیر خریداران به فروش رفت.
نمودار 1 حاکی از آن است که در خرداد ماه سال جاری، بیش از 11 هزار و 900 تن محصولات آلومینیومی شامل بیلت و شمش در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 48 هزار تن تقاضا وجود داشت. در این میان شمش آلومینیوم به میزان 9 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 34 هزار و 800 تن داشت. بیلت نیز در حدود 2 هزار و 900 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 13 هزار و 100 تن داشت. نمودار 2 نیز نشان میدهد که قیمت عرضه آلومینیوم در بورس کالا با رقابت حدود 15 درصدی همراه شد و قیمت معاملات بهطور متوسط بیش از 15 درصد نسبت به قیمت عرضه افزایش پیدا کرد. در حقیقت بازار آلومینیوم کشور شاهد رویدادی است که تاکنون در این بازار سابقه نداشته است. بهطوری که برای عرضه اواخر خرداد ماه بیش از 66 مورد تقاضا برای تنها یک هزار و 500 تن آلومینیوم ثبت شد. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت با بورس کالا در تلاش هستند که بازار آلومینیوم را مانند بازار مس سر و سامان دهند و از ورود تقاضای اضافی و غیر واقعی جلوگیری کنند.